• Firenze

Pysseltips efterlyses!!!!!

Tänkte nu starta en ny tradition här hemma. Julpyssel första helgen i december. Min dotter är 8 månader och skulle vara så roligt för henne när hon blir större att ha denna dag och bjuda hem kompisar och pyssla. Så jag börjar i år, inbjudna är barn mellan 2 och 12 år. Frågan är:

Vad kan man hitta på för att "tillfredställa" alla åldersgrupper?

Har kollat lite på Panduro, men det blir ju så dyrt att köpa hela "kit" där. Har MASSOR med barnmatsburkar, kan man göra värmeljuslyktor av dom? Måla med glasfärg, vira lite ståltråd runt gängningen och ett fint band runt om? Någon som gjort det?

Kom gärna med tips!!!!

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • Svar på tråden Pysseltips efterlyses!!!!!
  • gulllis

ni kan ju baka pepparkakor oxå.....

• Beatrize74

Du har ju själv en bra idé där.

Kombinera med lite pepparkaksbak vetja.

Först gör barnen ljustlyktor av burkarna. Vanligt silkespapper eller ritpapper som barnen använder pepparkaksformarna till och klipper ut mallarna. Sedan lägger de två lager med papper runt burken, ett med utklippta figurer, ett utan. Klistrar fast det, sätter på fina band. Risgryn i botten gör att det inte blir så varm och ljuset står stadigt.

Där figurerna är utklippta lyser det andra papperet ljusare igenom. Jättefint!

Och så låter ni lyktorna vara tända när ni bakar pepparkakor och använder formerna igen.

• vikkan

vill oxå veta en del.. så man har n¨gto att syssla med visst min dotter e bara 9 mån.. men vill ändå göra nå kul?

• turpis

Ljuslyktor är en jättebra idé! Man kan använda färg som gör att glaset ser frostat ut också, och så kan man ju ha glaspärlor på ståltråden man virar om.

Dekorera pepparkakor brukar barn gilla (jag gjorde det i alla fall ) -köp eller baka i förväg pepparkakor med hål i som man kan hänga i granen och gör kristyr i olika färger som barnen kan spritsa på (kan spritsas med plastpåse eller, ännu hellre kanske, en strut av bakplåtspapper) och så kan man ha silverkulor, nonstop och sånt som de kan sätta på. Trä band i hålet när kristyren torkat -klart!

Dekorera stearinljus med bivax i olika färger kan nog barn också tycka är kul. Vax finns på panduro, tror jag. Ärligt talat kanske det inte blir de snyggaste ljusen, men ungarna kan nog gilla det...

Nejlikeapelsiner gillar jag också! Billigt och snabbt pyssel (för långa projekt funkar ju dåligt med barn). Fingerborgar rekommenderas ! Det enda de behöver hjälp med är väl att sätta på bandet, görs med fördel innan man sätter på nejlikorna (kanske innan barnen kommer, t o m).

Ah, kom nu på en annan gammal favorit: marsipanfigurer!!! Marsipan som du färgar i olika färger och så får barnen göra olika figurer -superroligt , enkelt och funkar för de flesa åldrar! Chokladdoppas om man känner för det.

• Momarorie

smällkarameller är ju alltid kul att göra... så att man kan öppna dom när julen kastas ut

• Ewis

Lite tips på pyssel som jag gjort med sonen i olika ålder:

Glasburkar som han målat med glasfärg och så har vi på vissa klistrat på guldsiluett klistermärken.
    Har även vridit fast pärlor på ståltråd som jag sedan lindade runt gängningen.

Värmeljusglas från Ikea för några kronor styck som oxå målats med glasfärg.

Trolldeg som man bakar som pepparkakor och målar.

Trolldeg som man kavlar ut ganska tjocktca 1,5-2 cm , trycker ex. ut ett hjärta med pepparkaksform och sedan trycker man ner ett värmeljus i degen innan den torkas i ugnen.
    Målar den och så har man en fin värmeljusstake.

Trolldeg som man kavlar ut ca 1 cm tjock, använder pepparkaksformar och trycker ut motiv med, trycker ner en liten ögla av ståltråd eller en stor så man kan hänga dessa i ex. julgranen.
    Vi använde guldtråd med en tunn ståltråd i som vi tryckte ner och så målade vi trolldegsfigurerna med guldfärg och hängde i julgranen,jätte fint.

Trolldegstipsen behöver man tyvärr flera dagar till för degen måste torka gärna i ugnen och det tar tid.

Julgranskulor som man köper billigt på ex. Ikea målar man med relif glitter färg som man kan köpa på Panduro.
    Vi köpte röda kulor som vi målade med guldglitterrelif.
    Är man större kan man göra prickar, ränder stjärnor mm och är man liten kan man använda fingrar eller en pensel och måla på lite guldglitter relif.
    Vi sparde kartongen som kulorna låg i och stoppade sedan tillbaka dom när dom var målade och gav bort till mor och farföräldrar som uppskattade kulorna jätte mycket och har dom precis som vi i granen varje år.
    Skrev även ut en liten lapp på datorn där det stod typ: Hand målade kulor av X och årtal som jag klistrade fast på karongerna som vi gav bort.

• Firenze

Vad mycket bra tips ni kommer med!! Tack!!

Fler tips välkomna! Här ska pysslas!!

• Ewis

Firenze:
    Du får berätta och kanske tom visa vilka/vilket pyssel du gjorde!!

Man kan även göra gipsfigurer (juliga om man vill för att förhöja stämningen) i förväg som barnen får måla och så klistrar man på en magnet på baksidan, vips så har man kylskåpsmagneter som man ev. kan ge bort i julklapp till mor och farföräldrar som blir jätte stolta

• Firenze

Ja, här välkomnas fler tips!!!

• violah

Du kan även använda barnmatsburkarna till hemmagjord snöglob!
    Limma fast en liten figur i plast eller glas i locket. Häll i lite glitter och fyll upp burken med destillerat vatten. Limma på "gängorna" i locket och sätt på. Knyt ett fint juligt band runt locket - klart och urenkelt.

Gör egna snöflingor av piprensare. Detta är nog det lättaste julpyssel du kan göra:
    Ta ca 10 piprensare av valfri färg, tex vit. Håll ihop dem i en bunt och dela på mitten med en avbitartång. Ta en halv pipr. och linda rund bunten på mitten. Böj sedan ut varje rensare åt olika håll och du har en snöflinga. Kan hängas i julgranen eller i fönstret tex.

Lycka till!

• Sthlm1979

puff

~~~~~~~~Dum spiro, spero~~~~~~~~
  • BellaStronza

Här är min gamla tråd (annat nick). Kanske någon som vill ha lite julpysseltips.

God Jul till er alla!!!!!

Svar på tråden Pysseltips efterlyses!!!!!