• Hondan

Konstigt yr plötsligt!!

Är det nån som varit med om liknande??

Jag låg i sängen i morse, och plötsligt snurrade världen till rejält! När jag låg ner! Sen har det fortsatt under dan. Har känt mig helt som vanligt, så plötsligt har det snurrat till. När jag suttit, gått, när som helst.
    Mitt hb har legat lågt men stadigt hela tiden. Käkar mina 4 Hemofer om dan. Lågt blodsocker brukar ju kunna avhjälpas med frukt, juice osv, men yrseln har hållt i sig.
    Mvc säger att dom har tel.tid mellan 15-16 på em, men dom hade väl tagit tidig fredag...

Nån som känner igen sig? Jag är i vecka 35.

• Svar på tråden Konstigt yr plötsligt!!
  • NattravN

helenB:
    ja fast det är ovanligare med b12-brist.
    andra symptom är att man glömmer saker, mitt i en mening kan man tex glömma fortsättningen eller namnet på vissa saker.

• Hondan

Tack igen för att ni svarar! Nu har jag lite fakta som jag kan mangla min bm med på måndag!

Oj nu snurrar det igen...

Kram på er alla!

• NattravN

...hehe tex. så blev "vinterkläderna" "flugsmällarna" sist...

• Jesster

Ja, jag har också det vissa dagar.
    Jag kan känna mig yr redan på morgonen i sängen och får hålla mig i väggar när jag går. Det håller i sig en dag och nästa dag är allt som vanligt igen.

• HelenB

SerAfiM
    Med tanke på att även jag är veg sen 12 år tillbaks borde jag mao kanske också höra med min bm om hon kan testa mitt b12 värde.. Kan de göra det på alla mvc tro? Trodde faktiskt att samtliga b-vitaminer liksom visade sig hur man låg på just hb, järnvärdet, men så är alltså inte fallet?

• NattravN

HelenB:
    Nej, tyvärr verkar det inte vara så. Min BM kollade upp det i samband med en vanlig Hb koll, men en annan kompis som bor i Halmstad ville med kolla sitt värde, och där sade man till henne att hon måste kolla det hos en läkare!? Jätteskumt, det är ju bara ett vanligt blodprov som man ändå tar på MVC ju, och man fyller ju bara i en extra grej på pappret man skickar med till Lab? Men det var vad hon fick till svar!

• HelenB

SerAfiM
    Ok, hos min bm kollar hon värdet direkt.. tar någon minut bara.. Där kanske de bara har endel tester att göra.

• NattravN

ja, vad bra! Skönt o ha koll iaf.
    Jag slarvade en hel del med halvfabrikat i början när jag blev veg. och de är inte näringsrika, så man får ta till lite baljväxter i mathållningen nu! Eller så kan man äta tillskott.
    Tänk att man inte tänker så långt innan det hänt en...

• HelenB

SerAfiM
    Jag äter mitt val kvinna.. räcker det tro? Jag äter inte massa grönsaker, bönorm soja osv.. Så det förvånar mig inte om mina värden är låga

• sasju

Jag e oxå yr (v.31+5) inatt drömde jag flera ggr att jag svimmade och när jag vaknade var jag jätteyr!
    Tror mitt låga blodtryck spökar lite...

• NattravN

HelenB:
    Jag åt med mitt val kvinna, fast bara under graviditeterna...
    Så om du äter det regelbunder kanske det inte har sjunkit? men det är inte säkert att dina värden är låga ändå, för b12 kan man få av att bara vara i solen med...det är lite skumt, för jag dricker mycket mjölk tex. som innehåller en hel del b12.

• HelenB

SerAfiM
    Äter alltid mitt val kvinna, även innan graviditeten, gör det du med! Skadar knappat iallafall! Trodde verkligen att b-vitamin = järnvärdet.. Aldrig hört något annat. Skumt!

• NattravN

HelenB:
    Får nog göra det! Eller "mitt val vegetarian"...
    Men nu ska jag gå på b12-piller ändå förmodligen resten av mitt liv, så det kanske inte behövs...

• NattravN

Ja, man ska ju ta järn med om man har dåliga värden, men det är inte bra att ta järntillskott om man ligger högt med järnvärdena när man är gravid. Därför äter jag inte järn, bara b12, jag har alltid haft bra järnvärden!

• HelenB

SerAfiM
    Ok vad skönt! Är det farligt att ta järn om man har bra värden menar du? Läste någonstans att kroppen bara gör sig av med överskottet av vitaminer?

• Blondie 68

Låter som om du har ett för högt blodtryck. Kolla upp det direkt, så att du kan få nått mot det. Det e inte bra att ha det när du e gravid. Du mår inte illa å så ??

• Hondan

Var hos min bm idag. Hon sa att det är mitt låga blodtryck som spökar. Trycket och tyngden från den växande magen mot kroppspulsådern+ att man har ca. 2,5 extra liter blod som ska pumpas runt kan orsaka yrsel.
    Det är bara att ta det lugnt....

• NattravN

HelenB:
    Sade min BM med... Finns en studie gjord på Karolinska som säger att man KAN få propp i moderkakan om man äter järntillskott om man har jättebra värden från början, det kan göra att barnet inte får tillräckligt med näring.

Svar på tråden Konstigt yr plötsligt!!