Jag gjorde en VBG-operation våren 2000. Vägde då c:a 115 kg och hade ett skyhögt BMI, 43 nånting. Hade funderat på operation ganska länge, och försökte länge innan med all annan sorts bantning. Insåg att jag inte klarade av det helt själv, så jag tog kontakt med min vårdcentral och fick en remiss.
Jag fick vänta i c:a ett halvår, sedan kom en kallelse till ett informationsmöte på kirurgmottagningen. Där fick jag all info, blev vägd och tog prover, och sedan fick jag en stunds betänketid innan jag behövde bestämma hur jag ville göra. Jag hade nog dock redan bestämt mig redan innan infomötet, så doktorn satte upp mig på väntelistan. Det tog 5 månader, sedan genomgick jag operationen.
Själva operationen gick bra, men när jag skulle väckas ur narkosen upptäckte man att det inte var helt lätt. Jag har läst i min journal att jag börjar och sluta andas under en hel timme. Slutligen gav de mig plasma, då de misstänkte att jag var överkänslig mot det muskelavslappnande medlet man får under operationen.
Då jag fått plasman vaknade jag ordentligt, och förstod inte alls uppståndelsen kring mig!
Jag låg inne på sjukhuset i tre dygn efter operationen. Hade fasligt ont i operationsärret, som sträcker sig från naveln till bröstbenet, 25 klammer! Nu görs operationen även med titthål har jag hört.
Tiden närmast efter var jobbig, ont i ärret, fruktansvärd träningsvärk i hela magen, och ett konstant illamående. Men det blev sakta bättre. Jag fick leva på flytande föda (varma koppen som man fick sila) i 6 veckor, och sedan övergå till passerad mat.
Idag mer än 6 år senare mår jag bra. Det kan fortfarande vara jobbigt med viss sorts mat. Jag klarar t ex inte av att äta vitt mjukt bröd, oxkött, för torr kyckling, och jag kan få problem av att äta pasta och ris. Jag måste alltid tänka på att tugga maten ordentligt och inte svälja för stora bitar. Kan inte heller dricka samtidigt som jag äter middag, vätskan får tas en stund efter maten.
Jag har kräkts mycket under dessa åren, men det har nog mest berott på att jag inte riktigt har velat förstå vilken mat jag klarar av eller ej.
Jag gick ner 35 kg det första året och har sedan pendlat upp och ner några kilo hit och dit. Blev gravid 1 ½ år efter operationen och det är inte helt lyckat. Kroppen behöver minst 2 år på sig att återhämta sig. Resultatet blev att jag endast gick upp 5,5 kg = bebins vikt + moderkaka + vätska, och fick lite dåliga blodvärden, men det fixade sig.
Även om det har varit oerhört tufft ibland, så ångrar jag inte min operation. Jag hade inte klarat av det själv.
Hoppas du fått någon info som du kan ta till dig och göra något bra av. Lycka till vad du än bestämmer dig för. Om det är något mer du undrar över så är det bara till att fråga.