• Trinity78

Stör du dig på att TV-kanalerna marknadsför helgen som Halloween?

Idag är det "Alla Helgons Dag" och inte Halloween. Halloween var i tisdags. Tv 4 har både i morse (nyhetsmorgon) och ikväll (förkväll) pratat som att Halloween är nu i helgen. Om inte ens media kan få det rätt hur ska då barnen kunna få det rätt?

Halloween är ALLTID och ENDAST den 31 oktober!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-04 10:19:19:
    Länk till TV4:s tittarombudsman:
    www.tv4.se/omtv4/tittarombudsmannen/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-04 10:21:30:
    e-post: tittarombudsmannen@tv4.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-04 10:29:15:
    e-post till SVT:s ombudsman:
    svt-ombudsmannen@svt.se
  • Svar på tråden Stör du dig på att TV-kanalerna marknadsför helgen som Halloween?
  • Zmoothie
    KJN - Det är ju precis för att det inte ska hända som det är så viktigt att påpeka at Halloween inte infaller på Alla helgona-helgen!! Jag vill verkligen inte se en vacker tradition där man tänder ljus och smyckar gravarna, tänker extra på bortgågna nära och kära, blir ersatt av ett kommersiellt jippo. (för det är vad Halloween är i Sverige - eftersom vi firat alla helgona i stället så har vi inga andra kopplingar till Halloween än de kommersiella och att få klä ut sig och festa!)

Visst, klä ut er, ha fest, karva pumpor - men ersätt inte alla helgona med Halloween. Fira Halloween när andra länder med den traditionen gör det - 31 oktober!!!
    Fire bad. Tree pretty.
  • Helgona

Mors dag

Sista söndagen i maj firar man Mors dag i Sverige. Seden kommer ursprungligen från USA där lärarinnan Ann Jarvis i Philadelphia 1907 lanserade denna dag till minne av sin egen mor. I Europa togs firandet först upp av Storbritannien och de skandinaviska länderna. I Sverige firade man första gången Mors dag 1919 på initiativ av Cecilia Bååth-Holmberg. I USA är det andra söndagen i maj som är Mors dag.

Vad är skillnaden på Morsdag? O Halloween?? Vi har ju gjort om båda dagar till Svenska högtider numera...bara att acceptera!

Bortsett från detta så ska man veta att Alla helgona är en sak o Halloween firas den 31a!

CARPE DIEM
  • Dinturiel

Ja. Halloween är den 31 oktober, och egentligen inte ens en svensk helg.

• Monstermamman
    Helgona skrev 2006-11-04 18:11:56 följande:
     Vad är skillnaden på Morsdag? O Halloween?? Vi har ju gjort om båda dagar till Svenska högtider numera...bara att acceptera! CARPE DIEM
    Skillnaden för mej är att jag var inte med 1919 och kunde säga min åsikt men nu är jag och jag kommer att fortsätta säga min åsikt om Halloween och göra allt i min makt för att Allhelgona inte blir utbytt mot Halloween.
    KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • K J N

Det är en naturligt utveckling, vi har alltid tagit till oss nya seder/traditioner/helgdagar samtidigt som vi har tappat några gamla som har förlorat sin betydelse.

Jag tror att Halloween är här för att stanna medan Alla Helgons Dag kommer att försvinna inom några decennier.

Hur många yngre människor har idag överhuvudtaget varit på en kykogård och hedrat en grav..?

• Monstermamman
    K J N skrev 2006-11-04 18:30:54 följande:
    Hur många yngre människor har idag överhuvudtaget varit på en kykogård och hedrat en grav..?
    Det är ju helt upp till oss vuxna att ta med dom.
    Mina kusiner på 11 resp. 7 år är tex alltid med när vi far till kyrkogården, mina barn kommer att få komma med bara dom blir lite större och inte river hela kyrkogården när vi är där.

Jag för min del kan visst tänka mej att fira Halloween men inte på bekostnad av Allhelgona.
  • giftgrodan

jag har uppfattat det som att halloween har blivit mindre och mindre populärt ändå. Läste någonstans att det hade en topp runt 2000-2002, men sedan dess har det bara sålts mindr eoh mindre halloweenattiraljer. Men visst, kan ju leva vidare på andra sätt...

• Vegetablewitch

Min son på 6 år var med på min pappas grav idag.För övrigt var det fullt med folk där i ALLA åldrar...det finns barn som förlorat syskon.Jag tror aldrig den seden kommer försvinna.Vi kommer alla att förlora nära och kära någon gång.

• Helgona

Fars dag är en högtid som firar minnet av ens fader men är även en kommersiell högtid som i Sverige inträffar den andra söndagen i november. Den har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativet kom från Mrs. Sondra B. Dodd som ville hedra sin far för att han ensam fostrat sju barn efter deras mor dött i barnsäng.

Den första Fars dag firades den 19 juni 1910 i Spokane, Washington. Seden kom till Sverige 1931 och firades till en början i juni även i Norden. Efter önskemål från det nordiska handelssamfundet flyttades tidpunkten för Fars dag fram till november för att ligga bättre i förhållande till Mors dag.

