Du måste logga in för att svara i en tråd.

• cs68

Mongolfläck

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här frågan så jag la den här: Är det någon som vet när (ungefär) en mongolfläck på barnet går bort, om den nu går bort helt??? Min son har en mongolfläck som täcker hela ena skinkan och halva andra skinkan (bra förklaring va?!). Till och med min svärmor trodde att jag hade daskat till honom när han var liten *snyft*, vilket jag GIVETVIS ALDRIG skulle göra!

Nu har jag fått intyg från BVC att det är en mongolfläck men det är lite svårt att stå och visa upp när man t ex är på babysim och pensionärerna har pensionärsbad samtidigt...

• Svar på tråden Mongolfläck
  • Tinuskan

Har kvar min mongol fläck i svanken, men den e inte så stor men det ser ut som ett blåmärke.... är 26 år

• Nenne 71

Vad är mongolfläck? Är det samma sak som smultronmärke eller eldsmärke?

• Ekorrfamiljen

Det är väl ett födelsemärke så jag tror faktiskt inte att den försvinner.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Tinuskan

Blåaktigt märke, ser ut som ett blåmärke, vanligast på mörkhyade, man jag har det oxå

• snartär vi fem

min barn har mongolfläckar...precis i svanken..den minsta har dock sina utspridda som små blåmärken...

blåmärkerna beknar med tiden och kan försvinne delvis eller helt mellan 5-7 år
    man kan ha kvar dom upp till vuxen ålder,fast mkt blekare

• snartär vi fem

hmm det var många bokstäver som försvann på vägen...sorry

• Ekorrfamiljen

Det är väl vanligast i svanken har jag hört!

Min dotter har istället en café au lait-fläck på sidan under revbenen. Den har hon haft sen hon var liten och den går inte bort iaf.

• Rigmor Mortis

Jag trodde att de alltid satt i svanken Där satt min i alla fall.
    Någon som vet vad det beror på? Och varför det kallas mongolfläck egentligen?

• Ekorrfamiljen
    EKJ76: Har för mig att det kallas mongolfläck för att alla (?) asiater och även en del mörkhyade (afrikaner?) har dem.
Svar på tråden Mongolfläck