• Villebusen

Vad ska Ni göra för mat till jul?

Rubriken säger väl allt?
    Vad ska Ni göra för mat till jul?

• Svar på tråden Vad ska Ni göra för mat till jul?
  • Villebusen

Vi ska inte fira jul hemma så vi ska inte göra så mycket men som vanligt blir det bla:

Saffransbullar
    Pepparkakor jag gör degen själv för det blir godast tycker jag den står redan i kylen där den helst ska stå ett tag innan utbak

Drömmar (kakor) och andra småkakor
    Köttbullar

• Majsan70

Gör la några köttbullar o en skinka. Sen beror det på vad som blir på vår lott att ta med till det stora gemensamma knytkalaset.

Bakar gör vi inte och absolut inte pepparkakor som jag tycker blir skitäckligt när man gör det själv. Fattar inte varför det skall ätas så himla mycket alls faktiskt? *S*

Däremot skall vi ha myshelg med barnen o laga godis o sådär för en gångs skull.

• Mamsingen

Jag ska laga:

*Grönkål
    *Köttbullar och prinskorvar (ej egna)
    *Janssons frestelse

Japp det var väl det.

• jummie

då jag kommer att ha 2 veckor kvar till BF i jul så blir det inte så mycket stök i köket....

men en skinka ska jag väl kunna skrämma ihop, lussekatterna har jag redan bakat! Sen allt annat går ju att köpa så det blir nog det sambon mäktar med att släpa hem....

• Biobaluba

Ja, o jag har bf 21/12 så jag kommer inte att göra någenting alls.
    Jag förlitar mej på svärmor o min mamma.

• Pix

Köttbullar,lussekatter det andra köper jag halvfärdigt

• Jennie Brunflo

Inlags sill
    julskinka
    lutfisk
    risgrynsgröt
    lussekatter
    mjukpepparkaka
    småkakor (10-15 sorter)

Pepparkaksdeg för att ätas upp....pepparkakor köper vi.

Resten köps färdigt eller tas med av julfrämmandet.

• MLME

Ja eftersom sambons föräldrar ska fira i sverige för engångsskull så blir det stort pådrag härhemma vid jul.

Julafton kommer firas hos min mormor på förmiddagen och sen kommer bådas föräldrar hem till oss på eftermiddagen och då blir det julbord.
    Dock kommer viss mat att medhavas av föräldrarna mest pga att pappas gravlax är bäst, sillen kommer vi få från mormor.

Skinkan kommer vi göra själva (kommer bli intressat då vi aldrig gjort det), revbensspjäll, rödbetssallad, dopp i grytan, köttbullar, janssons, sen blir det nog inte så mycket bak utan vi kommer få från min mamma och mormor.

Kommer ju vara höggravid vid jul så jag har en känsla av att mina föräldrar kommer dagen innan och hjälper till med julstöket (vi kan alltså typ ingenting då vi aldrig har firat jul hemma)

• Sötnos

Vi firar inte hemma, men till min o min pojkväns egna lilla julafton dagarna innan ska jag nog prova göra saffranspotatissalladen som finns på arlas hemsida!

• NK80

Ingenting Kan inte laga mat! Äter julmaten hemma hos mamma eller hos killens föräldrar.
    Kan hända att jag bakar lussekatter

• Ribbon

Ingen jul mat... är kock så jag är glad om jag slipper laga jul mat...

• milimina

vi tänkte göra nachos på julafton....

• hubbe

Tänk att det snart är Jul igen. Vad fort tiden går!!
    På min att göra lista blir det:
    Köttbullar
    Grönkål
    Skinka = sambon fixar
    Ev fler lussebullar om de har hunnit ta slut.

• Tutilure

Vi kommer också att ha lite knytkalas hemma hos oss, de flesta i min sambos släkt kommer och tillsammans kommer det att bli mycket mat! Det här kommer vi att ha på julbordet:

Sill (flera olika sorter)
    Lax
    Löjrom
    Grönkål
    Köttbullar
    Prinskorv
    Janssons frestelse
    Senapsskinka
    Kajsa Varg skinka
    Vörtbröd
    olika pålägg
    Julmust
    och kanske någon rotfruktslåda

Det var nog allt! Om jag inte har glömt nåt.
    Mums!

Svar på tråden Vad ska Ni göra för mat till jul?