• Pysseltjejen

Förfrusit kinderna?

Vi har en kille på 7 månader som dreglar konstant
    nu när vi dock hade 0 grader till några minus här så kan man ju inte göra nåt åt dreglandet. tycker nu att han har lite "skrovlig" haka och även kinderna? har han förfrusit dom?
    Vad kan man göra i så fall? smörja med salva? vilken i så fall?

• Svar på tråden Förfrusit kinderna?
  • solstraalen

vi har fått rådet att smörja dottern med miniderm varje dag, helst dock på kvällen då man inte ska ut mera

Vi har samma bekymmer med henne nämligen, fast hon var konstant röd kring munnen.. Men de blir bättre med minderm =)

• FaRieTaLe

Min son gjorde oxå det. Smörjde in honom med en fet kräm, tror det var nivea.

Nu smörjer jag alltid in honom innan vi går ut och sedan efteråt.

• Smultronet12

Fast miniderm ska man ju inte sätta på ansiktet innan man går ut och det är kallt ute. Vatten i krämen och barnen kan då förfrysa ansiktet.

Jag rekommenderar istället Weledas vind och väder kräm, innehåller inge vatten och är superbra.

• solstraalen

Ja precis vi smörjer bara med miniderm på kvällen.

Smultronet: Vart köper man den krämen?

• Pysseltjejen

men jag har läst att man inte ska smörja med kräm innan man går ut eftersom det är fukt i krämen som då gör att dom förfruser kinderna?

är det inte så?jag vet inte?

miniderm köper man på apoteket?

• Pysseltjejen

vad ni e snabba på svara, hinner inte med med lillemannen i knäet

ja, var köper man den? Weledas vind och väder kräm alltså!

• Smultronet12

Weledas finns på hälsokostbutiker, om den finns någon annanstans också törs jag inte svara på. En tub kostar 52,50 och är väldigt dryg.

• solstraalen

Den måste jag kolla efter.
    Vad gör den då?
    Skyddar huden mot vädret/dregglet eller vad?

Alltså hur funkar den`?

• Pysseltjejen

men kan jag använda Weledas vind och väder kräm nu, dvs på "dom redan förfeusna" kinderna eller är det mer i förebyggande syfte?

• FaRieTaLe

Oj, då gör jag helt fel! Ska genast sluta med det! Tack alla för tipset!

Men om man lägger på försvarets lipsyl då? Det borde väl hjälpa?

• Smultronet12

Solstraeln, Det kan jag inte riktigt svara på. Men jag har barn som är otroligt torra i ansiktet vintertid och måste smörjas flera gånger per dag. Tidigare använde jag locobase, men den hjälpte inte och då kunde jag bara smörja på kvällen. Barnen är inte torra med Weledas.

Min dotter kräks väldigt mkt (5mån) så mkt att hon får utslag i ansiktet. Dessa utslag är nu borta. Som om att krämens skyddar ansiktet.

Pysseltjejen: Det funkar nog väldigt bra på din kille.
    En dag tänkte jag inte riktigt till innan jag gick ut med dottern, utan smörjde in henne med locobase. Kinderna Blev "förfrysna" det var ca -13 ute. Men det kan man inte se på henne nu.

• gammeltacka

Förfrusen hud blir vit och fast, går ej att "flytta" på.

• Popsy

Försök undervika tvätta ansiktet på barnet på morgonen om ni vet med er att ni ska ut när det är köldgrader. (Ibland e man ju tvungen ) Men smörj isådanafall med en kräm UTAN vatten.

• Pysseltjejen

pollys mamma: ja, han var lite lätt vit om hakan och munnen när vi var ute, nu är han ju inte det, utan nu är som jag sa -kinderna och hakan är skrovliga. Han kanske är bara torr? Vad tror du?

• gammeltacka

Huden brukar kännas hårdare där den frusit, inte bara se lite blek ut. Ingen känsel i området.
    Kan ju ha blivit lite narigt på kinderna om det blåste och då blir det skrovligt och lite rodnat. Säkert ingen fara.
    Köldskador skall inte masseras utan håll din varma hand emot, eller blås. INTE gnugga. Om färg eller känsel inte kommer tillbaka skall man söka vård. Eller om hela barnet blivit ordentligt nedkylt förstås.
    Man skall mixtra så lite som möjligt med huden, ren och torr och ev vattenfri kräm. Skydda mot kall rå vind, lurigare än "vanlig" kyla.

Svar på tråden Förfrusit kinderna?