• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Jag vågar knappt säga det men det verkar som Englas jobbiga sovperiod är över nu, hon har ju sovit bra i tre nätter nu. Den jobbiga perioden varade exakt en månad.

Lotta,
    Höll inte Vincents jobbiga sovperiod oxå i sig en månad?

Ja, Espritbutiken inne i gallerian är en riktig favorit, men man blir ju ruinerad när man handlar där 

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Grattis Amanda!

Lotta,
    Engla sover numera bara en gång om dagen, två timmar mellan kl 13-15. Hon vaknade 06:10 i dag men ville inte sova vid 10:00, så då fick hon vara vaken till 13:00.

• Ninis

Lotta,
    Jag handlade ett skärp i Espritbutiken. Det var allt jag köpte till mig själv, men jag är lite fattig denna månad. Sen köpte jag en tröja till Engla, ett par byxor och en pyjamas. Var på systemet oxå och köpte lite vin

• Ninis

Amanda,
    Jag har börjat gå på sångstunden som är i Sjöliden på tisdagar kl 13:00. Engla tycker det är så roligt. Men som det verkar nu så har ju Engla ändrat sin sovtid till kl 13:00 så då kan jag inte gå på sången. Får se hur det blir på tisdag.

• Ninis

Morrn,
    Nu är det fjärde natten som Engla sovit utan att vakna! Känns så himla skönt. Hon halvvaknade vid 05:10 men hon fortsatte sova när jag stoppade in nappen och sen vaknade hon 06:05.

I dag ska vi på babysim!

• Ninis

Hur ser mat- och sovtiderna ut hos er nu?

Så här ser Englas mat- och sovtider ut nu:
    06:00 Vaknar
    06:00/06:30 Välling 200 ml
    09:00 Gröt med fruktpuré och mjölk samt macka med smör och ost el leverpastej
    12:00 Lunch – stor burk puré och dessert
    13:00-15:00 Sover
    15:00 Mellis (fruktyoghurt, macka, frukt, gröt)
    17:00 Middag – stor burk puré och dessert
    19:30 Välling 250 ml
    19:30/20:00 Sover

• Ninis

Femte natten i rad som Engla sovit utan att vakna. Så skönt att slippa vara uppe på natten. Fast i dag vaknade hon redan 05:20, gick in och skulle stoppa in nappen men det hade hon gjort själv! Fixade lite välling som hon fick i sin säng, tänkte att hon skulle somna om, men det gjorde hon inte. J gick upp med henne och jag sov till 08:15. Får se om hon behöver sova två gånger i dag. Konstigt vore väl om hon orkar vara vaken till kl 13.

Här var det -17 grader när J gick upp med Engla. Nu är det nere i -12. Hade tänkt åka pulka på förmiddagen men kom på att jag behöver dammsuga innan vi åker bort. Vi är bortbjudna på lunch hos några kompisar kl 12:00. De har en son på 3 år och en dotter på 2 år.

• Ninis

Min kompis ringde nyss. De är genomförkylda så vi kan inte åka dit. Så jag ringde svärmor och vi ska hälsa på henne i stället. Skönt att komma hemifrån lite. Vet inte vad man ska hitta på när man är hemma en hel dag.

Det är andra helgen i rad vi får ställa in att hälsa på kompisen. Förra söndagen var barnen sjuka och nu är båda föräldrarna sjuka. Det är svårt att få till en träff med kompisar som har barn - alltid är det någon som är sjuk!

• Ninis

Jag trodde att Engla skulle slå sovrekord, dvs sova en sjätte natt utan att vakna. (Rekordet hittills är fem nätter i rad utan att vakna.) Men det blev inget rekord. Fick stoppa in nappen kl 21:00. Sen vaknade hon kl 02:50 och var lite ledsen. Ville inte ta upp henne ur sängen så jag klappade huvudet och buffade rumpan så somnade hon om på 10 minuter. Sen vaknade hon kl 05:10, stoppade in nappen men kl 05:20 fick vi gå upp! Snark! Jag tror hon sov lite oroligt p g a allt pulkaåkande i går. Blev nog mycket att ta in

• Ninis

Lotta,
    Jag ser faktiskt fram emot att börja jobba! Tänk vad skönt att slippa gå upp på nätterna om Engla vaknar och slippa sitta och leka i vardagsrummet kl 05:00 på morgonen! Tycker faktiskt att det ska bli kul att jobba oxå. Det börjar bli lite långtråkigt att var hemma om dagarna nu, tycker jag. Det är ju kul om man hittar på saker men om man är hemma en hel dag blir både jag och Engla så himla uttråkade!