Fars dag firas samtidigt i hela Skandinavien, förutom i Danmark där de firar den 5 juni. I resten av världen kan Fars dag firas såväl i juni (USA och Storbritannien), augusti (Brasilien), september (Australien) som på Kristi himmelfärdsdag (i Tyskland).

Alla hjärtans dag: I Sverige har firandet av S:t Valentin och Alla hjärtans dag inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960-talet, då det lanserades av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturell påverkan. NK-varuhuset försökte lasera seden, men det tog tid tills firandet blev mer än det hjärtformade gelégodiset. Under 1990-talet tog dock firandet fart (kanske som en följd av uppmärksamheten i skolorna) och har funnits sin plats som Alla Hjärtans dag i den svenska högtidskalendern.

Dinturiel skrev 2006-11-04 18:24:26 följande:
    Ja. Halloween är den 31 oktober, och egentligen inte ens en svensk helg.
    Undar vad som är typiskt "svenska" traditioner ...
    CARPE DIEM
  • Monstermamman

Jag håller med om att dom flesta högtider är bara kommersiella.
    Allhelgona är nästan den enda helgen (den enda jag kommer på så här) som inte är kommersiell.
    Varför byta ut den också då mot ännu en kommersiell helg?
    Varför inte istället behålla Allhelgona och dom som vill kan fira Halloween på sin riktiga dag? Hur många svenskar vet egentligen varför man firar Halloween? Dom flesta gör det för att få klä ut sej och för att få tigga godis, har svårt att tänka mej att det måste göras på en lördag och inte på en tisdag tex.

• Zmoothie

Mors dag, fars dag, alla hjärtans dag - etablerade högtider och har inte, utom alla hjärtans dag, kommit till Sverige för att affärerna ska få sälja mer. Och de har inte ersatt etablerade svenska helger, bara lagts till.

Halloween - fira gärna, men gör det på rätt dag. Bara för att det finns andra helger som försvunnit, och visst det händer - anledningen till all helgerna firas kanske försvinner (typ skördefester och liknande t ex), betyder ju inte det att man inte ska kämpa för att behålla de helger som faktiskt betyder något, vilket Alla helgona faktiskt gör!

Fire bad. Tree pretty.
  • piixelslyna

JA, jag stör mig på det. Halloween är alltid alltid alltid 31/10, spelar ingen roll vilken dag det datumet infinner sig på.

Klubbor förgyller dagen
  • Beckah82
    Halloween är den 31 oktober men av praktiska skäl förstår jag att man vill fira på en helg.

Då tycker jag att det ska vara självklart att ta helgen INNAN, dvs sista helgen i Oktober så att man INTE inkräktar på Alla Helgons Dag som ska få ha sin helg, första helgen i November i fred.

Mycket enkelt och mycket logiskt. Halloweenfesterna borde ha hållits förra helgen. Dock borde de i TV och annan media åtminstone ha så passa mycket vett att de endast Halloweensmyckar sin studio den 31/10.

Media är inte beroende av att det ska vara helg för att fira, det är privatpersoner.

....japp. Min son är nu i skrivandes stund iväg på halloweenfest, vad gör man lixom?
    *suck, kan ingen annan rädda världen idag*
    ♥ Beckah, mamma till Victor och liten i magen BF 070706. Hemsida: busig.sida.nu
  • Prins Lucas

Halloween, en sammandragning av den ursprungliga formen all hallowed's eve(ning), är den engelskspråkiga benämningen på vad som på svenska heter allhelgonaafton

• Zmoothie

Japp, och det är den 31 oktober, kvällen innan allhelgonadagen.

Fire bad. Tree pretty.
  • BitchigaBea
    Beckah82 skrev 2006-11-04 20:07:05 följande:
    Halloween är den 31 oktober men av praktiska skäl förstår jag att man vill fira på en helg.Då tycker jag att det ska vara självklart att ta helgen INNAN, dvs sista helgen i Oktober så att man INTE inkräktar på Alla Helgons Dag som ska få ha sin helg, första helgen i November i fred.Mycket enkelt och mycket logiskt. Halloweenfesterna borde ha hållits förra helgen. Dock borde de i TV och annan media åtminstone ha så passa mycket vett att de endast Halloweensmyckar sin studio den 31/10.Media är inte beroende av att det ska vara helg för att fira, det är privatpersoner.....japp. Min son är nu i skrivandes stund iväg på halloweenfest, vad gör man lixom?*suck, kan ingen annan rädda världen idag* ♥ Beckah, mamma till Victor och liten i magen BF 070706. Hemsida: busig.sida.nu
    EXAKT!
    *~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 20 *~*
  • Simfot

Jag vet inte hur många gånger jag får rätta människor jag känner som tror att halloween var igår. Jag blir lika irriterad varje gång. Dessutom skriver dom i tidningen att man kan välja om man vill fira den 31 oktober eller fredagen innan alla helgona. Ja och jag ska välja att fira midsommar till helgen liksom. Blir så irriterad. Fira på rätt dag om man ska fira. Var dessutom på krogen igår och hälften av alla där var utklädda. Varför?

Svar på tråden Stör du dig på att TV-kanalerna marknadsför helgen som Halloween?