• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Alldeles nyss kräktes Engla ner hela köksgolvet så det stänkte på både väggar och diskmaskinen. Hoppas bara hon inte får magsjuka oxå!!! Och hur blir det med penicillinet när de kräks, det hjälper väl inte då? Förut kom det lite blodblandat snor ur näsan. Har hört att slemhinnorna är jättekänsliga. Men hon har bara fått nässpray en till två ggr per dag sen i måndags.

Amanda,

Hoppas rösten kommer tillbaka snart. Det är ju frustrerande att inte kunna prata.

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Amanda,

Nä, det är samma penicillin som förra gången. Vi ger morgon och kväll och klockan var 15:00 när hon kräktes. Hon hade ätit sen lunch 13:30 och sen sov hon. När jag lyfte upp henne ur sängen hann jag bara ut till köket och så kaskadkräktes hon! När jag bytt alla kläder satt jag henne i gåstolen och då kräktes hon lite till. Alldeles nyss provade jag att ge henne gröt. Hon kräktes dirket när hon fått första skeden gröt. Vatten dricker hon och det verkar gå bra. Ska man strunta i att ge mat och bara ge vatten när de kräks? Eller kanske jag kan testa välling?

• Ninis

Tack Amanda!

Pratade precis med Sjukvårdsupplysningen och frågade vad jag skulle göra. De trodde inte heller att det var penicillinet utan magsjuka. Eftersom vi inte har vätskeersättning hemma fick jag recept så jag kan koka själv. Ska ge 1/2-1 dl i timmen. Om hon behåller det ska jag testa att ge 1/2 dl majsvälling och se om det stannar kvar. Efter det ska jag ge penicillinet. Fortsätter hon att kräkas i natt skulle jag kontakta läkare i morgon och fråga hur jag ska göra med pencillinet.

• Ninis

De sa att jag skulle ge henne vätskeersättningen med sked, inte i flaska för då kan hon få i sig för mycket. Om hon inte vill äta på sked ska jag testa medicinspruta. Kan man ta den som man har till penicillinet?

Jag hoppas oxå det går över. Min mamma och sambo ska för en gångs skull komma hit till Stockholm och fira jul. De brukar inte vilja köra långt om det är snö och halt men eftersom det inte någon snö i år bestämde de sig för att komma. Så jag hoppas vi alla blir friska till jul!

• Ninis

Amanda,
    Hon vägrade äta på sked fast jag blandade i lite pärondryck. Mätte upp 1/2 dl i flaska men hon vägrade dricka då oxå. Så jag lade henne på skötbordet och sprutade in vätskan med medicinsprutan. Det är ju inte lätt, det kommer ju en del utanför. Hon har inte kräkts upp det. Gjorde iordning 50 ml välling men hon vill inte ha! Ska jag bara ge vätskeersättningen då eller ska jag spruta in vällingen oxå?

• Ninis

Amanda,
    Anledningen till att jag frågar så mycket är att det inte går att komma in på Vårdguidens hemsida.

• Ninis

Nu har diaréen kommit oxå . . . . .

• Ninis

Amanda,
    Jag är lite tjatig men en sista fråga. Hur gör jag i natt om hon inte vill äta vällingen innan hon lägger sig. Måste jag väcka Engla en gång i timmen och ge henne vätskeersättning då?

• Ninis

Amanda,
    Ringde Sjukvårdsupplysningen igen så slipper jag tjata på dig. Vi ska ge penicillinet som vanligt annars försvinner inte bakterierna. Sen måste vi väcka Engla några gånger i natt och ge vätskeersättning. Det är jättefarligt om det blir uttorkade. Om hon inte kräks något mer under natten kan vi ge blåbärspuré, morotspuré och majsvälling i morgon bitti så det stoppar upp diarén.

Har precis lagt Engla. Innan dess kämpade jag med att få i henne 1 dl vätskeersättning i medicinspruta. Hon vägrar nämligen att äta det på sked och i flaska. Väntade sedan en kvart och testade om hon ville ha lite välling men det ville hon inte. Gav då istället penicillinet som hon kräktes upp direkt (förmodligen för att hon tycker det är äckligt, speciellt när hon mår illa) och då kom ju all vätskeersättning oxå upp! Suck!

Jag tvättar händerna hela tiden, vill inte bli smittad!

• Ninis

Milla,
    Jag tror inte Engla är allergisk mot penicillinet. Hon hade öroninflammation för en månad sedan och då åt hon samma sort utan problem. Tror mer på magsjuka eftersom hon har diaré oxå.

Tänkte väcka Engla kl 22, 01 och 04 för att ge vätskeersättning. Det borde räcka väl.

Tack för krya-på-oss-hälsningarna!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2