• Ninis

Jag gjorde misstaget att låta Engla sova 1 timme och 45 minuter på förmiddagen. (Hon behöver 2 timmars sömn per dag.) Nu vill hon inte sova så hon får vara vaken tills hon ska lägga sig. Undrar hur gnällig denna eftermiddag/kväll kommer bli . . . . .  Bäst att laga maten nu medan hon är på bra humör. J åker buss i dag och är inte hemma förrän vid 18:30.

Det var bara Engla och en tjej till på ÖF i dag. Men de roade sig ändå. Engla älskar att leka i det lilla köket med spis och dockor Sen fick hon ha alla maraccaser på sångstunden

På Pinocchio hittade jag jättefina röd-vita Puma-gympadojjor till Engla. De är lite stora nu så de blir lagom till våren, då hon förhoppningsvis har börjat gå Köpte även en bultbräda, pussel med 4 bitar samt en leksak som låter. Allt detta betalade jag 200 spänn för.

• Ninis
    Charlott29 skrev 2007-01-29 16:13:18 följande:
    Singhis,och du fortsätter göra dina pinocchio-fynd
    Ja, men det är nog slut med det nu när man ska börja jobba. Då hinner man nog inte dit så ofta . . . . . Det gäller ju att ha turen att komma dit när hon fått in nya fräscha grejer och det hade hon fått i lördags.
  • Ninis

Pust! Klockan 17:15 blev Engla rejält trött och gnällig. (Då hade hon inte sovit sedan kl 11:00.) Men ville inte lägga henne då för då somnar hon ju inte ikväll. Så vi dansade, sjöng, lekte med leksaker som låter osv. Allt för att hon skulle glömma bort att hon var trött. J kom hem kl 18:30 och då blev hon helt plötsligt pigg och glad igen. Mkt konstigt. Hon fick välling kl 19:00, sen tandborstning och nu har vi lagt henne. Får se hur natten blir. Hon brukar sova dåligt om dagssömnen har blivit störd el ändrad.

Lotta,
    Jag tycker det känns jättebra att börja jobba. Längtar lite faktiskt. På torsdag nästa vecka är det after work-öl på mitt jobb, så det ska jag definitivt gå på Känns som man har massor att ta igen! Jag får passa på nu under våren för till hösten när Engla börjar på dagis så är det jag som hämtar på dagis varje dag, och då kan man inte gå på after work.
    Skönt att det gick bra att ha med Vincent hos frissan. Jag skulle nog inte våga ta med Engla.

• Ninis

Morrn!
    Engla halvvaknade 23:30, stoppade in nappen och klappade huvudet så somnade hon om. Nästa gång hon vaknade var kl 04:00 och då ville hon inte sova mer. Jag var dödstrött och vägrade gå upp så hon fick ligga i vår säng. J lade sig i gästsängen för han behövde sova så han orkar gå på Grammisgalan i kväll. Engla vred och vände på sig till kl 05:00 då hon blev arg för hon inte kunde sova så jag fixade välling och sen somnade hon om vid 05:15. Jag vaknade 06:45 och då väckte jag henne. Ville inte att hon skulle sova längre för då somnar hon inte på förmiddagen och då blir det samma strul med sovtiderna som i går.

I dag ska vi på sångstund i kyrkan. Engla tycker det är jättekul. När vi sjungit klart tar de fram leksakerna och bjuder på fika.

• Ninis

I dag har Engla sovit 45 minuter på förmiddagen. Hon vägrade somna i sin säng så jag gick ut med vagnen och då somnade hon på 5 minuter! Sen sov hon 30 minuter nu på eftermiddagen.

