• Cathie

Ring vid förlossningen

Jag har för mig att jag har läst nånstans att man inte får ha på sig förlovnings/vigselringar vid förlossningen. Att de "klipper" bort dem om man inte får av dem. Stämmer det? Är det kanske lika bra att ta av sig sin ring när fingrarna börjar svullna?

Nyfiken!

• Svar på tråden Ring vid förlossningen
  • n k

Ta av dig ringarna innan du börjar svullna.... vet inte om ringar klips av vid vanlig förlossning med kan tänka mig att dom åker av vid kejsarsnitt....

Jag hade mina ringar kvar lite för länge med 2:an... aj, vad ont det gjorde!

• sofsan

Har jag aldrig hört!
    Men mina fingrar var så pass svullna mot slutet att jag hade den i en kedja runt halsen.
    Men det låter väldigt märkligt tycker jag, varför skulle man inte få ha den på sig?

• boklus

I den händelse att det uppstår komplikationer så ska man inte ha metall mot kroppen, om det inte går att få av ringen på vanligt sätt så måste de klippa av den. jag tog av mig vigselringen och hade den i en kedja runt halsen. Ville ha den på men ändå att den skulle vara lätt att ta av!

• lisa85

Jodå,du får visst ha smycken under förlossningen.
    Men att ta av ringarna innan du blir svullen är o rekommendera,då jag fick såga upp mina ringar när jag väntade första sonen. Blev jättesvullen på kort tid o "hann" inte ta av dom. O med nr två tog jag av dom med ens jag fick reda på att jag va gravid,men svullnade ingenting bara därför
    Lycka till!

• Morpan

Hej!! 

Alla smycken lämmnas hemma vid förlossning, OM det skulle bli aktuellt med akut/katastroff snitt!!
    Så för säkrehetsskull skulle jag ta av mig ringarna och hänga dom runt halsen!! 
  • boklus

sofsan... tex vid kejsarsnitt (precis som vid ALLA operationer vill man inte att patienten har metall mot huden) OM (hemska tanke) de behöver tex el-chocka dig för att få igång hjärtat kan man få mycket svåra brännskador av metall.... Det är för din egen säkerhet med andra ord. Sen slipper ju nästan alla hamna i den situationen, men man vill ändå att det är förberett för det.

• Cathie

Tack för era svar!

Jag har också tänkt ta av min ring och ha runt halsen. Känns bara lite vemodigt, för jag har haft en strikt regel om att inte ta av den sen den åkte på vid förlovningen. Har haft den på i 2 ½ år nu utan att ta av den. Men det är ju klart att jag tar av den innan fingrarna börjar svullna!

• sofsan

Jag blev sydd på operations bordet efter min förlossning och jag bevöde inte ta av mig några av mina smycken.

• Blue Dragon

Mina ringar har redan åkt av. Före sommaren och dom ligger i bokhyllan. Hade på mig ringarna första grav. och barnmorskan sa att jag skulle ta av mig när jag kom in till förlossningen. Kommer inte ihåg anledningen.

• Rigmor Mortis

Vill de inte att man ska ha metall på sig?
    (åååh, jag vill inte ta ut mina piercingsmycken *ytlig* )

• mamman Linda

Jag har haft mina ringar på mig under alla mina förlossningar

...bara 3 veckor kvar...
Svar på tråden Ring vid förlossningen