• Nikki75

En konstig trött ostadighetskänsla... (rädd)

Usch! Nu är jag orolig...
    Lider av panikångest och har en konstig, äcklig känsla mer eller mindre hela tiden under dagarna. Har haft så i två veckor nu. Börjar bli orolig nu igen.
    Det var så här för någon månad sen också, och då åkte jag till läkaren som tog lite prover som inte visade nåt. Han trodde det kunde vara min ångest som tagit en ny riktning. Jag blev bättre efter det och var också inställd på att det var så, men nu har det som sagt börjat igen, och nu har det hållt på i två veckor snart. Kan någon lugna mig?

• Svar på tråden En konstig trött ostadighetskänsla... (rädd)
  • ying yang

Kram på dig. Jag vet hur jobbigt det är att gå runt och känna sig yr och ostadig hela dagen. Lider nämligen också av panikångest. Antagligen beror din ostadihetskänsla på att du spänner dig mycket.

Kopierar en bra text från en bra sida :

"Yrsel, gungande känsla, matthet i benen
    Katastroftanke: Jag svimmar. Jag kommer att falla.
    Sanning: Ytterst få panikpatienter svimmar. Fobiker som verkligen riskerar att svimma är de som har blodfobi. Att man känner sig yr beror bland annat på att blodcirkulationen i hjärnan reduceras något, och för att man spänner nack/halsmusklerna kraftigt. Detta kan också göra så att det känns som om benen inte bär. Men under en attack slår hjärtat snabbt och eftersom det samtidigt ökar blodcirkulationen svimmar man inte. Benen fungerar hur bra som helst, prova att hoppa på ett ben under attacken någon gång. Skulle man svimma är det förmodligen för att man hyperventilerar. Svimningen sätter då effektivt stopp för hyperventilationen och man vaknar upp inom någon minut. Detta är inte farligt, och som sagt, det är ovanligt eftersom hjärtklappningen minskar risken att svimma. Det finns en bra sajt om yrsel och balanssjukdomar: Yrsel.com"

www.paniksyndrom.com

Gå gärna in där och läs mer.

• Anonym

HEJ!
    Jag har också panikångest och jag har periodvis också en sån känslasom du beskriver, har genomgått massvis med prover som varit helt normala. Är du kanse extra stressad eller något nu? Kanske du känner känslan mer för att du tänker på den och söker efter den...alltså känner efter om den finns där? Så här är jag själv, letar efter olika symtom och då dyker dom upp. Men om du är orolig så gå till läkaren det är ju bättre att få reda på att det inte är något. Medicinerar du mot ångesten?

• Nikki75

Oj. Glömde ju att beskriva hur jag känner mig, men det verkar ju som ni fattar ändå av överskriften. Det som gör mig mest orolig är ju att jag inte uppfattar det som några "atacker" riktigt. Känns mer som att de sitter i lika starkt långa stunder, men det kanske inte är så. kan man ha såna här atacker så ofta under en dag tro?

Nej jag äter ingen medicinering mer än Atarax som jag tar vid behov. Alltså inte regelbundet.

• ying yang

Man kan gå med olustkänslor konstant, behöver inte mynna ut i en panikatack, jag går runt med ångest varje dag, kanske inte 24/7 men den finns där alltid.

Ataraxen i sig kan göra dig yr, tänk på det .

Svar på tråden En konstig trött ostadighetskänsla... (rädd)