På tisdag är jag och Engla med i "Mitt i Värmdö". De kom och intervjuade och fotade på sångstunden i Sjöliden.

Monkan,

Det där med om man har rutiner eller inte beror nog delvis på hur man är som människa. Jag är en rutinmänniska och har kontrollbehov. Vi började med sovrutiner vid läggning när Engla var 5 veckor gammal. Sovtider på dagen började oxå tidigt, kanske vid 2 månaders ålder ungefär. Jag tittar på klockan när hon somnade och när hon vaknade, och uppmärksammade sömnmönstret. På så sätt har jag lärt mig vilka tider samt hur länge hon vill sova. Detsamma gäller maten. Sen kan man ju alltid styra lite själv oxå.

• Ninis

Urk! Fattar inte varför Engla vaknade 04:58 i dag. Hon sov ju inte alls mycket på dagen i går och lade sig samma tid som vanligt. Hade trott hon skulle sova till 06:00 i alla fall. Bytte blöja och gav välling i sängen 05:30 och hoppades på att hon skulle somna om, men icke. Pigg som en lärka! Men hon har i alla fall sovit hela natten utan att vakna, bortsett från en nappistoppning kl 21:30 i går kväll.

• Ninis

Blää, vad det är tråkigt att gå upp kl 5! Förmiddagen blir så himla långtråkigt.

Lotta,
    Vad brukar du och Vincent göra hela morgonen? Fast Vincent brukar väl sova igen vid 8-tiden? Engla äter frukost kl 9 och sover sen antingen direkt efter frukost om hon vaknat kl 5. Eller så sover hon vid 10-10:30 om hon vaknat vid 6.

• Ninis

Lotta,
    Nä, jag är inte pigg. Vaknade vid 2 av att J kom hem från Grammisgalan. Gick upp och kissade och sen hade jag svårt att somna om. Hur gör du för att få Vincent att somna om? Ger du välling eller tar du över honom till er säng? Byter blöja?

Oj, är det din sista morgon i dag?! Men du börjar väl jobba på måndag?

Engla tittar på Playhouse Disneychannel flera gånger om dagen om vi är hemma. Jag är inte så nojig med tv-tittandet.

• Ninis

Var och fikade på stan i går och det blev en dyr fika. Skulle kika lite på P O.P och kunde inte motstå en jättefin rosa- och vitrandig bomullsklänning med tillhörande rosa bomullsbyxor och en matchande rosa- och vitrandig vårmössa Sen skulle jag bara ta en snabbtitt på H&M och gjorde av med ytterligare 250 spänn. Hittade bl a ett par supercoola skor till Engla, modell converse-gympadojja, i färgen vit/gul/ljusrosa/cerise. Köpte den största strl 20-21. Hoppas att det passar till våren. Engla har mockasiner som är strl 20-21 nu och de är lite för stora.

Ytterligare en bra natt. Engla har sovit hela natten mellan 19:45-05:00. Fick dock gå upp vid 23-tiden och klappa huvudet för hon drömde men var inte vaken. Jag lade mig 20:30 i går. Man är rätt mör efter en dag när man går upp kl 05:00. Ska prova att minska ner sovpassen på dagen. Engla sover två pass á en timme. Ska minska till 45 minuterspass och i kväll får hon inte sova före 20:00. Ska se om det gör någon skillnad. Just nu verkar hon vara en tidsinställd klocka som piper exakt kl 05:00 på morgonen!!!

I dag blir det en heldag med bvc-mammorna. Ska till Babyland och sedan Ikea. Tänkte hinna med att veckohandla innan vi åker så jag måste åka hemifrån kl 09:00.

Lotta,
    Jag provade ditt tips när Engla vaknade i dag. Bytte blöja och buffade rumpan men hon var superpigg och somnade inte alls om. Jag har nog provat allt nu och man får finna sig i att ha en morgonpigg dotter! Bara en vardag kvar att gå upp sen är det Johans tur

Hoppas första arbetsdagen går bra i dag!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2