• Ankissen

Äckliga gula klumpar i halsen! *blä*

Hej!
    Nu som då kommer det upp äckliga gula småklumpar från min hals. Jag upplever inte att jag har ont i halsen eller i körtlarna så varför kommer de då? Tror det är var...
    Nån som varit med om samma sak? Hur blir man av med dem!? De är så himla äckliga!

• Svar på tråden Äckliga gula klumpar i halsen! *blä*
  • AnnaGBG

Jag vet faktiskt inte VAR de kommer ifrån riktigt men jag har haft hundra halsflussar minst och hade dem jämt! De satt i halsmandlarna ( uäck ). Men för några år sedan opererade jag ut halsmandlarna och sen dess har jag inte sett röken av klumparna... Så förutom operationen vet jag inte vad man ska ta sig till....

• AnnaGBG

Det var alltså klumparna som satt i mandlarna och inte halsflussen ( Jo, den med oifs... Ja...eh förstår du?)

• bambigirl

Jag får så ibland. Visst de är göräckliga och luktar apa, men jag har det så pass sällan att jag står ut med dem.

• robman

NETDOKTOR

FRÅGA: Jag har under senare månader upplevt en försämrad andedräkt, och det smakar ofta inte allt för bra i munnen. Och ofta känns tungan som en disksvamp. Jag har ofta ett litet grått eller vitt lager på tungan, (den känns även torr ibland). Sedan har jag också vita klumpar i halsen (troligen halsmandlarna) ibland som så smånigom lossnar, det går även att peta loss dem. Det gör inte ont, men de luktar inte alls bra (luktar ammoniak eller något). Beror sakerna på varandra, är det svamp? Finns det något man kan göra åt det? Ska jag ta upp problemet med en tandläkare eller läkare?

SVAR: Dålig andedräkt beror oftast på att det samlas bakterier i håligheter på tungan, runt tänderna och i halsmandlarna. Bakterierna är ofarliga men ger ifrån sig en dålig lukt. De vita klumparna kallas detritusproppar och kommer från håligheter i halsmandlarna. De första åtgärderna är att köpa en tungskrapa, borsta tänderna noggrant, använda tandtråd och kontrollera tänderna hos tandläkare.

netdoktor.passagen.se/q_a/answers.asp&CID=197&p=1

---

LIVSLUST

FRÅGA: Om det känns som om det sitter något i halsen och man ibland får upp små vita klumpar, vad är det då?

SVAR: Det kallas för "tonsillpropp" eller detritus och det är mycket riktigt något som kommer ur mandlarna, alltså tonsillerna, som sitter i svalget. I tonsillerna finns små gångar där det pågår en ständig process med avstötande av bakterier, celldelar och vita blodkroppar som långsamt ska åka ut. Men ibland blir det en ansamling som inte lossnar så lätt utan blir till en större klump och den kan verkligen både lukta och smaka illa. Det här kan bli särskilt påtagligt efter en halsfluss. Tyvärr har en del riktiga problem av detta, men det är sällan något allvarligt. Jag tycker dock att en doktor bör titta på det här så att man kan utesluta att någon annan sjukdom ligger bakom.

www.svt.se/karlstad/livslust/991025.html

• vackrastarflow

uss sånt är inte kul...

jag har också haft en massa halsflussar, men har mandlarna kvar men *ta i trä* så har jag varit halsflussfri hela detta året!!

• DaCiss

Ja, de gula klumparna är alltså talg (eller bakterier) och annat smuts som samlar sig i halsmandlarnas håligheter. Man kan ibland även se dem där de sitter på halsmandlarna. Om man själv klarar av det så kan man försöka peta bort dem från mandlarna. Jag frågade även en sköterska om de vita klumparna och om det finns något sätt att bli av med problemet men hon menade på att vissa får såna mer elelr mindre och det är nog bara att försöka peta bort dem eller accpetera läget. Jag har själv såna ibland ohc då är inte andedräckten troligen den bästa. Men vad gör man?

