• faster fia

ska man äta varm mat på kvällen?

hej! vad tycker ni ska man äta varm mat på kvällen eller på lunchen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-08 13:28:05:
    vad tycker du är bäst jag e själv uppväxt med att äta varm mat på kvällen för det mästa. men nu när jag flyttat ihop med min pojkvänn vill han att man ska äta varm mat på lunchen. och bara något änkelt på kvällen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-08 13:28:59:
    jag tycker själv att de e bättre med en änkel lunch och en ordentlig midda på kvällen. har jag fel.

Är det någon som har ett råd hur man kan göra för att gå ner i vikt sammtidigt.

• Svar på tråden ska man äta varm mat på kvällen?
  • saraseal

ska och ska =) hos mig är det olika...

Mvh Sälen =)
  • bambigirl

Om jag jobbar äter jag varm mat på både lunch och middag. Nu är jag mammaledig, sover lite längre och äter då en kall eller varm lättare lunch och ordentlig varm middag.

• faster fia

vad tycker du är bäst jag e själv uppväxt med att äta varm mat på kvällen för det mästa. men nu när jag flyttat ihop med min pojkvänn vill han att man ska äta varm mat på lunchen. och bara något änkelt på kvällen.

• Petra i Kattland

Jag äter både varm lunch (för det mesta soppa bara) vid 12, och sen middag (lagad mat) framåt 17.

Mamma till 1 barn på jorden + 2 i himlen + 1 i magen...
  • sweetpea

Jag äter ordentlig, lagad mat till både lunch och middag om jag kan. Enligt vanlig rekommendation ska väl 25% av dagens energi komma från frukost och 30% från lunch och middag vardera. Resten mellanmål. Om maten är kall eller varm kvittar väl.

• faster fia

jag tycker själv att de e bättre med en änkel lunch och en ordentlig midda på kvällen. har jag fel.

• Petra i Kattland

Jag tycker också så. Har lite svårt för varm mat mitt på dagen. Men när jag fick diabetes blev jag "tvungen" att lära om mej. Och för att göra det hela enklare blir det oftast nån soppa och macka. Det är inte så mastigt att äta...

• stormfågel

Hälsomässigt tror jag att du har "fel". Man kan absolut äta varm, lagad middag (med mycket grönsaker ) till både lunch och middag men huvudmålet av dessa två ska vara lunchen.

Man är oftast mest aktiv på dagen och behöver mest energi då. Då blir du pigg och glad även på eftermiddagen och orkar vara igång.

Oftast ska energin inte räcka lika långt om man äter mest på kvällen, utan lagrar sig runt magen eller någon annan stans

Detta gäller inte om man tränar väldigt mycket några timmar efter middagen på kvällen, då kan man behöva en stadigare middag.

Men huvudregeln som jag förstått ur häsosynpunkt är: mest energi till lunch (sen spelar ju kall eller varm ingen roll i sig)

• Petra i Kattland

Varm mat mättar mer... Så på det viset är det bättre med varm mat.

• stormfågel

OBS! Det är inte säkert att "enkel" middagsmat är lätt och nyttig. T.ex. är ju varma mackor enkelt och snabbt att fixa men absolut inte nyttigt. Havregrynsgryt är både lätt, snabbt och nyttogt (och många andra rätter med).

Problemet med en för liten och energifattig lunch är att man blir väligt sugen på något gått på eftermiddagen, att man inte orkar t.ex. cykla eller gå hem från jobbet och att man äter för mycket eller onyttigt till middag.

Vet av erfarnehet

• Birgitta2

Är man kroppsarbetare tror jag man bör ha både lagad varm lunch och likaså middag. För oss som har stillasittande kontorsjobb räcker det med att äta ett huvudmål mitt på dagen och kanske te och mackor på kvällen.

Hemma äter vi lagad middag, (varm kraftig middag)och matlåda till lunchen. Eftersom sonen måste ha matlåda blir det även en till mig.

Så det blir lagad varm mat både till lunch och middag hemma hos oss.

Svar på tråden ska man äta varm mat på kvällen?