• Klaar

sjukresa till förlossningen? trodde jag!

i fredagsnatt var jag tvungen att beställa taxi efter att förlossningspersonalen sa att jag skulle komma in. jag hade prematura värkar (v32) och hade ingen som kunde köra. väl framme vid akuten kl 2.15 på natten säger chauffören "ja det blir 412 kr då" och jag blev helt paff. men jag ska ju till förlossningen! sjukresa? men det tyckte inte han..

så till frågan hur tar jag en taxi nästa gång och betalar sjukreseavgiften itstället för normal taxa? jag menar om jag ska betala 412 kr för en sträcka där jag med min egen bil betalar 40 kr så kör jag fasen in själv nästa gång fast jag har värkar!

fick för övrigt ligga inne hela helgen så jag åkte ju inte för ett falskalarm precis..

• Svar på tråden sjukresa till förlossningen? trodde jag!
  • skumgosan

det låter konstigt...Jag åkte sjukresa till förlossningen flera gånger och det kostade 55 kr enkel resa, med vanlig taxa skulle det kostat över 1000 kr... Sa du till innan att det va en sjukresa? Ringde du via beställningscentralen? Det måste man iallafall där jag bodde..

Stolt mamma till Lukas
  • Toxiclady

hej!

Jag jobbar inom sjukvården själv och reglerna är sådana att alla resor in till sjukhuset får man betala själv medans sjukhuset kan stå för resan hem om det finns medicinska skäl för det. Det krävs alltså en läkarordination på att få ett sjukresekort laddat. Det finns vissa undantag naturligtvis, tex om du åker fram och tillbaka på vissa behandligar tex cellgiftsbehandling eller om doktorn har sagt att du ska komma in till sjukhuset. Du skulle ha bett redan när du pratade med BB att få ditt kort laddat. Hade säkert inte varit några problem. MEN...man måste alltså ha ett litet blått kort som bara sjukhuspersonal kan ladda via datorn på sjukhuset.

Hoppas du blev lite klokare!

• skumgosan

Numera Fru Sminkfreak:
    Så var det inte i östergötland för där åkte jag hemifrån utan lapp och det va inga problem men sen fick jag lapp när jag åkte hem... Jag åkte säkert 5 gånger framotillbaka utan att behöva betala mer än sjukresetaxa.

Stolt mamma till Lukas
  • therre

Min sambo jobbar med sjukresor och jag tror att man först måste boka sjukresa för att det ska räknas som sjukresa...

• blonde redhead

Man kan inte heller ringa vilken taxi som helst gällande sjukresor om det finns taxi som står för det där du bor. Här finns det tex ett visst nr man måste ringa, man kan inte ringa vilken taxi som helst.

Och på vissa ställen kan man få tillbaka pengarna i efterhand. Men i vanliga fall så får man oftast inte pengar för att åka på kontroll på förlossningen, det är för svårt att dra en gräns då (ska man få sjuktaxi för tillväxtul, sammandragning osv var drar man gränsen)

• therre

sambon sa att det beror lite på var man bor, men man måste boka sjukresa först för varför det är så billigt är för att landstinget betalar mellanskillnaderna.

• Mia3

Klart du skulle fått åka sjukresor in till bb och i den oxå din sambo... hem får du oxå åka sjukresor men dock inte sambon då.
    Men jag ringde sjukresorna då jag..
    Nämnde du va de handlade om så dom skulle veta att de va sjukresor du skulle ha??

• lövet2

I Norrbotten ringer man bara till Sjukresor Norrbotten. Numret står i telefonkatalogen på landstingssidorna. Är det akut, så kommer taxin efter 30-40 minuter och den kostar 80 kr enkel väg. Är det inte akut, så vill de att man ringer minst 2 dagar i förväg, och så finns det krav på att man inte har möjlighet att ta buss i stället ...

• mamman Linda

När vi åkte till förlossningen både första och andra gången betalade vi taxin och skickade sedan in kvittot på taxiresan till någon?! (vet inte var) och fick pengarna tillbaka...
    Detta var i Stockholm och även i Göteborg...

...bara 2 veckor kvar...
  • mamman Linda
    http://209.85.135.104/search?q=cache:2QjHc6kgeH8J:www.lj.se/extweb/info_files/infosida31425/landstingsnytt_2006_1.pdf+taxiresa+till+f%C3%B6rlossningen&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=3
    (sida 13)
    man ska tydligen ringa ett speciellt nr för att få sjukresa, annars blir det du som får betala...

Västra Götalands regionens lansting
    http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Page.aspx?id=8233

Landstinget i värmland
    http://liv.se/sidkat/4802/Reglemente%2020060101.pdf
    ...bara 2 veckor kvar...
  • therre
    lövet2 skrev 2006-11-08 07:10:28 följande:
    I Norrbotten ringer man bara till Sjukresor Norrbotten. Numret står i telefonkatalogen på landstingssidorna. Är det akut, så kommer taxin efter 30-40 minuter och den kostar 80 kr enkel väg. Är det inte akut, så vill de att man ringer minst 2 dagar i förväg, och så finns det krav på att man inte har möjlighet att ta buss i stället ...
    Min sambo jobbar där
  • Scruffy

Vi använde oss av det när vi åkte till förlossningen.
    Jag hade fått ett speciellt kort från BM och sedan var vi tvugna att ringa att speciellt nummer, så det är inte att ringa vilken taxi som helst. Vi blev sedan fakturerade på beloppet 140 kr.

• blonde redhead

mamman Linda

om du läser infon om sjukresor i göteborg ¨så ser du att man inte får ersättning vid taxiresor. Har själv försökt få pengar tillbaka, men det gick inte..

• mamman Linda

blonde redhead

nej det nya är att man ska ringa och beställa sjuktaxi inte ringa taxibolaget direkt.
    Så var det inte för 5 år sedan när jag födde min son. Då beställde vi en taxi och betalade, skickade in kvittot...

...bara 2 veckor kvar...
  • Aran

Hej!!Jag jobbar med detta. Alla landsting har olika regler. Här hade du fått åkt in med sjuktransporten och betalat en egenavgift, hade det dessutom varit en akut resa så hade du fått rese ersättning, alltså kunnat ta en snabb taxi och fått pengarna tillbaka.Och för att få en sjuktaxi måste man ringa till beställningscentralen. Och kravet för att få åka sjukresa här är att man har taxibehovet av medicinska skäl, vilket man då har om man ligger med värkar som du, eller med värkar och ska in och föda .

• Klaar

jag va in o betalade taxin idag och frågade samtidigt hur jag ska göra nästa gång för att få en sjukresa och inte vanlig taxi och då fick jag ett helt annat nummer. de är ju en vanlig taxi som inte ens kör sjukresor sa de!? men varför frågade tjejen jag pratade med när jag beställde taxin om det va sjukresa eftersom jag skulle till förlossningen mitt i natten? jag fattar inte varför de på förlossningen gav mig nummret till en vanlig taxi? de va ju de som ville att jag skulle komma in. ja och jag också för det gjorde så ont. så nästa gång jag ska åka så ska jag ringa detta nya numret jag fick skönt att jag fick reda på det! kände visserligen igen numret när jag såg det för det va dem vi åkte med förra grav ut och in när lillen ville komma ut för tidigt.

så nu kan jag sova inatt tack för alla svar!

Svar på tråden sjukresa till förlossningen? trodde jag!