NETDOKTOR
FRÅGA: Jag har under senare månader upplevt en försämrad andedräkt, och det smakar ofta inte allt för bra i munnen. Och ofta känns tungan som en disksvamp. Jag har ofta ett litet grått eller vitt lager på tungan, (den känns även torr ibland). Sedan har jag också vita klumpar i halsen (troligen halsmandlarna) ibland som så smånigom lossnar, det går även att peta loss dem. Det gör inte ont, men de luktar inte alls bra (luktar ammoniak eller något). Beror sakerna på varandra, är det svamp? Finns det något man kan göra åt det? Ska jag ta upp problemet med en tandläkare eller läkare?
SVAR: Dålig andedräkt beror oftast på att det samlas bakterier i håligheter på tungan, runt tänderna och i halsmandlarna. Bakterierna är ofarliga men ger ifrån sig en dålig lukt. De vita klumparna kallas detritusproppar och kommer från håligheter i halsmandlarna. De första åtgärderna är att köpa en tungskrapa, borsta tänderna noggrant, använda tandtråd och kontrollera tänderna hos tandläkare.
netdoktor.passagen.se/q_a/answers.asp&CID=197&p=1
---
LIVSLUST
FRÅGA: Om det känns som om det sitter något i halsen och man ibland får upp små vita klumpar, vad är det då?
SVAR: Det kallas för "tonsillpropp" eller detritus och det är mycket riktigt något som kommer ur mandlarna, alltså tonsillerna, som sitter i svalget. I tonsillerna finns små gångar där det pågår en ständig process med avstötande av bakterier, celldelar och vita blodkroppar som långsamt ska åka ut. Men ibland blir det en ansamling som inte lossnar så lätt utan blir till en större klump och den kan verkligen både lukta och smaka illa. Det här kan bli särskilt påtagligt efter en halsfluss. Tyvärr har en del riktiga problem av detta, men det är sällan något allvarligt. Jag tycker dock att en doktor bör titta på det här så att man kan utesluta att någon annan sjukdom ligger bakom.
www.svt.se/karlstad/livslust/991025.html