• Sanda

Spaghetti med rått ägg?

Jag har bara i baktanken att man kan koka spaghetti sen när det är klart, så blandar man i ett rått ägg och saltar och pepprar. Och att detta ska vara jättegott, men blir så osäker...någon som gör så här? Är det verkligen bra med ett rått ägg, och speciellt då när man är gravid? Man har väl tex ett rått ägg på carbonara? Bekräfta gärna om jag tänker rätt? :)

• Svar på tråden Spaghetti med rått ägg?
  • Lejlej

tänker mig att det råa ägget när du blandat blir "färdigt" av värmen på pastan...

• Muminski

Jorå..pasta carbonara med en äggula som man lägger på toppen. Ta inte äggvitan.

Huruvida man kan äta råa ägg kan jag inte säkert svara för, men det ska NOG inte vara ngn fara. I äggsmeter och sånt är ju äggen råa *funderar*

• Danbala

Ja, med rått ägg finns det alltid en salmonellarisk. I Sverige är den väldigt liten, men inte obefintlig. Så, gravida ska nog inte äta råa ägg, nej.

[...fnord...]
  • Sanda

Så synd då det här är min graviditetsnoja, går och tänker på detta hela dagarna hehe

Konstigt hur man tänker....kommer ju knappt ihåg att jag ätit detta någon gång.

• Lejlej

men blanda i äggulan innan du tagit bort spaghettin från spisen så blir det lagat

• Sanda

Lejlej; ja fast då blir den i en annan konsistens, inte vad jag är ute efter

• NovJenny

Citerar ett inlägg som lata kocken johanna här på fl skrivit om just råa ägg:

"Jag har INTE varnat för råa ägg - tvärtom!!! svenska ägg är säkra!!!

de ENDA råa ägg som man ska passa sig för är de som INTE är svenska (norska eller finska) eftersom de KAN innehålla salmonella och/eller camphylobacter

och ev de som inte är kontrollerade - från tex bondgård

och bakterier dör ALDRIG vid frysning - man kan ju för sjutton förvara bakterier vid absoluta nollpunkten"

...17 dagar kvar!
  • Twixie

Läste på om rått ägg när jag var gravid men det står ingenstans på Livsmedelsverkets hemsida om råa ägg.

Det är gott med spagetti, stekt bacon, svartpeppar och rå äggula (inte hela ägget). Inte riktigt carbonara utan en snabbvariant

• Danbala

NovJenny:
    Ja, av allt att döma är det så! Svenska ägg verkar inte ha någon salmonellarisk alls!

Jag hade superfel, måste ha missat att just svenska ägg ska vara säkra.

[...fnord...]
  • NovJenny

Danbala: Jadu, ingen aning, men jag brukar lita på Johanna.

...17 dagar kvar!
  • Sanda

Ja, men det e väl så med allt man inte får äta. Det är om man har otur som något kan hända och man vill ju inte chansa. Jag får nog fortsätta drömma och hålla mig till min andra gravvnojja : Stekta snabbmakaroner...MUMS

• Danbala
    Sanda skrev 2006-11-06 15:45:45 följande:
    Ja, men det e väl så med allt man inte får äta. Det är om man har otur som något kan hända och man vill ju inte chansa.
    Nej men, allvarligt, om du letar på nätet så är det som lata kocken johanna säger - så länge du kontrollerar att det är svenska ägg, så är det helt lugnt! Ring din barnmorska eller något för att dubbelkolla, såklart. Menar bara att du inte behöver ge upp hoppet så snabbt.
    [...fnord...]
  • Sanda

Ja, jag väntar tills nästa vecka när jag ska dit. Jag överlever nog

• ÄngelBängel

Jag tror också stenhårt på Johanna-lata kocken. Jag tycks minnas att hon dessutom skrivit att OM det finns salmonella finns det oftast på skalet och om man skållar äggen innan man knäcker dem minskar risken ytterligare.

Jag skulle göra mig en carbonara redan ikväll om jag var du

• Duckan74

Japp, har litat på Johanna och käkat många råa äggulor på carbonara under min graviditet.

Svar på tråden Spaghetti med rått ägg?