• Myslan me Zac

Någon med kvalster-dammallergi ?

Min son på snart 3 år har troligtvis fått kvalster och dammallergi, det var iallafall vad allergisköterskan trodde när jag beskrev hans symptom. Vad skall jag nu göra för att hjälpa min son att bli så besvärsfri som möjligt ? Tvätta alla sängkläder sa allergisköterskan och det håller jag nu på med för fullt men bara det kan ju inte göra det helt bra ?! Hur ofta skall man t ex dammsuga och våttorka och damma ? Man måste vål "våt" damma också pga allergin ? Vad kan man mera göra ? Tar emot alla tips jag kan få.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon med kvalster-dammallergi ?
  • sol1

jag dammsuger i stort sätt varje dag men våttorkar bara en gång i veckan barnens sängkläder hänger jag ut i minst 10 minuter dagligen för att minska kvalsterna.sen beror det ju också på hur känslig man är här har ju alla utom mellanbarnet astma med damm/kvalster allergi så dammsugaren är min bästa vän

• Myslan me Zac

Han nyser mycket kan jag säga och även på nätterna så sängkläderna gör jag nog så som du gör med hädanefter.

Tack för svaret

• Flutterby

Det finns speciella madrasskydd att köpa, även överdrag till kuddar o täcken. De är mot kvalster, alltså. Bädda inte sängen på morgonen, för då trivs kvalstren. Jag har själv lätt kvalster/dammallergi.

• sol1

blir det riktigt illa så kan man stoppa sängkläderna i frysen en stund kvälster tål inte kylan

• Myslan me Zac

Läste precis om de där madrass skydden, var får jag tag i dem ? På Apoteket ?

• Myslan me Zac

Puffar för mera tips !

• USK

Det ä r inte lönta att dammsuga i hjäl sig.
    Man ska helst bara våttorka när man dammsuger så flyger det mest omkring.
    Allergi lakan kan du köpa eller få genom din barnförsäkring.
    Har dom tagit test på honom?

• Myslan me Zac

Nej vi väntar på besked om han skall pricktestas eller bara ta blodprov. Tack för länken, skall kolla in där genast.

• Myslan me Zac

Det var inga billiga lakan kan jag säga, 990 spänn för ett lakan. OJoj detta blir dyrt.

• USK

har du barnförsäkring kan försäkringsbolaget betala dom om ni ansöker om det

• Myslan me Zac

Ok då skall jag kolla med dem, får ju först se vad diagnosen blir. Kan man få något för att det blivit allergiska också tro ???

• sweetaly

Min dotter pa 4,5 har kvalsterallergi

rekommendationerna ar
    -byta sangklader om mojligt 2ggr/veckan (minst 60° i maskin)
    -madrass o kuddskydd
    -vadra rummet morgon o innan hon lagger sig
    -dammsugare med specialfilter (HEPA heter det vanligaste antikvalsterfilteret, gar att kopa till de flesta dammsugare och byta filteret med jamna mellanrum)
    -vattorka golven dagligen och ytorna i rummet
    -tvatta gardiner varannan vecka
    -inga mattor
    -"inga" gosedjur (de som anvanda ska in i frysen 2ggr/veckan eller i tvattmaskin i 60°C
    -finns olika skumpreparat att spreja soffan etc. med som dodar kvalster
    hmm..vad mer...
    jo, tacket ska vara av syntet inte dun da kvalster ALSKAR dun sa samma galler for viterjackor - inget akta dun eller palskragar!

sedan sa beror det ju pa hur pass allvarlig allergin ar...

Svar på tråden Någon med kvalster-dammallergi ?