• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

God morgon (eller natt)!

Jag kom i säng kl 19:30 men somnade nog inte förrän vid 20:15. Hörde att J hade problem att lägga Engla. Sen vet jag inte om Engla har vaknat något, J var uppe till midnatt. Första gången jag hörde henne vakna var kl 04:00 och då ville hon inte ligga i sängen, men jag gav mig sjutton på att hon inte skulle få sova i vår säng i natt. Gjorde likadant som när jag körde avvänjning av mat, dvs tog upp henne så hon lugnade ner sig och lade ner henne igen men hon började skrika så fort jag lade ner henne. Strök över huvudet och då lugnade hon ner sig, gjorde så i 5 minuter och sen gick jag därifrån (hon var fortfarande vaken). Jag lade mig i sängen men det dröjde bara 15 minuter så började hon gråta igen. Väntade en stund innan jag gick in för att se om hon skulle sluta gråta men det gjorde hon inte. Bestämde mig för att vi skulle gå upp en stund och leka så kanske hon blir trött igen. Nu har vi varit uppe en halvtimme och jag har precis lagt henne i sängen. Hon protesterade lite grann men jag klappade huvudet och gick ut och nu är det tyst. Håller tummarna för att hon somnar om nu! Har även bestämt att hon inte ska få någon välling. Är livrädd för att det ska bli en vana så hon börjar vakna av det.

Nu pratar hon där inne . . . . .

to be continued . . . . .

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Vi är uppe och leker igen . . . .

• Ninis

Morrn!

När klockan var 05:30 blev Engla jättehungrig, vilket är förståeligt när hon varit vaken sedan 04:00. Hon brukar ju få sin morgonvälling mellan 6-6:30. Så jag gav henne välling som hon slukade och sen lade jag henne i sängen och hon somnade nog på två sekunder. Jag lade mig oxå och vaknade 07:45 och Engla vaknade 08:00. Så jag är rätt pigg faktiskt.

Johan hade inte fått Engla i säng förrän strax efter 20:30! Och hon vaknade inte förrän 04:00. Så det var väl en rätt bra natt om man jämför med de senaste nätterna. Det är bättre att vara uppe 1,5 timme än att hon vaknar en gång i timmen.

Och jag vann den första kampen, dvs att Engla har sovit i sin säng hela natten!

• Ninis

Hjärtevännen,
    Nu äntligen har Engla blivit medlem i Gnagisklubben

Vi har varit och lunchat på Kulturhuset med två andra mammor med barn. Sen var vi uppe på Rum för barn. Jättemycket folk som vanligt förstås.

I dag har Engla bara sovit 1 timme på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen. Får se hur hon sover i natt . . . . .

• Ninis

Jag funderar på om man kanske ska byta till 1-årsvällingen. Då kanske de står sig bättre på natten. Är det någon som börjat med 1-årsvällingen redan? Och har ni i så fall märkt någon skillnad på att de står sig längre?

• Ninis

Hjärtevännen,
    Har provat att ge Engla gröt på kvällen med det har inte gjort någon skillnad. Dessutom är det svårt att få i henne föda som ska "tuggas" när hon är trött. Hon brukar ligga ner på en filt på golvet och dricka sin kvällsvälling, det blir ju lite svårt att göra likadant med gröten

I kväll fick hon 250 ml välling i stället för 200 ml, och hon slukade allt. På fredag när jag veckohandlar ska jag köpa 1-årsvälling och blanda 50/50 några dagar innan jag går över helt till 1-årsvällingen.

Lotta,
    Antar att du menar att Vincent äter 1-årsvälling (inte gröt)? Vi kör med Sempers fullkornsvälling.

• Ninis

Vilken underbar natt! Det verkar som det går åt rätt håll. Två nätter har jag sovit 7-8 timmar i sträck utan att vakna - känns underbart!

Jag lade Engla 19:45 i går. Hon var jättetrött eftersom hon bara sovit 1 timme på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen. Sen sov hon hela natten och vaknade 04:50. Gick in och stoppade in nappen och lade mig igen. Vid 05:10 ville Engla gå upp. Satte henne på golvet framför teven men hon såg himla trött ut så jag bytte blöja och sen fixade jag välling som hon fick dricka i sin säng. Tanken var att hon skulle somna om och det gjorde hon! Hon sover fortfarande. Kommer fortsätta att testa den här sömnrutinen. Vore underbart om det funkar i fortsättningen!

I går morse fick hon välling 05:30 och somnade om till 08:00. Det verkar som det är likadant i dag. Men om detta ska funka får hon nog inte sova längre pass än i går på dagen.

• Ninis

I dag har Engla bara sovit en gång på dagen. Hon sov mellan kl 13-15. Nu sitter hon i J:s knä och dricker välling och sen är det dags att sussa. Hoppas dessa sovtider håller i sig.

Hjärtevännen,

Engla gillade inte heller välling när vi bytte från ersättning till välling, så vi fick oxå köra 50/50 någon vecka men sen gick det bra.

• Ninis

Engla somnade kl 19:45. Hörde att hon grät kl 23:00 och J gick in till henne och fick henne att somna om. Sen sov hon hela natten till kl 06:10. Bytte blöja och gav välling i sängen, tänkte att hon skulle somna om, men det gjorde hon inte så vi gick upp kl 06:30. Så i dag kommer hon sova två gånger eftersom hon vaknade tidigt.

Hjärtevännen,

Vad bra att han gillade tetravällingen. Med Engla är det tvärtom, hon gillar pulvervällingen bättre.

• Ninis

J sa att Engla inte var vaken kl 23:00 utan hon satte sig upp i sömnen och smågrät. Han klappade på huvudet och då sov hon vidare. Hon drömde väl något läskigt . . . .

Lotta,
    Ja, det är helt ok att gå upp 06:30 men jag är lite småtrött för jag vaknade kl 04:00 och kl 05:00 och låg och lyssnade i fall Engla skulle vakna snart, men det gjorde hon ju inte

Ska eventuellt till Sickla i dag så då kanske jag oxå shoppar loss på Esprit. Var det någon rea?

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2