• Microlys

Vad har ordet "slyna" för betydelse för er?

För mig är det samma som "bitch", "lösaktig tjej", "hora", "f*tta" osv... jag använder helst inte ordet överhuvudtaget, för jag tycker att det är så fult.

Min svärmor däremot, hon kan kalla min dotter (en månad gammal) för det på skoj när jag berättar att hon kanske inte sovit så mycket på natten och sådär. "Din lilla slyna!" säger hon... jag sa att så kan man väl inte säga? Men det sa svärmor att det kan man väl, det är väl inget fult ord?

Har ordet någon gång haft en annan betydelse än att vara ett skällsord? För det är det i alla fall för mig och inget man kallar en liten bebis för!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-05 13:14:55:
    Kan ju berätta att svärmor var här nyss och sa det där ordet igen... Då sa jag rätt ut "Men så FÅR man faktiskt inte säga, det är samma som att man skulle säga hora eller f*tta, det är sådant som en del tjejer blir kallade i skolan och polisänmäler som sexuella trakasserier." "Va?" sa hon, "det betyder ju ouppfostrad, busig flicka". Jag sa att jag hade slagit upp ordet och att det visst stämde, förr i tiden var det helt okej att använda ordet på det viset, men att det har fått ändrad betydelse, att det är ett skällsord nuförtiden. "Oj, då ska jag verkligen inte säga det fler gånger!" sa hon då. Så nu hoppas jag att man slipper höra det mer här!

• Svar på tråden Vad har ordet "slyna" för betydelse för er?
  • Themis

Din svärmor är helt ute och cyklar i min värld.

Om nån sa slyna om min dotter vare sig hon var 6 månader eller 15 år så skulle de få leta efter sina framtänder på marken.

• E l l a

För mig är det ett skällsord fast jag och mina vänninor kan på skoj kalla varandra för bitch och f*tta. Fast jag skulle ju inte uppskatta det om mitt barn blev kallat det av sin mor/farmor

• missis

men guuud!! jag hade ALDRIG!! tillåtit någon att kalla mitt barn för slyna!! även om personen sa att det var på skoj så ser jag inget som helst kul i det!!
    jag tycker slyna låter värre än hora!! säg åt din svärmor att hålla käften nästa gång hon säger så tycker jag.

• Microlys

Vad ska jag göra då tycker ni? Jag gillar svärmor i övrigt, men hennes ordval i detta fall är väldigt fel!!!

• Microlys

Det kanske användes på annat sätt förr i tiden? Men för mig spelar det ingen som helst roll, för NU har det en väldigt ful betydelse.

• missis

säga åt henne såklart. ett sådant språk till ett barn är inrte acceptabelt!

• Serina

BETYDELSE: lättfärdig kvinna, hora, prostituerad; äv. (o. numera företrädesvis) allmännare, ss. mer l. mindre nedsättande benämning på (lat l. slarvig l. ouppfostrad l. näsvis) kvinna (särsk. ung kvinna l. halvvuxen flicka); äv. mer l. mindre bildl.

källa: g3.spraakdata.gu.se/saob/

Nej, jag skulle inte kalla någon slyna på det viset...

• Filippinan

Upplys svärmor om vad ordet betyder och be henne ALDRIG NÅGONSIN kalla din dotter så mer. Visa ordboken om hon inte tror dig. Skulle du acceptera att hon kallade henne "hora"? Även om hon inte fattade vad "hora" betydde själv? Helt oacceptabelt beteende.

The more you ignore me, the closer I get
  • helenellen

Jag tror att man använde det anorlunda för i tiden, att det betydde typ olydig flicka. Men du kan ju som sagt upplysa henne om att det inte är särskilt trevligt att kalla någon det idag.

Enligt Nationalencyklopediens ordlista betyder slyna:
    ? ouppfostrad och slarvig (tonårs)flicka

vilket ju känns helt förådrat. Svenska akademiens ordlista har ju en annan och mer modern förklaring.

• Microlys

Serina - när jag trycker på den länken kommer inte det du skrev upp, kan du förtydliga?

Svar på tråden Vad har ordet "slyna" för betydelse för er?