Vad har ordet "slyna" för betydelse för er?
För mig är det samma som "bitch", "lösaktig tjej", "hora", "f*tta" osv... jag använder helst inte ordet överhuvudtaget, för jag tycker att det är så fult.
Min svärmor däremot, hon kan kalla min dotter (en månad gammal) för det på skoj när jag berättar att hon kanske inte sovit så mycket på natten och sådär. "Din lilla slyna!" säger hon... jag sa att så kan man väl inte säga? Men det sa svärmor att det kan man väl, det är väl inget fult ord?
Har ordet någon gång haft en annan betydelse än att vara ett skällsord? För det är det i alla fall för mig och inget man kallar en liten bebis för!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-05 13:14:55:
Kan ju berätta att svärmor var här nyss och sa det där ordet igen... Då sa jag rätt ut "Men så FÅR man faktiskt inte säga, det är samma som att man skulle säga hora eller f*tta, det är sådant som en del tjejer blir kallade i skolan och polisänmäler som sexuella trakasserier." "Va?" sa hon, "det betyder ju ouppfostrad, busig flicka". Jag sa att jag hade slagit upp ordet och att det visst stämde, förr i tiden var det helt okej att använda ordet på det viset, men att det har fått ändrad betydelse, att det är ett skällsord nuförtiden. "Oj, då ska jag verkligen inte säga det fler gånger!" sa hon då. Så nu hoppas jag att man slipper höra det mer här!