• Humminggirl

Konstant hungrig kattunge!

Hej!

Vi har (tillfälligt) tagit hand om en kattunge. Jag har inte haft hand om en så liten kattunge förut och vet inte rikigt hur det ska funka med mat.

Vi har köpt Royal Canin Babycat. På den står det angivet (för 4-månaders kattungar) ca. 60 gram och en klocka med 24 bredvid. Jag antar att det innebär 60 gram på ett helt dygn. Har mätt upp det och det blir inte mer än en dryg halvdeciliter mat. Det är ju jättelite!

Hon piper i högan sky varje gång man närmar sig köket och försöker desperat ta sig in i kylskåpet eller skafferiet när man öppnar. Enligt henne är hon konstant utsvulten!

Hur mycket ska man ge egentligen? Är det verkligen nog med 60 gram per dygn eller har jag läst fel?? Hjälp!

• Svar på tråden Konstant hungrig kattunge!
  • nisv

för att kattungen brukar få mask från sin mamma när den är liten, har för mig att man ska avmaska dom 3 ggr dom första månaderna, och det är ju bara att köpa på apoteket.

• Rigmor Mortis

Småttingar fixar det där med fri tillgång, häll upp när det tar slut, katten äter så mycket den behöver Och ja, vaccineras ska den, mot kattpest och kattsnuva. Två sprutor med tre-fyra veckors mellanrum.

• Humminggirl

Nisv:

Ok, så det har inget med vaccinationen i sig att göra? Vi har som sagt just fått hem katten (ca. 4 månader) och tror varken den är vaccinerad eller avmaskad någon gång. Ska till veterinären imorgon och hälsoundersöka, vaccinera och kanske id-märka.

• Diorlover

vi har blivit tillsagda av vår veterinätr att inte ha maten framme. vår katt blev överviktig på grund av det. tror det låter som den har mask om den är hunrgi hela tiden...ni kan ju prova att byta torrfoder också..

• Rigmor Mortis

Att ransonera maten för en kattunge riskerar att skapa en besatt katt, en som hetsäter när den väl får mat... vuxna katter kan behöva ransonering, visst, de äter ofta för mycket, men ungar brukar klara fri tillgång.

• Anne277

Man vaccinerar inte bara mot kattpest, utan även mot kattsnuva - och det är en enkel försäkring mot allvarliga sjukdomar. Det *går* att ta blodprov och mäta antikroppar om ni tror att katten kanske blivit vaccinerad... En kattunge ska vaccineras två gånger med tre veckors mellanrum, för att ha fullgott skydd.

• Skärgårdsfru

Varför får hon inte fri tillgång till torrfoder? Jag förstår om du är ovan vid katter. Katter äter i regel mellan 20 till 100 gånger om dagen. Dom är djur som vill småäta så därför är det bäst att ha det framme hela tiden och självklart med vatten till. Ibland kan man också blöta upp torrfodret litegrann. Det brukar en del katter tycka om

Om det t.ex. är en katt som är van att svälta (ex. förvildad tamkatt) som ni har tagit hand om så kan den i början vilja hetsäta för den är så glad i att plötsligt få mat. Om hon hetsäter så kan ni lägga maten på en bricka. Då blir det svårare att slänga i sig maten.

Om det är en kattunge så kan det ju också vara så att den inte är avmaskad. Vet du något om det? En katt med mask svälter ju eftersom masken tar näringen i maten. Köp t.ex. axilur på apoteket och avmaska. Avmaskning rekommenderas oftast innan vaccinering för att katten ska vara fri från en sådan infektion när vaccineringen görs.

I övrigt bör en kattunge vaccineras första gången vid ca 8 veckor så det är hög tid för katten att vaccineras nu. Man vaccinerar mot kattpest och kattsnuva. Först får hon en spruta, sen en till spruta efter 3-4 veckor. Då är hon grundvaccinerad. Därefter ska hon vaccineras igen om ett år. Efter de tre sprutorna väljer man själv (bl.a beroende på om vetten använder levande eller avdödat vaccin) om katten ska vaccineras varje, vartannat eller vart tredje år.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • fantasy

haha, min katt var oxå konstant hungrig som kattunge, och matilsk, slängde sig i maten och högg efter den som värsta tigern, nu sex månader senare så börjar jag se en liten skillnad, hon sladdar inte in i köket i 200 knyck varje gång jag fyller på (den icke tomma) torrfoder skålen, eller öppnar en burkmat..

aldrig varit med om en så matglad katt, hon har flygit många resor ner från bordet då hon försökt knycka vår mat

Detta till trots att mat alltid finns i skålen, och då det serveras burmat så serveras det så mycket att det lir över efter att alla tre katter ätit...

mitt tips är att låta torrfodret stå framme hela tiden samt låta henne äta den mängd blötfoder hon vill inom rimliga gränser, vad som står i böcker och på maten är bara riktvärden..

• Yla

Du ger ett jätte bra foder så fortsätt med det!!
    Du kan ge din katt fri tillgång så länge den inte är överviktig.. och speciellt nu när den växer!

Måste bara tillägga ett svar till Lucefera..
    Det är nästan viktigast att vaccinera sina innekatter..då du kan dra in smittorna med din skor osv.. en innekatt har inte samma stora imunförsvar som en ute katt, dvs en innekatt påträffar inte bakterier på samma sätt och utsträckning som en utekatt... och är där med mycket känsligare.
    Så jag tycker verkligen att du ska vacc din/dina katter!!

• LillaFlingan

jag ska dra ett exempel till Lucefera!!

jag hade en 4mån kattunge som på en kattust blev smittad av kattsnuva!! 1v senare började hon halta.. fick hög feber och mådde jättedåligt, hon blev helt apatisk!

jag hade tecknat försäkring på henne 10 dar innan...
    vilket innebar att den inte gällde pga karenstiden..

3 dar senare hämtade jag hem den lilla från strömsholm.. 9000kr fattigare.

DET ÄR VIKTIGT ATT VACCINERA sina innekatter!!

(Dock var hon grundvaccinerad men med ett mycket dåligt immunförsvar uppenbarligen,)

• Lucefera

Yla och Lillaflingan:
    Jo visst är de sant, kan egentligen inte försvara varför jag inte har gjort de.
    Kan ha mkt med att göra att jag aldrig har hört talas om någon katt som har fått något sånt.
    Pratade med vet. om de också idag.
    Och dom sa att de är vääldigt ovanligt.
    Har faktiskt inte ens haft de i mina tankar fören nu att göra de.

Vad kostar de?

Har inte heller någon försäkring på katterna mina.
    Utan jag tar heldre smällen då den kommer.
    För den är så himla dyr på blandraser, och speciellt om dom nu skulle vara ute någon gång.
    Vilket jag inte kan garantera, då min mamma brukar ha dom hos sig och då kan dom gå ut.

• Anne277

Lucefera - vaccination kostar runt 250:- per spruta.

Vad gäller försäkring är inte veterinärvårdsförsäkring dyrare för blandraser än för raskatter. Tvärtom däremot, vissa raser har dyrare försäkringar, pga skadestatistiken.

• Humminggirl

Jag tecknade mig för en försäkring på min bondkatt som ska gå på 47 kr/månad. Jag tog inte någon livförsäkring med dock det högre veterinärvårdsbeloppet på 40.000. Det tyckte jag var VÄLDIGT billigt.

• Skärgårdsfru
    Lucefera skrev 2006-11-11 23:51:39 följande:
    Hur många sprutor är de? Och hur ofta?
    Läs mitt senaste inlägg så får du svar
    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
Svar på tråden Konstant hungrig kattunge!