• Humminggirl

Konstant hungrig kattunge!

Hej!

Vi har (tillfälligt) tagit hand om en kattunge. Jag har inte haft hand om en så liten kattunge förut och vet inte rikigt hur det ska funka med mat.

Vi har köpt Royal Canin Babycat. På den står det angivet (för 4-månaders kattungar) ca. 60 gram och en klocka med 24 bredvid. Jag antar att det innebär 60 gram på ett helt dygn. Har mätt upp det och det blir inte mer än en dryg halvdeciliter mat. Det är ju jättelite!

Hon piper i högan sky varje gång man närmar sig köket och försöker desperat ta sig in i kylskåpet eller skafferiet när man öppnar. Enligt henne är hon konstant utsvulten!

Hur mycket ska man ge egentligen? Är det verkligen nog med 60 gram per dygn eller har jag läst fel?? Hjälp!

• Svar på tråden Konstant hungrig kattunge!
  • wozzgirl

Det låter lite i mina öron. En tumregel är att man ska låta katten ha fri tillgång till torrfoder. Låt skålen stå framm med torrfoder och se hur mkt hon äter. Mät inte upp utan häll i ordentligt i skålen.

Jag vet att det som står på tex Whiskas paketen är helt åt skogen vad gäller vår katt.. han äter inte så mkt och veterinären pikade oss att han är lite mullig.

• miism

Royal Canin har ett eget mått med till sina paket,
    mäter du upp i detta, och upp till 60 strecket på det, så blir det betydligt mer än en halv dl. Tror det är så de menar.
    Måtten brukar stå bland kattmaten.

• Puss och Kram

Vår katt har alltid haft fri tillgång " Den äter det den behöver. Har aldrig haft problem med feta katter...

• nisv

den ska kunna äta hur mkt den vill, plus att den kanske har mask?

• Anne277

En liten kattunge kan gott få ha fri tillgång till mat - då reglerar de bättre, och äter när de är hungriga, istället för att hetsäta när det finns mat i skålen. (Men det kan ta lite tid i början.)

Och som nisv säger - avmaska, om det inte är gjort.

• Humminggirl

Tack för alla råd! Har öst upp ordentligt åt henne nu. Hon pep som om det var syndast i världen innan jag hade ställt ner skålen. :-P

Vi ska till veterinären imorgon och kolla upp henne. Vet inte om hon blivit vaccinerad hitills. Skulle inte tro det då hennes första ägare inte verkade bry sig så mycket om sina katter. Kan man vaccinera även om man inte vet om det blivit gjort tidigare? Vad ska de vaccineras mot och när?

• Lucefera

Man brukar vaccinera katter mot kattpest.
    Men de har jag inte gjort med mina katter, dom är enbart inne katter, och dom katter som jag annars har kontakt med är vaccinerad mot de.

kanske jag är en dålig kattägare, men jag anser att dom inte behöver det och dom har lever och frodas. :)

• Jennnyn

Med ett bra foder kan man låta katten få fri tillgång dygnet runt. Katten känner själv hur mycket den behöver äta och hur ofta. En kattunge äter ofta men inte så mycket åt gången. Så måtten på paketet tycker jag inte du ska bry dig så mycket om...När katten är ca 9 veckor är det dags för första vaccinationen och ca 3-4 veckor senare skall den ha en spruta till. Man vaccinerar vanligen mot kattpest, kattsnuva och influensa. Beroende på vilken typ av vaccin katten får ska den sedan vaccineras antingen en gång per år eller vartannat år.

• Jennnyn

Glömde att tillägga att du bör avmaska katten innan vaccinationen. Avmaskningsmedel hittar du på apoteket.

Svar på tråden Konstant hungrig kattunge!