• Helge

mjölk i kyl/frys

1. kan man frysa ner bröstmjölk som har stått i kylen i ett dygn eller måste man kasta den?
    2. hur länge kan bröstmjölk stå i kylen?
    3.hur länge kan bröstmjölk förvaras i frysen??

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden mjölk i kyl/frys
  • Lilla C

2. ett dygn tror jag
    har läst mig til detta. kolla hemsidor till t ex Nestlé.

• lancrox

2 dygn i kylen
    6 månader i frysen

• Naia

Ja, 1-2 dygn i kylen och 3 mån i frys har jag hört. Men min mjölk är konstig, den härsknar på ett dygn i kylen, det märks inte förrän den är uppvärmd men hu vad det smakar tycker både jag och anton. Jag trodde det var för varmt i kylen eller att jag inte steriliserade pumpen ordentligt men jag har dubbelkollat allt, tvättat tuttarna, slängt bort första strålarna och pumpat med aventsystemet (direkt ner i sterila påsar), ändå härsknar det. Håller några veckor i frys men inte ens i 2 mån!!

Har en kompis som hade samma problem, hon åt väldigt mkt fisk och fiskolja då, det kan tydligen påverka sa hennes bm. Men jag äter nästan aldrig fisk...

Så det där med dagar och veckor går nog inte att räkna med rakt av. Smaka på mjölken så lär du dig vad som är ok och inte.

• kixan

Naia: Jag har läst att sparad mjölk kan lukta "surt" utan att det är något fel på den, men nu kommer jag inte åt sidan där det stod så jag kan inte citera.
    Tänkte bara att det behöver ju inte vara nåt tokigt med mjölken bara för att den luktar knas, men gillar han det inte ska du ju givetvis inte ge ändå.

• Naia

Kixan - den inte bara luktar skumt, den smakar vedervärdigt!!

(Ja jag HAR smakat, även på nyurmjölkad, men den smakar iallafall som den ska. Jag blev misstänksam när han ratade den tinade, det var då jag provsmakade.)

• norgesessan

jag har alltid hört max 24 timmar i kylen...den mjölken jag frös inn, frös jag inn på en gång...jag skrev datum på flaskan...tre månader kan den frysas....om man blandar mjölk fråm två pumpningar gäller tidarna från den första mjölken..mjölk som härsknar vet jag inget om.

• starless

Med bröstmjölks hållbarhet brukar man gå efter 3,3,3..

Alltså, 3 timmar i rumstemeperatur.
    3 dygn i kylen.
    Eller 3 månader i frysen.

Det är möjligt att mjölken håller längre i frysen, men eftersom näringstjosanet och sammansättningen ändrar sig efter barnets ålder, brukar man säga att 3 månader är max, eftersom då "passar" den fortfarande barnet.

• Odie

Frågade på bvc igår, de sa att den håller 2 dygn i kylen och 3 månader i frysen...

Svar på tråden mjölk i kyl/frys