• Minelli

Finsk lapphund vs. Rhodesian Ridgeback - hjälp wanted!

Jupp, nu har vi börjat planera hundköp här.
    Har tittat raser och kommit ned till två att välja mellan.
    Finsk lapphund eller Rhodesian ridgeback.

Så nu - för och nackdelar tack! Synpunkter, bra att veta - ös på!

Ni är även välkomna att föreslå andra raser som ni vill rekommendera.

Vi ska ha hunden till främst sällskap, promenader, motion och en del agility/bruks.
    Vi bor i stor lägenhet (ca 80 kvadrat), nära till bra promenadvägar och skog.
    Jag har hundvana, har hållit på med hundar hela mitt liv, dock aldrig ägt någon själv.
    Sambon har inte speciellt mkt vana.
    Vi har katt.

-sätter mig och hoppas på åsikter-

• Svar på tråden Finsk lapphund vs. Rhodesian Ridgeback - hjälp wanted!
  • Peppa

Jag skulle nog sattsa på lapphunden om det är nu är dessa två ni väljer mellan. Lite "lättare" och så är de hyffsat arbetsvilliga. Dessvärre kanske inte några större stjärnskott i rasen rent tävlingsmässigt, men i de lägre klasserna funkar de nog bra. RR- har jag sällan göra ett bra jobb rent lydnadsmässigt/bruksmässigt.

Annars rekomenderar jag den "tråkigaste" ras jag vet.. men en ras som ändock passar till det du beskriver: Cavalier.

• Mimic

Mitt råd är solklart Skaffa en Ridgeback och du har en trogen följeslagare!

Har två stycken som är helt underbara! Och det går visst att tävla lydnad med RR. Rätt hund, rätt ägare och inget är omöjligt

• Ångan

Är själv ägare till en finsk lapphund och kan varmt rekommendera denna underbara ras.
    Vår lilla Rocky är väldigt tillgiven och ger massor av kärlek till allt och alla. Det sägs att rasen kan vara skällig, men vår vet knappt hur han ska skälla. Vet inte vem som blir mest förvånad när han skäller, vi eller han själv.
    Han älskar att busa med andra hundar, med barn, vuxna, ja allt.
    Rasen i sig behöver igentligen inte mer motion än någon annan ras, men det viktiga är att stimulera hjärnan på dom. Låt dom tänka på ett eller annat sätt. Det är ju allt från lekar till olika kommandoövningar.
    Rasen är ganska lättlärd av sig.
    Vi använder hunden på samma sätt så som du verkar intresserad av att använda den, dvs som sällskapshund först och främst, men även till promenader, motion, agility (som han älskar). Har även testat att ställa ut honom på en utställning, vilket oxå var väldigt roligt och lyckosamt.

Leta reda på en riktigt seriös uppfödare. Där finns oftast de bästa hundarna med riktigt fina stamtavlor, bra temperament och lynne osv.
    Vi köpte vår hund genom fjällfarmen, och kan varmt rekommendera dig/er att kontakta dom för mer info.

Titta gärna in på www.slk.nu för info.

Lycka till.

mvh/Crille

• Minelli

Tack för era svar! Det lutar nog mer åt lapphunden, mest för storlekens skull - känns som det i framtiden kanske är lättare att tex få hundvakt åt en mindre hund. Även smidigare att ta med sig en mindre hund hem till andra om det skulle behövas.
    Men RR är såå fin! Och det är såå svåårt att välja. Jisses.
    Vill iofs heller inte ha en för liten hund (därav går cavaliern bort tyvärr). Skulle ni klassa lapphunden som liten?

• Ångan

beror på vad man menar med liten. Fick för mig ett tag att lapphunden skulle bli för liten för mig oxå, vid den tiden var jag mest inriktad på alaskan malamute. Men efter att ha åkt och hälsat på en uppfödare samt gått på en utställning där det fanns finska lapphundar så kändes den precis lagom stor. Personligen är jag inte så förtjust i små knähundar, men lapphunden känns verkligen precis lagom. Den väger ca 20kg när den är fullvuxen, vilket är så pass lätt att det går att lyfta den om man vill. Vår finska lapphund har inget emot att bli buren osv.

Men liten, vad är litet för er??? Det är ni som ska hunden och känner själva vad som passar er bäst. EN lapphund blir ca 50cm +-3cm i mankhöjd, bara att ta en tumstock och mäta

• Mimic

Hej igen.. RR-Tikarna blir i regel inte högre än ca 65cm i mankhöjd. Min tik är 63cm och väger 35kg.

• wozzgirl

2 helt olika raser ju...
    RR är ganska ovanlig här i Finland iaf, vet inte hur det är i Swe. Jag skulle ha en RR men på den tiden fanns det 7 (!) refistrerade i hela landet. Så det blev en rottis för min del då.

