• troddeduja

Är det någon som har ett gott, enkelt recept på fisksås?

Som rubriken lyder: Är det någon som har ett gott, enkelt recept på fisksås. Speciellt någon som man kan ha till vit fisk, men även lax.
    En gammal bekant till mig brukade göra en med gräddfil och bostongurka som var supergod, men kommer inte exakt ihåg hur den gjordes, nån som har ett förslag på den kanske?

• Svar på tråden Är det någon som har ett gott, enkelt recept på fisksås?
  • Älskarlivet

Smält smör
    Lägg i en hackad sharlottenlök
    Rör om.

I med 1 dl vitt vin (eller matlagninsvin). Låt småkoka en 1/2 minut.
    I med en fiskbuljongtärning och 1-2 dl vatten.
    Till sist i med matlagninsgrädde eller annan grädde.

Du kan om du vill ha i saffran. Då tillsätter du den i samband med sharlottenlöken, sen i med resten.

• Googels

Vi brukar göra den här till ugnsstekt lax, blanda sweet chilisås och limejuice och servera till laxen. Gott och annorlunda.

• LovaMagdalena

Denna sås är toppen, och fungerar utmärkt både till panerad vit fisk, eller fisk i ung av olika slag!

Creme fraish
    1 halv fiskbuljongtärning
    dill (fryst går bra)
    lite röd rom
    lite kaviar
    citron

Rör ihop och servera kall, eller koka först upp den i kastrull!
    Fungerar lika bra.

Lycka till!

• Örebro tjej

mixa ättiksgurka med gräddfil, majonäs, citronpeppar, salt och citron saft.om du vill kan du ha i lite dill för att göra den finare! så har du en god sås till fisk!=)

• Laire

Filsås

2 dl gräddfil 
    1 dl fil 
    3/4 dl bostongurka
    1 - 2 msk senap

Bara att blanda, som den som serveras i skolorna.

 Älska dig själv 
  • troddeduja

Tack Therese 1986!
    Vad ska det va för senap då? Grovkornig eller vanlig "korv senap"?

• Toxiclady

Det absolut godaste jag och min man vet till panerad fisk är hemagjord reumoladsås...... Gör den ett par timmar innan så blir den ännu godare.....

Kapris
    Smörgåsgurka
    Gräslök (1 kruka)
    Majonäs
    Gräddfil

Hacka valfri mängd gurka och kapris, klipp ner gräslöken. Ta i ca 4 stora msk majonäs och motsvarande mängd gräddfil. Rör ihop och smaka av med ett par varv med svartpepparkvarnen..... Blir såsen lite lös? Ha i lite mer majonäs

• Laire
    Skrållan78 skrev 2006-11-10 20:04:07 följande:
    Tack Therese 1986!Vad ska det va för senap då? Grovkornig eller vanlig "korv senap"?
    Går nog att använda båda, beroende på smak. Gillar det inte så mycket så jag köpte en tub och det blev jättebra.
     Älska dig själv 
  • memlan

creme bonjour örtagård el. örter-vitlök, en ask
    blandas med en burk creme fraish tillsätt ev. salt & peppar
    om man vill ha rinnigare sås är det bara att spä med mjölk el grädde (jag har haft i både lättmjölk och matgrädde, funkar lika bra)

Jag lagar oftast fisken i ugnen, då brukar jag klicka på såsen från början. Har den oftast till lax, har man en filébit kan man skära upp den längs sidan och "fylla" den med röran.

• Sofie25

Creme fraiche, lite majonäs, hackad smörgåsgurka, strimlad purjolök, rivet äpple, massor av dill och lite chilisås. Mums!

Svar på tråden Är det någon som har ett gott, enkelt recept på fisksås?