• elrovi

när föddes Jesus??

Har alltid trott att det har varit på juldagen, men har nu fått reda på att så inte är fallet. Men när föddes han då??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-03 18:21:59:
    i den här omröstningen säger en del att Jesus inte föddes under julen, därav min fråga
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m14007856.html

• Svar på tråden när föddes Jesus??
  • siamesen

Tror de kollar pa stjärn-positionerna och kommit fram till att han inte är född i december...när det var minns jag inte.

• rasajj

Jag tror att Han foddes 6 april. Vilket ar vet jag inte.. Men det anses troligt att Han foddes 4 f Kr.

• Trinity78
    rasajj skrev 2006-11-03 20:22:00 följande:
    Jag tror att Han foddes 6 april. Vilket ar vet jag inte.. Men det anses troligt att Han foddes 4 f Kr.
    Lena Einhorn la nyligen fram en tänkbar teori om att han egentligen föddes runt år 20 e Kr.
    Halloween är ALLTID och ENDAST den 31 oktober!
  • Matillin

Tänk att så många inte vet att jesus inte födde på julafton, det trodde jag faktiskt inte?

Han föddes antingen på våren eller hösten tror forskarna.

Vecka 25
  • Afërdita

Runt 7fKr - 30 eKr man vet ej exakt men det fins många teorier.

• Trinity78
    lilla mej skrev 2006-11-03 22:46:18 följande:
    han föddes inte...
    Även om man inte är religös så finns det finns det några historiska källor som tyder på att han har funnits. I alla fall som historisk person.
    Halloween är ALLTID och ENDAST den 31 oktober!
  • Toadstool

Tänkte precis skriva 6 april när jag såg att någon redan skrivit det! Sedan såg jag att det var saargr så då var jag inte lika imponerad längre...

• Sallisen

Man vet inte riktigt, men det är iaf inte den 25 december vad man kan förstå. Då firades förut "Solens återfödelse", alltså de romerska saturnalierna firade en hednisk fest då och för att få dem att bli kristna så gav man deras gamla fester kristna innebörder. Vips så sa man att Kristus föddes den dagen och de kunde konvertera och fortsätta festa...

Men annars så vet man inte riktigt när Kristus föddes. Höst eller vår.

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • R Franklin

Trinity78:

"Även om man inte är religös så finns det finns det några historiska källor som tyder på att han har funnits. I alla fall som historisk person."

Lite källor vore trevligt, finns nämligen minst lika mkt som tyder på att Jesus aldrig varit en verklig person överhuvudtaget.

• rasajj
    Toadstool skrev 2006-11-04 10:02:31 följande:
    Tänkte precis skriva 6 april när jag såg att någon redan skrivit det! Sedan såg jag att det var saargr så då var jag inte lika imponerad längre...
    Inte lika imponerad??? Jag ar sarad.... *gar och grater nu*....
  • Toadstool

saargr
    Nä, ditt svar räknas inte

Svar på tråden när föddes Jesus??