Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Singhis: Vincent hade också en sådan period, han vaknade vid 3 och skulle vara uppe 2 timmar och leka! Hyfsat kul... han får återfall ibland men oftast sover han "tiden ut". Vi har dock börjat lägga honom senare på kvällarna, 20 istället för 19. Fast igår var han så trött så han somnade vid 19:30 och vaknade av Ts veckarklocka kl 6:15 imorse.

Nu är han på g att bli trött igen tror jag. Just nu sitter han under bordet och rycker mig i stortån och brummar med sin bil Vet inte vart han lärt sig det, en dag här i julas tog han sin (enda) leksaksbil, började köra över golvet och lät "brrrrrrbrrrrrbrrrr".

Igår filmade vi Vincent av en händelse med videokameran i digitalkameran när han satt och lekte med en av sina bilar som spelar musik. Helt plötsligt börjar han digga loss rejält och headbangar så han nästan slår huvudet i golvet. Herregud vad vi skrattade, nästan så man skulle skicka in den till roliga videoklipp på tv!
  • Charlott29
    Singhis:
    Det pågick nog en månad ellr liknande. Ett tag var det så för oss också att Vincent vaknade tidigare om vi lade honom senare... men det gick också över. Enda skillnaden nu är att han efter att varit vaken 1.5-2 timmar på morgonen tar en lite längre tupplur än tidigare, 1-1.5 timma istället för som tidigare 30-60 minuter.

Sedan sover han bara 1 gång till på eftermiddagen, runt 30-60 minuter.
    Han håller sig pigg på ett annat sätt nu. Innan hade vi hemska eftermiddagar, efter kl 17 var det nästan en kamp mot klockan för att han skulle orka hålla sig vaken till 19. Man fick bära och så på honom, han var gnällig och så. Men sedan julas så har han lekt så fint till 19 och varit hur glad som helst. Sedan gör vi bad/kvällstoalett och ger välling. Då blir han akut trött och när vi lägger honom vid 19:30-20 så somnar han bums nästan. Sedan vaknar han 5:30-6:30 men så är det, det har man lärt sig att tolerera nu, det är liksom helt okay. Han är en morgonpigg bebis helt enkelt.
  • Charlott29

Och när de är 15 kommer vi få tjata oss blå att de ska gå upp i rimlig tid

• Charlott29

Hej hej,
    Här har vi haft en lugn natt. Vincent var så trött igårkväll så han orkade inte ens dricka upp vällingen och somnade på 30 sekunder när vi lagt honom vid 19:15. Tänkte att nu kommer han ju vakna klockan 4 på morgonen istället men icke. Han vaknade någon gång i natt, har ingen aning om när, för när jag vaknade kl 6:30 så låg han mellan mig och T.
    6:30!! Fantastiskt. Han (och inte jag heller) hade vaknat av Ts väckarklocka

Idag är det Barnadiset som gäller för hela slanten!!

• Charlott29

Hua här har vi haft en jobbig natt, igen.
    Vincent somnade kl 19:30 igår, vaknade kl 20 och var hysteriskt ledsen. Gick inte att lägga honom så han fick komma upp och var uppe med oss till 22 då han somnade i Ts famn vid tv:n. Sedan var han vaken mellan 2-3 då han ville leka!! Jag märkte dock inget av nattfadäsen för jag sov som en stock
    Sedan sov han till 7:30 men det hjälpte ju inte mig för jag vaknade kl 6 som vanligt och undrade varför inte Vincent vaknade någongång...!!

• Charlott29

Vincent tackar och bugar och bockar!!

• Charlott29
    Singhis:
    Det låter inte logiskt med bra dagsömn = bra nattsömn, men faktum är att min barnmorska på bvc hela tiden har sagt att det är så. Vincent är ju likadan.
    Igår sov han ju dåligt på dagen. 30 minuter på morgonen och 30 minuter vid lunch och sedan 30 minuter på eftermiddagen och vi hade en apjobbig kväll/natt igen.
    Vincent var jättetrött vid 19, men när vi gjort kvällstoalett/välling så var han pigg igen och vägrade sova. Var uppe med oss och höll låda till kl 22 då jag gick och lade mig med honom i vår säng. Så desperata har vi nog aldrig varit. Han somnade på 30 sekunder och jag kunde bära in honom till sin säng (sover mkt bättre själv om jag inte har honom att tänka på i sängen). Klockan 3 vaknade han och fick komma över till oss. Klockan 4 vaknade jag av en päcklig lukt, då var det Vincent som gjort nr 2. Bara att gå upp och byta blöja. Sedan var han pigg och låg och vred och vände på sig till säkert i en halvtimma innan han somnade om och vaknade 6:30.
    Undrar hur länge det här ska pågå??
    Är hur trött som helst...
  • Charlott29

Jag tror också dagslurarna är viktiga. Vincent hade strikta sovrutiner ganska länge, men nu är det omöjligt att få honom att sova när jag vill
    Enda sovluren som alltid är densamma är nu på morgonen vid halvåtta-åtta... sedan kan det vara precis när som helst under dagen. Oftast när vi är ute med vagnen. Idag ska jag nog försöka gå ut när han ska sova, så att det blr bra idag och kanske en lugn natt!

Vet ni om typ Farsta/Nacka/Sickla har öppet imorgon? Det är ju röd dag...

• Charlott29

Singhis:
    Vincent sover oftast bara 2 sovpass. Men om han som igår endast sover 30 minuter på morgon så behöver han en nap vid 11-tiden också. Annars ser Vincents dag ut så här:

5-6 vaknar
    6:30 Välling
    7:30-8 Sovdags
    9-9:30 Gröt+smörgås
    12:30-13 Lunch
    14-15 (ca) Sovdags
    16-16:30 Middag
    19:30 Välling
    20:00 Sovdags!

• Charlott29

Vincent har sovit 8-9:45 samt 13-14:30 idag. Somnade som en stock vid 20-tiden.
    Får se hur natten blir...?!
    Nä sovdags, det är Ts sovmorgon imorgon, dvs min tur att gå upp tidigt...

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2