• EJL

vi med MYCKET sammandragningar/förvärkar alldeles på tok förtidigt

Just det...
    finns det nån som är som jag?? det vill säga har eller har haft extremt mycket sammandragningar?
    födde ni för tidigt? blev sjukskrivna, började öppna er i förtid osv....

finns dte nån som är i den situationen just nu?
    Har redan nu i .21 börjat få regelbundna sammandragningar(kan klocka dem) och det var likadant med sonen, dock kom det lite senare då...

Känns ibland som att folk inte riktigt förstår hur stressande/oroande/jobbigt det kan vara att ligga med riktiga värkar flera nätter i veckan så tidigt som vecka 26-27 utan menar att vadå, sammandragningar har väl alla??

Finns det nån där ute som är som jag?

/Erica

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • Svar på tråden vi med MYCKET sammandragningar/förvärkar alldeles på tok förtidigt
  • Fhiona

Jag hade inte sammandragningar (som jag kände) när jag väntade mitt första barn men nu med andra är det jätte jobbigt!! Jag har inte haft regelbundna S-drag. men däremot ihållande. Jag var inne på förlossningen senast i fredags det var helt ok med bebisen men däremot sa läkaren att det inte är ok att ha det så här och att det inte är "normalt" att känna så här v. 24. Jag blev 50% sjukskriven och fick brikanyl tabletter som jag ska ta om det blir så här igen. Så det vore nog klokt av dig att ringa och rådfråga på förlossningen vad som är "normalt" och hur de tycker att du ska göra! Till mig sa de att det är helt ok att ha 10-20 per dag så länge de inte är ihållande eller regelbundna. Var rädd om dig, stressa ner och vila mycket! Kram

• EJL

10 20 per dag...jag har ju  minst fem i timmen...dygnet runt hela tiden..=(
    ska tillbm på fredag...men brikanylen hjälpte ej på mig...
    och jag är ju redan hemma på dagarna...

det enda jag hoppas på är att han vill ligga kvar så länge som möjligt...gärna till efter v.30...
    är bara såå himla rädd att föda prematur..när man redan har ett barn hemma att ta hand om.
    När kom din första?alltså i vilken vecka föddes det barnet?

• lilyanna

Hej!

Exakt hur känns en sammandragning, jag hade nämligen en stenhård mage till o från igår hela dagen, det kändes som att den droog ihop sig o sen slappnade av igen (hoppas ni förstår hur jag menar) och sådär höll det på hela dagen.
    Kan tillägga att det även gjorde ganska ont i nedre delen av magen.

Känns som att det är för tidigt o känna såhär (är i vecka 20 alldels snart).

Tacksam för tips på vad det kan vara då det är likadant idag och det börjar göra mig ganska så nervös nu!

• styrkemamma

Hej hej!

Jag började få värkande sammandragningar tidigt,och har det nu me..

I går natt vaknade jag kl 3 på natten med magknip och magen blev hård,stor o rund,jag kunde ej somna om pga av det..

min BM säger att jag ska ta det lugnt,men visst blir jag orolig!!!

• Mamma Mysig

Kan vara uvi , kolla det

• styrkemamma

kan tillägga att jag har tagit det lugnt,men det kommer ändå......

har inte vågat träna eller ansträngt mig

• lilyanna

Ingen som har något svar till mig på hur en sammandragning känns? Vill ju gärna kunna lugna sambon lite med info.

• Aquarius78

Att: lilyanna

Är i v. 24 och går på gravidgymnastik för gravida, igår så berättade just barnmorskan vad skillnaden på förvärkar kontra förlossningsvärkar är, samt att förvärkar kan börja redan innan v. 20, så jag tror att det är det du känner, har haft samma upplevelse, lite hård, drar lite etc, precis så beskrev barnmorskan det igår. Helt normalt.

Alltså inte ngn sammandragningar utan vanliga förvärkar, livmodern håller redan på att förberedda sig.

• Zenta99

Hade först sammandragningar igår kväll som sedan gick över till förvärkar regelbundna,blev först orolig men kände sedan efter hur de kändes o lugnade ner mig lite. Man känner när det är dags, men självklart är jag orolig när det ju typ är 14 v kvar, är sjukskriven och gör absolut ingenting men har ändå sammandragningar, har tidigare grav blivit inlagd pga det. Men är hemma en iallafall.

• EJL

finns det ingen som haft konstaterad riktiga "värkar" som gjort ont och som har resulterat i att tappen öppnat sig för tidigt??

vanliga sammandragningar har ju alla, vissa känner dom bara inte. dte är helt normalt för livmodern att "träna"
    jag menar nu, onda värkar med effekt förtidigt?+ massvis massvis av sammandragningar däremellan.........

Svar på tråden vi med MYCKET sammandragningar/förvärkar alldeles på tok förtidigt