• Blackie

Kan skriva lite om ridgebacken. Har en hanhund på 4 år. Han väger c:a 40 kg men är rätt liten här i sverige där ridgebacken blivit mkt tyngre. Gillar storleken eftersom det är lite att kramas med!
     Negativt med min hund har varit att han var superjobbig som valp! Ljuvligt söt men väldigt bitig. Som unghund har han några gånger försökt klättra i rang. Och han var superjobbig att gå på bruks med. Sedan plötsligt blev han lugnare o lugnare, började lyssna och blev lite mer självständig (innan kunde jag inte gå på toa utan att han skulle följa med). En RR är inte mogen psykiskt förrens vid runt 4 års ålder!
     Nu är han världens mysigaste hund!! Lugn inomhus, lättlärd, gosig och barnkär.

• Gnista

Vet också många som tycker att deras RR var hur jobbiga som helst som valpar. Krävde massor med uppmärksamhet och for omkring överallt(samt utmanade flockpositionen som unghundar). När dom sedan blivit vuxna är dom världens mysigaste.

• Mimic

Håller med att rr-valpar är en utmaning. Min tik var riktigt jobbig medans min hane har varit jättelugn hela valpstadiet (är nu 8mån).

• Räkans mamma

Vänner till oss har två RR och de är supertrevliga hundar. Lugna och beskyddande, snälla mot barn och den ene av dem har levt tillsammans med katt så det funkar också.

• Minelli

Kan tillägga att vi vill ha en hanhund.

Jo, jag har provat att mäta med en tumstock, men svårt att få en riktig bild av hur stor den är liksom. Ska ringa en kennel här i närheten i dagarna och höra om vi kan få komma och titta lite på lapphundarna.
    RR finns det ganska gott om här på västkusten. Vi har två kennlar i närheten, så det blir nog inga problem isf. Är dock lite rädd för att få en valp som är så jobbig som ni beskriver den. 4år är en ganska lång tid..
    Sen kanske det är smidigare med en lite mindre hund.. hm.. fortsätt skriva era tips och åsikter! Guld värt!

• Ångan

Ja, det är klokt att åka till en kennel och få träffa hundarna irl. Uppfödaren kan garanterat svara på alla dina frågor oxå. Man jag tror att du fastnar för apphunden direkt när du fått träffa den en stund.
    När du väl ska skaffa dig hunden, ta inte första bästa då. Utan kolla noga efter en hund utan höftledsfel, katarakt och pra. Dessa fel är rätt vanliga hos lapphunden nämligen.

• Hallonsaft

Jag känner bara 4 R.R och alla har varit smått galna som valpar. De har inte blivit "vuxna" förrän i 4-årsåldern och detta trots kunnig ägare.

De är alla ganska svårjobbade, men supertrevliga och snälla. Men vägen dit har varit stenig för ägarna.

• redtop2

Jag har en lappis tik på snart 9 månader, och hon har varit världens lugnaste. Hur mysig som helst.

Vi gav 7000 kr för henne. Hos en kennel som hållit på i många många år.
    Detta kopierade jag från en kennls hemsida....

Finsk Lapphund

Är en underbar familjehund som är intelligent, pigg, modig, lugn och mycket läraktig. Den har lätt att charma många med sin utstrålning och sitt glada frimodiga temperament. Att den sedan finns i så många olika färger och teckningar gör den ju bara ännu mera charmerande.
    Den är en mycket bra allroundhund som lämpar sig utmärkt till agility och i lydnadsringarna, i spårskogen, som vallhund, som räddningshund och även som eftersökshund och jakthund framför allt på fågel och älg. Den är en mycket trevlig sällskapshund och en kär och trogen följeslagare i många år framåt. Den Finska lapphunden är en mycket barnvänlig och social kamrat, men den måste aktiveras för att må bra och ha stor tillgång till naturen och friheten.

• Ångan

Vi gav 8000kr för vår hane. Priserna varierar mellan 7-8000kr beroende på uppfödare osv. Är det en blivande champion så ligger ofta priserna närmare 8000kr.
    Höftledsfel, katarakt och PRA är ärftligt. Så det bästa sättet att undvika dessa är att kontrollera hur valpens mamma, pappa mormor, morfar, farmor etc ser ut. Har dom klarat sig från dessa fel så är sannolikheten att valpen ska drabbas väldigt liten oxå.
    Höftledsfel är vad det låter som. katarakt och pra är ögonfel av olika slag. nåt utav dem är nån typ av starr och kan opereras medans den andra inte går att göra nåt åt.

Svar på tråden Finsk lapphund vs. Rhodesian Ridgeback - hjälp wanted!