• vackrastarflow

köp vademecum munspray! gott, man känner sig fräsch och det tar död på en del bakterier. finns att köpa nästan överallt (hittas vid tandborstar och tandtråd), och det är en liten grej som passar perfekt i handväskan!

• Frejja

själv opererade jag bort mina halsmandlar pga av "proppar" 2002. De påverkade mitt psyke negativt och var till slut så illa att jag inte ville pussa min sambo, och jag borstade tänderna (hjälpte förstås inte) massor varje dag, plus pillade bort propparna själv så fort de uppstog med en omgjord hårnål. Ofta såg jag dem inte, men visste att de fanns där så jag kunde trycka fram dem själv och sedan avlägsna dem. Det gick så långt att jag mådde psykiskt dåligt alltså. Operationen är det bästa jag gjort. Har inga som helst problem idag. Jag mår hur bra som helst med frisk andedräkt

• Ankissen

Men om man opererar bort halsmandlarna - får man inte lättare svårare halsinfektioner då?

Dessutom, det jag tycker är så skumt, är att jag aldrig, mig veterligen, haft halsfluss. Propparna är liksom självständiga...

• Sunshine78

Det är tvärtom, du får inte ont i halsen om du operarar bort halsmadlarna har jag hört.Det är nån slags halsont du kan få ändå när mandlarna är borta kommer inte ihåg vilken..

• Ankissen

Men alltså, jag menar såna svårare infektioner som vandrar nedåt när det inte finns några mandlar som stoppar dem - t.ex. lunginflammation och sånt?

• Pånglan

Jag har ofta halsfluss, allmänt ont i halsen och dessutom ofta bihåleinflammation (alltså mycket problem med övre luftvägarna). Min läkare rekommenderar mig ändå att behålla halsmandlarna eftersom utan dem skulle jag troligtvis istället få värre besvär med de nedre luftvägarna; lunginflammation mm... vilket i sig utgör större risker..

• DaCiss

Jo, halsmandlarna är ju ett slags skydd för bakterier. Det är som kanoner kan amn säga, som försöker stoppa bakterierna innan de når halsen och tar sig ner till nedre luftvägarna och lungorna. Det är därför man inte helst operarar bort dem idag eftersom de anses vara bra skydd mot just sånt här, utan mandlarna slinker de lättare in bakterier ner i luftvägarna.

Min man har operarat bort halsmandlarna eftersom han hade mycket problem med halsfluss. Då kan de operara bort dem, för det är ju inte bra om de är mer till besvär än nytta. Men nu har han haft två förkylningar på raken med otroligt svår och ihållande hosta som inte vill gå om. Det misstänker jag har att göra med de saknade mandlarna.

• DaCiss

ja det blev lite fel där, inte saknade mandlarna. Det lät fel, visst är dom saknade ibland men det skulle väl stå mer i stil med avsaknaden av halsmandlar. Kände bara för att rätta mig själv

• Zenobia

har tagit bort halsmandlarna men ja behövde göra de för dom täppte till andningen totalt så ja hade knappt någon andningsfunktion

• Frejja

Har inte haft några problem med hosta eller någon speciell förkylning sen jag opererade bort mina, men det kanske beror på att jag brukar vara frisk? Ingen aning.
    I vilket fall som helst - Ankissen- Jag hade ju som sagt stora problem med mina proppar, men har aldrig haft halsfluss, inte en enda gång i mitt liv. Det behöver alltså inte vara orsaken. Har du skårade, eller ihåligheter i mandlarna så fastnar det smuts i dem, och då bildas de här propparna. Äckligt, jag vet, men så kan det vara.

• mette

Fick rådet av en doktor att gurgla halsen med en hemmagjord koksalts lösning regelbundet! En halv liter kokande vatten + en tsk salt. Skrapa tungan är åxå förebyggande.

• Ankissen

Mm, det kanske är huskurer jag får ta till då... Tycker de är så äckliga och förstår inte varför det blivit så här, för det var inte så när jag var yngre. De måste börjat komma när jag var i 20-års åldern. Hrm! Men halsmandlarna kanske utvecklas till "vuxna" då precis som allt annat...

Svar på tråden Äckliga gula klumpar i halsen! *blä*