• Malvan

Vilken potta och när???

När började ni med potta?
    Och vilken sort köpte ni?
    Har ni erfarenheter av olika pottor?
    Malva börjar bli rätt intresserad av vad som händer där på toan, och jag funderar nu på att köpa en potta som hon kan känna är "sin egen" toa. Babybjörns pottstol verkar ju intressant, men är den värd priset?

• Svar på tråden Vilken potta och när???
  • Piffi

Vi köpte Babybjörns lilla fåtölj när vår tjej var ett år. Den är jättebra, men ärligt talat så undrar jag om det inte hade funkat lika bra med en liten enkel potta. Det har hon ju hos farmor och farfar och mormor och morfar.

• Piffi

Vi köpte Babybjörns lilla fåtölj när vår tjej var ett år. Den är jättebra, men ärligt talat så undrar jag om det inte hade funkat lika bra med en liten enkel potta. Det har hon ju hos farmor och farfar och mormor och morfar.

• antefa

har ingen potta än men ska definitivt ha babybjörns

• Helene OSV

vi började när Olivia var ca. 6mån. men då satte vi henne direkt på toan, sen, vid tillfälle, köpte vi en toaring (babybjörns)

• niiina

Helene o Olivia: Hur går det då? Brukar hon "säga till" när hon vill kissa och bajsa?
    Johannes tycker om att sitta på pottan men han verkar inte ha kopplat att man ska kissa i den

• Helene OSV

Hon kissar alltid när man sätter henne på toan (dvs vid varje blöjbyte)
    När hon är bajsnödig så säger hon till (typ iiiiiiiii) Hon vill INTE bajsa i blöjan! (förstår henne )

• niiina

ojdå, de var duktigt!
    Hur gammal är Olivia nu då?
    Johannes är 17 månader och verkar inte alls störas av att ha hela blöjan nersmetad i bajs *urk*
    Kan de kissa utan att de igentligen är nödiga? Jag hade inte inte fixat det bara för att nån satte mig på toan

• Twilight

Alltså, jag har precis köpt en Baby Björn pottstol, kostar ju bara 250 kronor så priset tycker jag var det samma. Viktigast är att barnet sitter bra o bekvämt, jag funderade aldrig över att köpa utan ryggstöd iaf.

• Jennie Brunflo

Vi har en sån där Babybjörn med fotplatta runt, jag vet inte vad den heter. Den är superbra., den kan barnen sitta på från de kan sitta själva. De är ergonimiska eller något sådant.

Min syster har en sådan där pottstol och nu när hon har sitt 3:e barn så säger hon att hon skulle valt en sån med fotplatta istället om det funnits då hon köpte pottstolen.
    Jag har själv ingen erfarenhet av olika pottor, så jag kan inte värdera vad som är bättre eller sämre.

Vi började med pottan när Sigrid var 6 månader.
    Det funkar utmärkt. Jag har bytt 3 bajsblöjor sedan i maj, resten har hon bajsat på pottan.

• PrincessOfIce

Vi har 2 pottor.. En här hemma hos oss har vi BabyBjörns hjärtformade och hemma hos min mamma finns en "Vanlig" babyBjörnpotta utan fot..

• niiina

Men hur vet ni att det är dax för barnet att göra sina behov? Vi märker inte nåt på Johannes, helt plötsligt känner vi att det luktar och då är det dax att byta blöja. När han har sprungit naken så kissar han ju ibland på golvet och då sätter vi honom på potan så att han ska koppla ihop den med kisset fast han sitter bara där och ler i 5 sekunder, sen springer han iväg och kissar kanske på golvet åter igen. Bajsar gör Johannes i sin säng på morgonen, då är det inte så lätt att sätta honom på pottan.
    Ärligt så tycker jag att deft är jätte bökigt med potträning, blöja är smidigt som tusan tycker jag men jag vet att han inet kan ha den hela livet så jag måste försöka finna motivation nånstans. Kanske blir det roligare när Johannes börjar visa intresse själv..
    Nån som har tips? (kan ni inte skriva hur gamla era barn e? )

• mon

Vi har en Babybjörn pottstol hemma och en annan potta(minns inte märket) hos mormor/morfar som liknar den hjärtformade babybjörnen, personligen tror jag den är bättre än pottstolen eftersom Tyra "hoppar" av pottan när hon är färdig och eftersom hon är så liten är risken ganska stor att hon river med sig pottan, och då tror jag en med bredare fot står stabilare.
    Tyra är 11 månader och har använt pottan sen hon var 5,5 månad, hon säger till när hon ska bajsa och kissar även hon alltid på pottan, är hon utan blöja brukar hon säga till även då.

Niina: Tror det blir svårare ju äldre de blir(mer egen vilja), hur beter han sig om du inte sätter på någon blöja?

• PrincessOfIce

Axel säger "Potta" när han vill gå och sätta sig där..
    Fast det är svårt att jämföra "Potta" och "Bada" Det låter så lika när han säger det..

• niiina

mon,
    han kissar på golvet om han inte har blöja och bajsat har han faktiskt aldrig gjort på golvet, kanske mest pga att han bajsar på natten/morgonen i sin säng.
    Usch jag får dåligt samvete nu när ni och era barn är så duktiga med pottan

• mon

Jag tror det är inviduellt, Tyra har ända sen hon föddes på ena eller andra sättet sagt till, ja fast då var skötbordet hennes potta. Vet massa som har problem med att få sina treåringar att använda pottan så inte ska du få dåligt samvete. Tycker precis som du att det är jättesvårt detta med "potträning", därför valde vi att försöka göra det till något naturligt redan från början, sen vet inte vi hur Tyra beter sig när hon är 1,5 som er son, vi kanske har samma problem som er.

• Alveline

Miin äldste son fick potta när han var 2 år, en babybjörn pottstol.. för att man kan ta ur pottan och rengöra den så lätt. hade en annan potta med.. men det var så svårt att tömma den.. så den använde vi ej så ofta.. när sonen var 2,5 år tränade vi aktivt och han blev snabbt torr. Son nummer två såg brorsan och det gick av sig självt utan ansträngning..

• Helene OSV

niiina: Olivia är ett år nu.
    Jag tror inte att hon kommer att bli helt bjölfri än på ett tag (till sommaren kanske?) Hon vet att man ska kissa på toan men inte att man bara ska kissa på toan och inte på golvet osv. Bajsa gör hon som sagt bara på toan.

En gång var hon naken i sängen och klättrade ner och ställde sig brevid sängen och kissade och klättrade upp i sängen igen! (vet inte om det var med flit eller inte men det var kul att se )
    Pappas madrass har hon dock kissat på! (hihihi)

• Amber

Engla är 1 år & 9 månader & vi har en Babybjörnen till henne nu. Hon har den senaste veckan (peppar peppar..) gjort alla sina behov i den under dagen, men vi behåller fortf. blöjan på henne ett tag. På nätterna kissar hon fortf. i blöjan.. När hon ska gå på pottan så säger hon; "-Engla höver pottan" :)

• Malvan

jaha, då verkar ju babybjörn med fotplatta vara det jag ska gå på... Får fundera lite till o sen slå till!
    niina : jag känner igen mig i det du beskriver - Malva bajsar oxå oftast på morgonen, eller när hon sovit förmiddag o ligger ute i vagnen o filosoferar...
    Hon kissar faktiskt ofta när jag just tagit av henne blöjan. Hon är 8 månader drygt... Ska köpa och se hur hon gillar att sitta på pottan!
    Tack för alla bra svar!

Svar på tråden Vilken potta och när???