• Lady in red

RISSNE?

Hej!

Är det någon här som bor i Rissne? Skulle vara kul om någon ville dela med sig av sin erfarenhet om området....

• Svar på tråden RISSNE?
  • Duckan74

Nej, jag bor inte där själv dock varit där mycket och min kompis mamma bor där, men det är en av de förorter som började så bra och numera inte är nån idyll. Har ni planer på att flytta dit?

• Lady in red

Japp, vi kommer att flytta dit i januari 2007. Jag jobbar nämligen i området och trots att vi stått i ett flertal olika bostadsköer under rätt lång tid kunde vi inte få något "bättre" än Rissne (via Sundsbybergs kommunala bostadsvärd). Vi stod i kö i endast 4 månader där.

Har du några konkreta exempel på vad som är negativt med området? Jag har hört att många har fördomar om just Rissne men att det egentligen inte alls är så hemskt som många säger.

• Duckan74

Jag kommer själv från förorten, längre ut på den linjen och som jag sa varit mycket där. Visst kanske det kallas fördomar, men jag skulle inte bosätta mig där av den enkla anledningen att det är stökigt och jag skulle vara rädd att gå hem från tunnelbanan på kvällarna och jag vill inte att mina barn ska växa upp i en sån miljö där jag inte vågar släppa ut dem.

Rissne är inte det sämsta du kan få i hela Stockholm, men jag skulle fortsätta att stå i kö om jag var du.

• Kaosspassageraren

Jag har en släkting som bodde i Rissne under nästan två år. Han var alltid ganska negativ till området (som Duckan sa han att det var oroligt, bla blev han aggressivt tillsagt att sluta glo när han kollade några som han trodde försökte råna eller liknande en gång, plus att hans tjej tyckte det var otrevligt att gå hem ifrån tunnelbanan) men jag, som besökte kanske 3-4 ggr i månaden tyckte alltid att området verkade väldigt trevligt. Fina gårdar med lekplatser, mycket grönområden, plaskdamm. Å andra sidan får jag väl lite mer på min släkting som faktiskt bodde där kanske !

• Lady in red

Ok. Tack för era svar. Vi får väl se vad vi tycker efter att ha bott där ett tag. Både jag och min pojkvän kommer från förorterna (fast söder om Stockholm) så vi vet ungefär vad vi ger oss in på. Sen tänker vi ju inte heller bosätta oss i Rissne för alltid. Men som ett första gemensamt boende tror jag att det blir bra.

Barn har vi inte heller ännu och har inte planerat att skaffa några under de närmsta 2 åren heller.

• Kaosspassageraren

Lady: Är det bara ni två tror jag faktiskt att ni kommer att trivas bra! Som sagt ser området jättetrevligt ut, det finns en rätt stor mataffär och massor av grönområden. När vädret är fint går massor av familjer man ur huse med sina grillar och annat och har en massa sammankomster hela kvällarna.

Klart man inte vill bo där det känns otryggt, men jag gick där både arla och sent, helg och vardag och jag kände aldrig att det var obehagligt. Nu var jag ju verkligen bara turist i tillvaron, kanske inte värt så mkt, men jag tror det kan bli bra!

• Duckan74

Det blir säkert bra. Glömde säga det som Kaoss faktist sa, det är fina grönområden och var iaf då, en ganska bra Vivoaffär där.

• Lady in red

Jag tror som sagt också att det blir bra. Jobbar ju själv alldeles i närheten så jag går till och från T-banan varje dag och vet hur det är. :)

Tack än en gång för era svar!

• Mamma 85

hejsan!

Är en 22 årig tjej, bott här hela mitt liv, uppväxt här. och rissne är underbart! VISST har det några dåliga sidor oxå, det har väl alla kommuner och platser? Många tycker inte om rissne just för det är väldigt nära rinkeby. men som sagt, alla platser har sina nackdelar, rissnes är att det är nära till rinkeby!

• snissi

Jag ska själv flytta till Rissne nu om... Ja, ca 1½ vecka. Känns väl kanske inte som det är världens bästa ställe men som en arbetskollega sa till mig (hon bor redan i Rissne), Rissne är inte som Rinkeby.. ÄN! Men det kanske hinner bli det inom en... 10-års period, och så länge planerar jag faktiskt inte att bo där. 1-2 år max kanske. :)

• Lady in red

Snissi,

Vad kul att det är fler som håller på att flytta till samma ställe som man själv! :)

Vi flyttar in i vår lägenhet den 6 januari 2007 så än är det ett tag kvar. Får man fråga vilken gata ni kommer att bo på? Vi flyttar in på Lavettvägen...

• snissi

Vi kommer flytta till en tvåa på Mjölnerbacken nu på söndag! I can hardly wait! ;) Har ingen större koll på Rissne som så men, ligger Lavettvägen och Skvadronsbacken långt bort från "mitt" område? :)

• Mamma 85

Mjölnerbacken är dom vita husen, när man är i centrum så ser man en låååååååååång trappa uppåt, 64 steg ;)... där uppe leker skvadronsbacken, lavettvägen ligger precis nedaför mjölnerbacken :)

• snissi

Aha! Där ser man. :) Tack "mamma 85"! Det är en gryyym trappa upp till Mjölnerbacken också... Fasar för vintern. ;)

• AngelMed Kevin

Hej

Bor själv i rissne o har gjort i 6 år nu. Uppvixen i Sundbyberg.

Många har så fruktansvärt mycket fördomar om rissne, men det lustiga är att när man läser där det förekommit mest våldsbrott t.ex under året så toppar inte inte Rissne listan direkt.

Det är inte alls bättre inne i city eller på många andra platser heller för den delen i olika förorter. Är så lätt att tro att bara för man varit i centrum nåra gånger och ser mycket utländskt folk så är det dom som bor där. Många ungdomar som sitter i centrum kommer från typ rinkeby-tensta. Och rissne är INTE som Rinkeby eller Tensta.

Duvbo villaområde ligger precis nedanför skvadronsbacken där vi bodde först..är otroligt fin , går ofta promenader där, nära till solvalla och villaområden där, mycket fina grönområden..så blir så trött på alla som ska svartmåla rissne.

Bor numera på Mjölnerbacken och trivs jättebra.
    Är inte farligare att gå här mitt i natten än mitt i centrala Sundbyberg..hur ofta hör man inte om folk som blir misshandlade mitt i nätterna där?!

• Mamma 85

Snissi: Hehe !! i know! :) dom hade ju en invigning här för nån dag sen, med alla nya lysen dom satt upp. gick med på rissne vandringen, fick dra upp vagnen för alla trappor på mjölnerbacken. riktigt tufT! :)

AngelMed Kevin : kan inte mer än hålla me dej =)

• snissi

Jaha hörrni! Nu är man alltså officiellt Rissne-bo! Bland alla flyttlådor. Känns härligt! :)

• ostost

Bott i Rissne i några år och trivs hur bra som helst ! Lummiga områden, nära till Ursvik och motionsspåren samtidigt som det bara tar 15min med tunnelbanan in till stan.
    Nackdelen är väl centrumet som är lite trist men det är väl som det är. Finns mycket planer för området (samt centrum) och kommunen satsar på att bygga radhus och i framtiden fler bostadsrätter. Bor själv uppe på Mjölnerbacken och min uppfattning är att fler och fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter vilket borde öka statusen på området ytterligare.
    Om några år ska även tvärbanan stå klar vilket kommer innebära att Rissne blir en knutpunkt för kollektivtrafiken.

Rissne rekommenderas varmt ! :)

Svar på tråden RISSNE?