Inlägg från: Sector primordius invalidus |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?
  • Sector primordius invalidus

D4N13L: Jag kan helt ärligt säga att jag hade ingen förut, har inte funnits någon anledning, idag, ett par år efter att jag faktiskt anammat ordet så känns det lika naturligt som snopp, särskilt som många börjar nyttja ordet.

Mikkel räv: Skrutta? Ok, det kallas småtjejer i den här familjen =)

Andersjoensson: Men du har inget bättre att komma med än att konstatera det?

Micke64: Ja, jag tycker det är precis lika ?vardagligt? med snippa som med snopp.

Liveit1971: Det kommer nog ska du se. Tänk på att pilla är något man gör

Jag tycker att det är bra att även kvinnornas kön får ett accepterat ?samlingsnamn? efter att tidigare ha haft ett otal namn, mer eller mindre ?vulgära?.

Kom på en annan sak, vad kallar ni killarnas kön?

Julias Farsa: Jag måste bara få fråga. Om du hjälper din dotter i badet/duschen så tycker du att det är helt lugnt att säga ?glöm inte att tvätta fittan också?? För mig är det ett sexrelaterat och nedvärderande ord.

Julias Farsa: Jag hållert med Mikkel räv i hans svar.
    Visst ska man gå sina egna vägar och måste inte alltid följa med strömmen men det finns saker som jag tycker är helt ok men som resten av samhället inte ser helt blitt på så varför sätta barnen i ?riskzonen? bara för att det är ok för mig?

Är det inte bättre att förklara för barnen vad de riktiga orden är men att ni inom familjen kallar dem för kuk och fitta?

Kuk och fitta ÄR slangord, oavsett hur mycket de används.

Synd att man bojkottar något bra enkom pga hur det låter Det är väl syftet som är det väsentliga??

Visst låter det larvigt i början, men det hade säkert näsa och bröstvårta och ett flertal andra ord också gjort om vi inte hade haft namn för dem.

Jag och min sambo är glada över att våra barn inte kommer tro att flickors könsorgan är så tabu så de inte ens har fått ett EGET NAMN. Fram tills idag så har det ju faktiskt bara fått heta en massa smeknamn.

Tänk om vi skulle döpa våra barn till pluttan, skrotlisa, älsklingen, stumpan, pluttskrutten osv, och inte ha en aning om vad de heter egentligen
    Visst, kärt barn har många namn, men de har alltid ett EGET innan smeknamnen haglar. Vi lär ju våra barn att handen heter just hand oavsett om vi sen kallar den näven, kardan, labben etc.

Och när barnen själva börjar prata om snopp och snippa så låter det inte alls larvigt längre. Tro mig, jag och min sambo är levande bevis på detta

Om jag pratar med mina barn så säger jag snopp/snippa men inte är det något jag tar med mig in i sovrummet sen.
    Ringer jag till läkaren så inte säger jag ?Jag har problem med kuken.? alt min sambo ?Jag har problem med fittan.?

Myran H: Inte vad jag vet, för mig är snippa just kvinnans kön =)
    Och gör man en sökning på www.google.se så: www.google.se/search&q=snippa&meta=

bla denna länk finner man: www.jll.se/net/Startsida/Livsstil/Nyheter+Livsstil/1141130621078

"2006-02-28 Ordet snippa en succé
    RFSU:s lansering av ordet snippa har en Ottar/Rapport från den 1 februari blivit lyckad. Ordet finns numera i Svenska Akademins ordlista och har tagit plats bredvid snopp ute på förskolorna."

Eraser: Det kanske är för att jag på så kort tid har blivit så van vid ordet som jag inte heller SER likheten mellan snippa och snipa [jo, självklart ser jag det men jag tror du förstår vad jag menar?].
    Jag förstår inte problemet om nu ordet är framtaget för kvinnors kön och det liknar snopp, utan är bara nöjd med att det finns ett ganska neutralt ord [precis som snopp] som blir mer och mer använt [och jag är övertygad om att det kommer att vara ?ordet? inom två generationer].

AoA: Klockren =)

Angående alla olika namn som alla har, snutta, höna, pulla etc. Är inte en stor del i det här att kvinnans kön ska få ett eget namn? Ett namn som inte redan betyder något annat? Vad är det som är så hemskt med det?
    Klart att snippa kändes mysko i början, man hade ju aldrig använt det förut, men nu känns det helt naturligt. Precis som snopp.

Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?