Inlägg från: Underbarson |Visa alla inlägg
  • Underbarson

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Hej, nu äntligen får jag tummarna loss och skriver lite här i tråden (kul tråd att läsa och begrunda).

Jag kommer från Korea och kom hit när jag var 8 år gammal  och min sambo är dansk/bosnier som har bott här i Sverige i 33 år (han är dansk medborgare), så vår son har en gedigen blandning i sig . Vår son är snart 10 månader gammal.

Min mor (min far dog 5 månder innan jag blev gravid) var lite orolig eftersom jag just då inte hade helt avslutat min utbildning, förhållandet var ganska nytt och jag inte hade jobb. Men hon var glad efter vi ändå beslöt att satsa på barnet.

Jag blir inte bemött på ngt särskilt sätt av omgivningen varken själv eller när jag är med min sambo. Av oss två så är det jag som pratar mest och har mest koll på allt.
    Kan säga att jag alltid sett mig som svensk även om jag inte kom hit förräns så sent och har eg aldrig blivit behandlad som en adopterad...hur nu dom blir behandlade. Jag har fått dom jobb jag har sökt även om det har varit ett val bland 10 pers...jag är väldigt säker på att andra ser mig till min personlighet och inte att jag är adopterad. Kan dock tillägga att när folk frågar var jag kommer ifrån så är det inte många ggr som det handlar om vilket land utan vilken kommun i Sverige. Och eftersom min skånska klingar så vackert i Västra Götaland så blir frågan mer om min dialekt .

Men inte för länge sen hade jag en konflikt med ngn i min omgivning som då skrev elakt att jag är och kommer alltid ses av svenskar som en importerad invandrare (jag har därför blockerat min sida tyvärr). Jag blev helt förvånad för jag vet att andra svenskar inte ser mig så och jag har aldrig känt mig så heller...det roliga är att personen i fråga har inga svenska föräldrar....jag är och kommer alltid vara svensk oavsett mitt utseende och känner mig stolt över det.

Ija82...det var coolt det du fick veta ... 

• Underbarson

Myrna...ja jag minns en hel del från min tid nere i Korea men dom är långt ifrån behagliga. Jag vet inte hur mkt du vet om Sydkorea men en del av deras kultur är fortfarande gammalt och förlegad och att vara en "oäkting" eller av blandras ses som ngt hemskt och man blir inte behandlad väl. Äkta blod är otroligt viktigt och att vara ett barn utanför äktenskap är svårt. Nu sen några år tillbaka har man försökt att få bukt med såna problem och även försökt minska på adoptionerna. Läste ngnstans att för några år sen skapade man hem för ensamstående mödrar och det är ju ett framsteg.
    Det var ju eg inte så hemskt länge sen sådant sågs med skam här i Sverige...tänk alla efterkrigsbarn som blev till utanför äktenskapet.

Jag har gått i skolan där och har som sagt många minnen och jag minns även vissa lukter.

Att vara invandrare ser jag inte heller som nåt fult men eftersom jag inte valde själv att "invandra" och dessutom kom till en svensk familj, ja då är jag ju svensk...tycker jag iallfall

• Underbarson

Förresten, är du också från Korea för din sötnos ser lite ut som min

• Underbarson

Tack maria1978...jag ska ta bort spärren ngn dag men jag har addat dig i min lista så du är välkommen in

förresten så är det jättesynd att ni har era träffar i stockholm men men...sen undrar jag om ngn här är med i akf-adopterade koreaners förening...

• Underbarson

Myrna, du är inlagd i min lista
    Tyckte du gjorde rätt i den undersökningen du gjorde på jobbet. Jag hade inte svarat annorlunda för Korea har inte varit ngn del av mitt liv på 28 år och jag tillhör en svensk familj.

Ska kolla listan sen..måste byta på sonen...

Ahrodie, jag har också känt som dig innan att jag inte var mogen och varit med i små omgångar i Skåne men nu så är jag med i Gbg och det känns rätt kul. Har varit med på matlagning, koreansk nyår och lite små träffar. Men för mig just nu handlar det mer om nyfikenhet till koreansk kultur och mat.

• Underbarson

Finns det förresten inga tjejer här i Gbg som vill starta upp en träff såsom dom i Stockholm gör????

• Underbarson

Ponne, gissar att det inte är så många adopterade i Norrland?? Familjen har haft stuga i Sundsvall sen jag var liten och vi var där varje sommar men jag kände inte att ngn tittade konstigt eller frågade nåt och även i Jokkmokk var det inga konstigheter...jag har också fått "komplimanget" att jag pratar bra svenska typ 3-4 ggr i mitt liv och då alltid av gamla männsikor...brukar svara då "ja det hoppas jag efter 12 år i skolan och några år till på högskolan". Efter det sas det inget mer.....tycker det är superlarvigt att bara säga så och jag tar det absolut inte som en fin komplimang.

Tror inte adoption var så exotisk i den kommunen mellan Malmö och Lund som jag växte upp i för där fanns mer eller mindre en adopterad i varje/varannan klass...vi var nog jättemånga adopterade i hela kommunen.

Om två lördagar ska vi på AKF Gbg fira koreansk nyår på en restaurang och då är familj och vänner också välkomna...väldigt trevligt på såna här tillställningar.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,976658,00.html

från dagens aftonbladet att det kommer bli svårare att adoptera

• Underbarson

Förresten, sonens första möte med snön i söndags...ingen hit direkt!!! Plus att han verkligen HATAR att bli påpälsad...

Allra första gången i snön...

• Underbarson

Hahahaha Myrna..nä, jag har ingen tuff grabb här hemma ...just nu ligger han i sin säng och tjuter..3e gången vi försöker på middagslur men han vägrar och han har varit uppe sen halv åtta...jösses...

Jag kan inte med dessa komplimanger..det är som om jag skulle säga att "oj, du ser rätt frisk ut fast du är gammal och rynkig"...eller nåt sånt...fast här i gbg har folk mest kommenterat min skånska dialekt...

• Underbarson

...eller tomten som är hans pappa

Tänk att man inte tycker om farbror tomten som eg är pappa

• Underbarson

Vi har både tagit en del kort när han är på det sämre humöret samt filmat med kameran...tycker han är rätt söt då med

• Underbarson

Men vad det är många som bor i Stockholm...kanske flytta dit ...

Jag och min lilla familj var ute o åt med två vänner igår kväll och det gick jättebra med lilleman. Han är rätt van att följa med ut och äta. Det var ett trendigt ställe så det kändes lite konstigt att gå förbi dessa trendiga människor med lilleman när han skulle byta blöja . Men han blev poppis blend dom manliga servitörerna och en t o m torkade av lilleman all hans dregel på fingrar och ansikte. Ni kan tänka er vilka stora ögon grabben fick ....

Ha en skön kväll...

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II