• sophiie

Kommunals akassa, behöver hjälp!!!

Jag blev uppsagd 1 oktober. Har blivit berättiga ersättning fr akassan. MEN vad händer om man hoppar in extra vid sjukdom vid sitt gamla jobb?? Förlorar man bara den dagsersättningen fr akassan? Måste man skicka in papper, fr arbetsgivaren osv??

Och en fråga till, medlemsavg o akassa avgiften, hur betalar man dem?? Nu när man är arbetslös! Hur blir det om man jobbar extra, vid sjukdom.

Jag ska hoppa in som extra nästa fredag, 10-17, hur blir det då, med ersättningen o betalningen av medlemsavg o akassa avg?????

• Svar på tråden Kommunals akassa, behöver hjälp!!!
  • Heidi1

du blir av med ersättning för den dagen du går in o jobbar extra.den summan du betalar till facket/akassan beror på hur mycket du får ut per månad.ring ditt fack o säg att du har blivit arbetslös så skickar dom ut räckning

• bluebride

att man hoppar in och jobbar en dag fyller du bara i ditt kassakort, så spar du helt enkelt in dagarna, gäller på alla akassor. Jag hade ett uppehåll i maj, då jag hade ett tidsbegränsat arbete, jag struntade helt enkelt att bara skriva nått på kassakorten och sen bad detta företag att skriva ett arbetsgivarintyg som jag skickade in till akassan igen, så de vet om det och kanske kan öka på mina dagar lite.

Svar på tråden Kommunals akassa, behöver hjälp!!!