• missteddy

är äpple lösande eller blir man hård av det

min son har är väldigt lös i magen så han har levt på risvälling i dag men jag skulle vilja ge något annat till mellan mål än just välling i morgon men frågan är vad tycker all frukt är lösande han bruka få hemagjord äppelmos utan socker annars kan jag ge det nu också när han är lös i magen? eller gör jag bort mej då? han är 8 månader om någon undrar

• Svar på tråden är äpple lösande eller blir man hård av det
  • bebis2007

Granatäpplen har jag hört är bra om man är lös i magen.

• missteddy
    bebis2007 skrev 2006-11-04 20:28:31 följande:
    Granatäpplen har jag hört är bra om man är lös i magen.
    moset har jag gjort på svenska äpplen som jag köpte på affären i går
  • Sweetsour

Blåbärspure är bra om man är lös!

• bebis2007

jo.. jag vet inte ens om granatäpplen liknar vanliga äpplen i huvudtaget.

• missteddy
    Sweetsour skrev 2006-11-04 20:30:17 följande:
    Blåbärspure är bra om man är lös!
    kan mixa blåbär som man har i frysen?
  • Sweetsour

Det borde ju ge samma effekt.

• bebis2007

"Även i den medicinska världen har äpplet varit användbart. Man kan använda rårivet äpple mot diarré. Man kan också använda äpplen till te. Avsluta kvällen med en kopp te gjort på torkade äppelskal och på späda blad."

www.sesam.nu/modules.php&id=7740

• missteddy
    Sweetsour skrev 2006-11-04 20:32:42 följande:
    Det borde ju ge samma effekt.
    får prova det i morgon om han äter det han kanske tycker det är surt
  • lövet2

Äpplen är lösande om man äter dem som de är. Men .... om du finriver äpplet (utan skal), och låter det ligga 1-2 minuter så det börjar färgas mörkt, då är det stoppande. Det ger jag alltid när ungarna har diarré!

• modestyclara

Jag kommer bara ihåg att äpplen och päron har motsatt effekt (vilket är skumt eftersom de är hyfsat lika frukter tycker jag)

• Sweetsour

Rivet äpple som är så gott! Det va bra att veta!

Ja päron är jättebra för hårda magar, det brukar jag ge till en liten som har det problemet

Det kan nog vara lite surt om man mixar bara blåbär. Kan ju tillsätta lite fruktsocker kanske eller köpa en pure i affären?

• missteddy
    Sweetsour skrev 2006-11-04 20:37:15 följande:
    Rivet äpple som är så gott! Det va bra att veta!Ja päron är jättebra för hårda magar, det brukar jag ge till en liten som har det problemet Det kan nog vara lite surt om man mixar bara blåbär. Kan ju tillsätta lite fruktsocker kanske eller köpa en pure i affären?
    köpa skulle vara det bästa men sambon jobbar och närmaste affären ligger 25-30 min gångväg och just nu är det värsta snö ovädret ute så jag går inte ut några längre stäckor med vagen i morgon !
  • Sweetsour

Nej ok, det förstår jag!

Har du fruktsocker hemma?

• missteddy
    Sweetsour skrev 2006-11-04 20:51:48 följande:
    Nej ok, det förstår jag!Har du fruktsocker hemma?
    jo en hel del hittade 4 paket förra veckan när jag städade skåpen i köket så det har jag
  • Sweetsour

Men se där Va bra!

Sen är väl majsvälling bra när de har diarre, tänkte på att du använt risvälling.

• missteddy
    Sweetsour skrev 2006-11-04 21:04:24 följande:
    Men se där Va bra!Sen är väl majsvälling bra när de har diarre, tänkte på att du använt risvälling.
    jag har använt båda allt för att få stopp i det
Svar på tråden är äpple lösande eller blir man hård av det