• cs68

Mongolfläck

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här frågan så jag la den här: Är det någon som vet när (ungefär) en mongolfläck på barnet går bort, om den nu går bort helt??? Min son har en mongolfläck som täcker hela ena skinkan och halva andra skinkan (bra förklaring va?!). Till och med min svärmor trodde att jag hade daskat till honom när han var liten *snyft*, vilket jag GIVETVIS ALDRIG skulle göra!

Nu har jag fått intyg från BVC att det är en mongolfläck men det är lite svårt att stå och visa upp när man t ex är på babysim och pensionärerna har pensionärsbad samtidigt...

• Svar på tråden Mongolfläck
  • Rigmor Mortis

...och så jag då. Men min släkt på pappas sida kommer österifrån, kan spåras åtminstone till utanför nuvarande StPetersburg. Hmmm, jag kanske har mongolblod i ådrorna?

• Ekorrfamiljen

Jo, men det tror jag att det kan slå igenom om man har släkt längre bak som kommer från öster. Kul att man blir "avslöjad" av ett litet märke.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • laven

Våra barn (bland-barn svensk/indisk) har alla haft mongolfläckar. De har försvunnit helt på de två äldsta och är nästan borta på den yngste som fyller 1 i dagarna.

• Tinuskan

26 år mefinsk blod, fick nästan min eda på mongolen

• blackangel

Det här var spännande att läsa. Min son har också en sådan i svanken och han är 4 år nu. Han har haft den sedan han föddes. Visste inte ens att den hade ett namn.
    Hans pappa är svart, så den kommer kanske därifrån då?!

• Tufselina

Hejsan!
    Min dotter har mongolfläckar på gumpen och längs hela ryggen och på axlarna, väl dokumenterade på BVC eftersom tyvärr inte alla läkare känner till mongolfläckar utan kan ta dem för blåmärken = misshandel. Har hört att de kan försvinna vid 7-års åldern.

• Kastanjeträdet

Hej!

Själv hade både jag och min bror mongolfläckar på rumpan när vi var små, försvann vid 6-7års ålder. Jag är 50% svensk och 50% thailänsk. Min son som är 75:a svensk och en kvarting thai har också en mongolfläck på rumpan, rätt stor, som jag hoppas ska försvinna med tiden.

Det är konstigt att inte alla läkare känner till mongolfläckar, och inte heller alla förskollärare för den delen. Jag känner igen tanken om att man inte har gjort illa sitt barn, men att det känns som om omgivningen tror det.

• Svinto

Oj, då får man kanske säga till BVC att dokumentera det -om det inte redan finns dokumenterat...
    Min tjej har också mongolfläckar men de är inte så tydliga.Sitter vid svanken o lite ner på skinkorna.
    Har inte läst på länken som Lefo skrev men mongolfläckar är en pigmentansamling som oftast försvinner innan skolåldern.

• Williamsmamma

båda våra barn har haft det i svanken... Williams är nog helt borta nu (2,5 år) Novas är kvar och fortfarande lika mörkt... (14 månader) deras pappa är från sri lankaoch jag från sverige

• anden 2006

Vårt barn som är svenskt-indiskt har en mongolfläck vid sidan av svanskotan. Men hon är bara sju veckor, så jag vet inte när det försvinner...

• Lallara

Min sons pappa är svart och han har därför mongolfläckar på svank och överarmar. Jag har tagit för givet att alla som jobbar med barn känner till detta "fenomen"! Hemskt om det inte är så... Sonens läkare sa "dessa får han ha kvar hela livet", men det kan ju hända att de bleknar.
    Min BVC-sköterska sa att det var jättevanligt tidigare (innan det blev "vanligt" med invandrare) att föräldrar blev anmälda för misshandel, pga barnens mongolfläckar.

• Annelieluttan

Min kompis har en liten tjej från Kina, och hon har en mongolfläck på nedre ryggen. Såvitt jag förstår kommer den att försvinna, men det kanske beror på hur kraftig den är från början? På henne är det lite svagt, bara.

• mimmi 1

man kan även ha mongolfläck runt översta nackkotan...
    min dotter som är adopterad från Indien hade en fingertopps stor fläck på halskotan och nästan hela rumpan... det finns fortfarande kvar och hon är snart 12 år....

sonen som är från Sri Lanka, och mycket ljusare i hyn, hade bara en liten mongolfläck överst på rumpan, kanske 1,5 cm i diameter
    den har bleknat med tiden, vet faktiskt inte om den syns fortfarande, han är 15 år, så det är väl uteslutet att jag får kolla? ;o)

• TheReLe

Min tös hade ett hjärta när hon föddes, där spetsen på hjärtat försvann ner mellan skinkorna. Det är nästan borta men jag tror aldrig det försvinner helt. Det är ju en ansamling av pigment och min sambo som är mixad har fortfarande ett mörkare parti där.

• TheReLe

sambon har både asiatiskt och afrikanskt påbrå, sant det klassiska spanska (han är från Kuba)

• Annelieluttan

Therese y Rebecca: Va gulligt med ett litet hjärta på ett litet hjärtebarn!

• Zaria

Jag är från Idien och min son har en mongolfläck i svanken (ser ut som ett blåmärke)
    Själv har jag ingen och har aldrig haft, dock tror jag ju att han fått den efter mig och inte sin helsvenska pappa...skall bli spännande att se vad det blir av den.

Svar på tråden Mongolfläck