• sariat

Nu är jag sur, arg och besviken!

För en vecka sedan köpte jag en vännerbox på åhlens... hem och titta på den och avsnitt 8-12 fungerar inte.. skivan snurrar inte ens. Alla andra fungerade men inte just den sidan på skivan. Provade 2 andra dvd-apparater.. funkar inte.
    Gick tillbaka till Åhlens idag och skulle byta den till en som fungerade.. men hade tyvärr slängt kvittot fast det var registrerat på mitt åhlenskort. Först tittar expediten på mig som om jag vore dum i huvet. sen kallar hon på en annan och hon säger att jag MÅSTE ha kvittot för jag kan ju ha köpt den varsomhelst.. o undrar varför jag skulle gå tillbaka till en affär där jag inte har köpt den.. det tjänar jag ju ingenting på.. vill ju inte ha pengarna tillbaka bara en ny skiva så jag kan se avsnitten jag har betalat för. Men icke. Hon vägrade hjälpa mig.  Dem har ju boxen i sortimenten så dem hade ju itne förlorat någonting på de.. de e bara att dem reklamerar den. Får det verkligen gå till så här? jag hade förstått om jag hade velat ha pengarna tillbaka men så va de ju inte. Tänker iallafall aldrig handla där mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-07 14:38:30:
    Jag ringde till warner kundservice som står på baksidan på filmerna.. dem tyckte Åhlens hade gjort helt fel, sa att jag skulle gå tillbaka och säg att jag hade pratat med dem. Ringde också chefen och han tyckte expediten hade gjort helt rätt! Men han skulle ändå leta fram mitt kvitto eftersom jag hade registerat det på åhlenskortet. Skulle komma tillbaka imorgon och då skulle uppgifterna finnas i kassan! Jag kan tilläga att jag fortfarande är arg. Chefen var inte ett dugg trevligare än expediten.
  • Svar på tråden Nu är jag sur, arg och besviken!
  • Unidentified Visitor

Prata med hennes chef och funkar inte det så bör du kontakta ARN och din kommuns konsumentrådgivare.

• Birgitta2

Så här får hon faktiskt inte göra. Precis som inlägget ovan säger, kontakta butikschefen och berätta varför du vill byta och hur du blev bemött. Även om du köpt i annan Åhlens-butik så kan du byta den i vilken Åhlensbutik som helst. Köpet är ju registrerat på Åhlens-kortet. Märklig människa.

Du använde möjligen inte kontokortet(bankkortet)? För då finns det registrerat på kontoutdraget som du själv kan skriva ut på din skrivare. Och det gäller som kvitto!

• poo79

Fråga om dom inte kan ta fram kvittot eftersom du använt Åhlénskort. Så gör vi, vet inte om dom kan det på den Åhléns där du köpt den.

• LillaLinan

herregud, låter ju helt sannslöst!!!

• LillaLinan

herregud, låter ju helt sannslöst!!!

• LaFontaine

Fast kvitto krävs även vid reklamationer. Det gjorde det i alla fall då jag läste konsumenträtt. Det är precis som butiken säger, du kan ha köpt den var som helst. Köper du en tröja på H&M är det inget problem, eftersom det står H&M i nacken, men i det här fallet har de ingen aning om var du köpt filmen. Och ja, det finns ofattbart många som försöker luras. Skulle butiker godkänna sånt här skulle de förlora mycket pengar.

Birgitta2: Kontoutdrag gäller bara som kvitto om varans artikelnummer eller annat som visar att det är den varan stå med.

• Berra Bus

iseika, var läste du konsumenträtt någonstans?

När jag för några år sedan läste C2:an (köprätt, skadeståndsrätt m.m.) på Stockholms universitet sa vår lärare att kvittot endast fungerar som bevismedel vid reklamation - dvs. kan konsumenten på annat sätt styrka att inköpet gjordes i just den butiken är näringsidkaren skyldig att byta varan.

Det vore intressant att höra om de olika universiteten har skilda uppfattningar i frågan.

• LaFontaine

Berra Bus: Kvittot måste kunna bevisa vad som är köpt. Jag vet inte hur Åhlenskortet är uppbyggt eftersom alla bonuskort ser olika ut. Vissa registerar bara summan, medan andra registrerar varan.

Jag säger precis samma sak som du, köparen måste kunna visa att varan är köpt där, men det är inte alltid det är möjligt med utdrag från bonuskort.

• MrsMurphy

Jag jobbar i en bokhandel i krokarna till en Åhlens butik. Vi har en del kunder som kommer in till oss efter att dom försökt lämna tillbaks defekta böcker men Åhlens vägrar om dom inte har kvitto.

Men när man ser till exempel till defekta böcker så kostar ju inte det butiken nåt. Man byter varan och leverantören får sin defekta och vi en ny i utbyte. Jag förstår inte varför dom ska tjaffsar så hela tiden??

Kommer en kund in med en defekt bok utan kvitto så fixar vi det oavsett! Så det har resulterat i att vi tar emot de defekta böckerna som är sålda på Åhlens också.

Vi skulle aldrig ens drömma om att kräva kvitto när en bok är defekt. Man kan ju ha boken i hyllan i en massa år innan man inser att sidorna inte är på rätt ställen och då är det upp till leverantören att fixa det.  Men har man inte kvitto så får man inte pengar, den regeln har vi. Men utbyte till samma bok har man rätt till trots att kvittot är kastat sen länge.

Detta tror jag nog kan gälla dvd också.

Går allt för lätt blir man fort dum...
  • Poena

Expediten kanske betedde sig lite fel (om hon nu gjorde precis som du säger) men ofta behövs kvittot faktiskt i själva reklamationsprocessen. När jag har arbetat i butik så kunde vi t ex inte göra returer utan kvittot i vårt kassasystem och då blir det lagerdiffar (vilket är helt förbjudet). Dessutom behövdes kvittot (utan undantag!) när vi skickade vidare reklamationen till tillverkaren. Sedan är det ju som iseika säger att det kanske inte registreras något kvittonr på Åhlénskortet. Så visst har de rätt på ett sätt, men jag tycker att affärer ska försöka lösa sådana fall ändå, även om kunden måste ha kvittot..

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • sariat

Jag ringde ju till Warner kundservice som tar hand om reklamationen eftersom dvd är tillverkad av dem. Dem sa att Åhlens gjorde fel eftersom det inte kostar butiken något att reklamera varan så det bord einte spela någon roll om de finns kvitto eller ej. Har även en vän som arbetar i en BR butik och dem tar emot varor som är defekta oavsett kvitto eller ej, så länge dem har varan i sortimentet. Dem tar tom emot varor som är köpta på annat ställe om det finns i deras sortiment, eftersom det inte kostar butiken en enda krona. Visst kanske kvitto behövs men hur vore de med lite medmänsklighet?
    Och ISEIKA: Luras? jag tjänar ju inte en spänn på att luras. Vad tjänar jag på att gå tillbaka till en butik där jag inte köpt varan för att be om en som fungerar?

• LaFontaine

Sariat: Snälla du, jag har inte sagt att du luras, men det FINNS hemskt mycket folk som luras. Och ja, man kan tjäna pengar på att göra på det sättet. Med det inte sagt att du önskade det.

• Lani Lilly

Hoppas att allt ordnar sig.....

Svar på tråden Nu är jag sur, arg och besviken!