• Josefin86

Vad krävs för att bli polis?

Jag vill veta allt om att studera till polis, hur lång tid det tar, kan man göra det i Dalarna? Är det nå speciella krav på personen som vill bli det, i stlk och så?

Ja allt! Hjälp mig!

• Svar på tråden Vad krävs för att bli polis?
  • Anna79a

Du kan göra ett test på deras hemsida så ser du om du kan bli polis!

Lycka till.

♥Mamma till underbara Anton född 050924♥
  • Josefin86

Tack men jag hittar inte på testet?

• perran

www.polisman.se , en polismans hemsida med blogg och ett mycket trevligt forum där man kan få veta det mesta :) gå dit på stört!

• Kinisen

Först o främst krävs grundläggande behörighet till högskola.
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=8165&pageversion=1.html

Sen även fysiska krav....
    - Ha en synskärpa som uppgår till minst 0,1 på vardera ögat okorrigerat. Krav är också att sökande med korrektion måste se minst 0,8 på vardera ögat
    - Fullgod hörsel
    - Normalt färgseende

Övriga meriter:
    Akademiska studier Ytterligare språkkunskaper Arbetslivserfarenhet Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar mm

Urvalsprocessen:
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=8173&pageversion=1.html

Nej, du kan inte läsa i dalarna..., Polisutbildning bedrivs på tre ställen i Sverige - vid Polishögskolan i Sörentorp i Stockholm och som uppdragsutbildning vid universiteten i Umeå och Växjö. Sedan 2002 drivs polisutbildningen också på distans

Läs mer på www.polisen.se

• Josefin86

Tack för alla svar, vadå ha arbetslivs erfarenhet? Ska man söka praktik som det först? *Trögfattad*

• Indianica

Nä, du ska ha jobbat en viss tid som anställd med vad som helst ett tag innan du söker utbildning

I övrigt ska du ha god syn, stabilt psyke och körkort plus förkunskapskrav såklart

• Josefin86

Okej på så vis. Jag lär se till att plugga gymnsiet också Inte gjort än, bara 1 år. Hudå...detta kommer att ta tid. Vet du hur lång tid man ska vara anställd?

• JooCee

Jag funderar oxå på polis , efter min idrottslärar utbildning.. om jag har råd! =)

• Vickan I

Jag uppmanar alla som är sugna att söka, det är en jättekul utbildning !!!

Svar på tråden Vad krävs för att bli polis?