Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Vintermammor fr Västerås 3

Hej tjejer

Här har ni en megahöggravid Västeråstjej som var aktiv i tråden för ett halvår sedan men sedan hållt en väldigt låg profil i tråden. Tänkte höra med er som fött nyligen hur det är på förlossningen och BB i Västerås. Är det fullbelagt större delen av tiden eller är det ganska lugnt denna tid på året?

Funderar kring det här med att ha pappan kvar på avdelningen. Har ni haft det, om inte, har det berott på att det inte finns plats?

Lycka till med era bebisar och födslar

• Medusan

Ojojoj, jag har jätteregelbundna och intensiva värkar nu. Är helt övertygad om att jag kommer föda inom det närmsta dygnet. Någon som har tips på hur man kan göra för att stå ut med smärtan så länge man är hemma?

Tänkte testa att lägga mig i ett bad nu och hoppas att det lugnar ner sig lite, för jag känner att jag behöver vila lite mer än vad jag lyckats göra det sista dygnet.

Får se om jag träffar någon av er på förlossningen eller BB sen

• Medusan

Tjena

Var ju inne här och skrev lite om att jag åkte in förlossningen i onsdags. Tänkte bara berätta att vi fick vårt underverk den 14/12 klockan 1.59

Hoppas ni alla mår finfint, det gör vi här

• Medusan

Dyker upp från ingenstans och svarar på Arans fråga

Jag hade två olika barnmorskor. Den första var jag inte alls nöjd med, vilket jag däremot var med den sista och det var också hon som hade hand om större delen av min förlossning.

Den första nekade mig bedövning trots att jag hade kunnat fått det (fick reda på det i efterhand). Jag led alltså i onödan i ca 4 timmar mer än jag hade behövt. Då jag låg på avd 69 efter förlossningen kom det fram att hon pratat med personalen där (skulle kolla om jag var intresserad av att gå igenom min förlossning, men vi sov då så det blev inte så). Då hade hon sagt att hon hade lite skuldkänslor för att jag inte fick epiduralen när jag bad om den eftersom att hon insåg i efterhand att jag visst var redo för den. Hon trodde först inte att jag hade tillräckligt effektiva värkar, vilket det visade sig att jag visst hade då hon kollade hur mycket öppen jag var ett par timmar senare.

Den andra barnmorskan var helt underbar. Jag sa till henne att jag var väldigt mån om att hon skulle göra allt i sin makt för att jag skulle spricka så lite som möjligt och jag sprack ingenting. Hon var otroligt kompetent och lyhörd Fast jag blev rätt så sur när hon ständigt kom 5 minuter efter att hon sagt att hon skulle komma (med påfyllning till ryggbedövning osv)

• Medusan

Aran - Skönt att den sista var bra i alla fall. För mig kändes det som att den sista delen av förlossningen var den som krävde mest kompetent personal och arbete från min sida, så därför är jag väldigt glad att jag fick den sämre i början och inte i slutet.

Blir så trött på att många verkar dra slutsatsen att det kommer ta sådan tid bara för att man är "förstföderska" (vilket du inte ens är). Jag känner många som fött barn rätt nyligen och hälften av dem har fött barn väldigt fort och därför missat båda bedövning och samt åkt in försent på grund av att de på förlossningen bett dem att inte komma in för tidigt *suck*.

Tyckte också att det var lite tröttsamt att all ny personal skulle komma och skaka hand och ha sig när man låg där och hade apont

• Medusan

Jag testade aldrig lustgasen, känns lite trist såhär i efterhand och vet egentligen inte riktigt varför det blev så. Blev inte erbjuden den och kom inte att tänka på det själv heller. Jag testade bara epiduralen och fy fan vad jag älskade den. Kändes så skönt att få en rejäl paus från smärtan för att orska samla nya krafter

Det blev ett ganska så "dramatiskt" avslut på min förlossning i och med att min lilla sötnos hade sin navelsträng två hårda varv runt halsen. Han kunde inte andas själv då han kom ut och det var rätt så brådskande att få ut honom. Det är nog det i kombination med min rädsla för att spricka mycket som gör att jag tycker att det var viktigare med personalen på slutet än i början och i mitten.

Förstår dock vad du menar med att du inte orkade bry dig på slutet. Jag kände också så just då för man var bara så himla slut att man bara ville att det skulle vara över, till vilket pris som helst typ, ville bara få det överstökat snabbast möjligt

• Medusan

Det kan nog mycket väl vara därför hon hade bajsat i magen. Min bebis mådde bra ända fram till den sista halvtimmen då hjärtljuden började gå ner lite väl mycket. Det stramade väl åt extra kring halsen då antar jag. Tur att det gick bra ändå

Det är verkligen jättesorgligt när det går så illa som med det par du berättade om Man tycker ju att man alltid borde ta det säkra före det osäkra när det gäller sådana här otroligt viktiga saker, och de gör de ju uppenbarligen inte. Troligen på grund av brist på resurser kan jag tänka mig så därför är det ju inte direkt personalens fel heller antar jag, utan snarare politikernas.

Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3