• Kary

Ska Turkiet få gå med i EU?

Har just kommit hem från en studieresa i Turkiet där vi fick höra massvis med argument på olika föreläsningar om varför Turkiet är en del av Europa och borde få gå med i EU. Jag vet inte riktigt vad jag tycker, så jag undrar vad den "allmänna" uppfattningen är. Vad tycker ni, och varför?

• Svar på tråden Ska Turkiet få gå med i EU?
  • Danbala

Jo, lite åsikter har jag fasen alltid (så att jag blir trött på mig själv ibland )...

Turkiet är ju fortfarande inte fria från politiska fångar, åsiktsfpngar, eller vad man nu brukar kalla det. De har det odemokratiska skräpet kvar, vilket är ett problem. Sedan är frågan om det bästa sättet att hjälpa till med att få bort det (om vi utgår från att det är fel) är att säga "Ni får inte vara med förrän ni gör som vi vill" eller att få med dem i gemenskapen och arbeta på det från det hållet. Jag vet inte. Jag tycker bättre om alternativ två - att man arbetar så att säga "från samma sida", även om jag också tycker det är lite moraliskt tveksamt att acceptera en medlem som har de problemen.

[...fnord...]
  • Kary

Frågan är ju då kanske om det är EUs "jobb" att demokratisera länder?

• Danbala
    Kary skrev 2006-11-08 12:10:47 följande:
    Frågan är ju då kanske om det är EUs "jobb" att demokratisera länder?
    Njae, men det kan finnas egenintresse i det, förstås.
    [...fnord...]
  • BadSector

Lite av vitsen med EU-sammarbetet försvinner ju om vem som helst blir insläppt. Faktiskt.

• Kary

Turkiet har ju däremot ganska mycket unga människor...och befolkningen i EU blir bara äldre med låg tillväxt...
    Det sägs att europeiska länder får gå med...så då är det en gränsdragningsfråga antar jag. Tillhör Turkiet europa?

• Nbottning

Avskaffa EU istället så är problemet löst.

• Kary

Hur tycker du att det skulle gå till då? Varför skulle det vara lättare för Europa utan EU?

• K J N

Turkiet är inget europeiskt land och ska därför inte vara med i EU.

• lillagryn2

Kjn, Europa är ju lite plastiskt, man vet aldrig riktigt var gränserna går, så det är inte ett argument.(Eurovision Song Contest, demokratins högborg är ett exempel)

• Robot

Nej absolut inte, dom kan väll gå med i arabsamfundet eller liknande, Turkiet är så långt från övriga europeiska länder det går, kulturelt och geografiskt.

• SkåneP

Det kan de väl få, om de har något att bidraga med.

Men först efter att de fattat och anammat begreppet "mänskliga rättigheter".

• Robot

dessutom fattigt som fan, och odemokratiskt, varför sla vi släppa in en militär diktatur innanför våra gränser, en stat som förföljer och trakaserar folk (till den grad att dom kommer hit)

• Kary

Turkiets problem är just att det ligger mitt emellan. De skulle bli hemskt upprörda om man kallade dem för araber, och andra arabländer skulle aldrig vilja bli sedda i en grupp med Turkiet...Istanbul ligger i princip i Europa och man kan nästan tro att man är i vilken Europeisk stad som helst när man är där...men resten...tja...de har ju kämpat i 40 år nu för att förändra sig enligt det som EU kräver...och alla lagar osv uppfyller kraven på yttrandefrihet etc.

• morotsland

Om Turkiets önskan att gå med i EU kan få dem att sluta med sitt förtryck av kurder så är det ju naturligtvis bra.

• K J N

"Europa är ju lite plastiskt, man vet aldrig riktigt var gränserna går, så det är inte ett argument."

Jag betraktar Turkiet som ett sekulariserat muslimskt arabland.

De har inte hos oss att göra.

• Nbottning

Eftersom EU används för att bygga en mur runt oss, för att stänga ute andra människor. Därför tycker jag de borde avskaffas.

Om EU kan få till stånd ett bättre Turkiet genom att ställa krav på dem och låta dem vara med är det ju bra. Men tyvärr tror jag det funkar som många sorgliga typer här tycker, vi använder EU för att stänga ute folk istället.

• bluemountain

Halva ryssland ligger ju också inom Europas gränser. Ska då halva Ryssland få gå med i EU? Så vi kan hjälpa dem med ryska maffian kanske? *ryyys*

Jo det är sant. Uralbergen räknas som gräns mellan Europa och Asien. Den gränsen delar också upp Turkiet i två delar. Svårt läge.

• Kary

Hur menar du att EU stänger ute folk? Snarade är det väl lättare för oss att röra oss inom EU...men att komma utifrån in eller tvärtom är väl lite lätt eller svårt som innan. Jämför med USA tex...hur lätt är det att ta sig in dit?

Svar på tråden Ska Turkiet få gå med i EU?