• suten

Nagelklippning

Min son Noel är fyra veckor. På BB och BVC har de sagt att man inte får klippa naglarna på små bebisar för att de är så känsliga. Hans naglar kan bli ganska långa och det samlas lite smuts under dem. Han river sig i ansiktet när han sover och får fula rivsår. Är det inte bättre att klippa naglarna lite försiktigt? När började ni klippa naglarna på era små?

• Svar på tråden Nagelklippning
  • Splach

jag klöp inte dom första månaderna, inte förens dom började hårdna lite, då man ska låta dom riva av naglarna naturligt..

Men är du väldigt orolig så klipp lite försiktigt

• fröken Anna

Det här kanske låter lite flummigt, men jag fick lära mig att bita av min bebis naglar...
    Det är i princip omöjligt att de gör illa sig då.
    Annars tycker jag nog att du kan klippa eller fila med nagelfil. Men det fungerar att bita. Försiktigt såklart ;)

• bambigirl

Första månaden rev jag där det blev flikar. Efter det började jag klippa med nagelsax.

• Findusa

Våran lilla tös är nu 12 veckor och vi började klippa hennes naglar för 4 veckor sedan. Självklart är vi JÄTTE försiktiga..Men om du inte vill klippa kan du ju alltid fila litegrann.

• Neko

Kira föddes med långa naglar och rivsår i ansiktet så på BB försökte en sköterska fila ner dem men det är svårt eftersom de viker sig hela tiden. När vi var på BVC första gången efter en vecka (hade då fått fila ner dem ytterligare en gång före) så sade hon att vi kunde klippa dem, med en sax som är till för spädbarnsnaglar. Så det har vi gjort sedan dess, och det har inte hänt något hemskt :)

• suten

Tack! Ska provar att fila... har inte ens tänkt på att man skulle kunna göra det. Om inte det funkar springer jag till apoteket imorgon och köper en "bebissax"

• simi

Äsch, varför skulle man inte kunna klippa, det har jag aldrig hört eller läst om. Vad skulle kunna hända menar de, att man klipper barnet i fingret eller? Dottern brukar inte hålla sig lugn och att riskera att väcka henne när hon sover genom att klippa då har jag inte velat göra så just nu biter jag av naglar som känns långa när jag ammar.

• Missboss

Jag började klippa tidigt eftersom att inget annat fungerade. Varför man inte ska klippa är för att det kan bli vassa kanter som gör att de kan riva sig rätt fult. Men klipper man och filar om möjligt på kanterna så minimerar man ju risken.

• suten

Bita kanske jag också ska prova.. men får nog vänta till han somnar..

• Neko

Blir det inte vassare kanter om man river av dem än om man klipper? O_o

• laven

Jag har också bitit av barnens naglar (BMs förslag) och det funkar jättebra.

• bambigirl

Jag har läst att man inte ska klippa i början för att huden följer med naglarna ut och när man klipper av nageln kan det bli infektioner.

• carola1977

emilia hade långa naglar när hon föddes. hon rev sig i hela ansiktet så det blödde redan på bb. vi försökte både riva och fila men det funkade ju inte alls. köpte en nagelsax för barn på apoteket som jag använt sedan hon var ca en vecka och hon verkar inte lida av det. jag klipper först rakt av och sedan känner jag om kanterna är vassa och då klipper jag lite på dem också.
    lycka till!

• mludvigs

Jag bet oxå av sonens naglar när han var liten. Fila funkade aldrig för nageln bara vek sig men bita funkade kanon!

• tresmåfina

I början typ rev vi av dom försiktigt såklart och det funkade jättebra, han hade jättelånga som nyfödd. Ok inte JÄTTElånga :) men ni vet vad jag menar, långa för att vara sååå pytteliten :) Sen köpte vi en såndär liten nagelsax på babyhörnan och började klippa dom.
    Har hört att om man filar växer dom snabbare ?
    Men iaf vi rev av dom när han var så liten.

Svar på tråden Nagelklippning