• föttra

Pruttig bebis

Min 2,5 månaders har börjat prutta så otroligt mycket. Det måste ju bero på nåt jag äter antar jag men är det någon som vet vad? Jag har inte ätit nåt ovanligt som jag inte gjort tidigare men det är en markant skillnad i pruttandet. Hon har börjat få mer ersättning (Semper) sen några dagar tillbaka för min mjölk räcker inte, kan det bero på det?

• Svar på tråden Pruttig bebis
  • Jenny K

Mina tjejer pruttar oxå mkt! Har gjort det hela tiden. Försöker verkligen tänka på att inte äta så "gasig" mat, men det hjälper inte... Vet inte om det kan bero på ersättningen, jag märkte ingen skillnad när vi började med ersättning.

• ejja81

min dotter pruttar å har så ont i magen,,gav henne minifon droppar å skall se om det hjälper,,har ätit mindre med,,pruttar å bara gallskirker rakt ut,,,innan så var hon hur tyst som hälst,,men sissta veckan bara skrik å då ser man å känner att det är magen som blir gasig å hårdQ

• ejja81

min dotter pruttar å har så ont i magen,,gav henne minifon droppar å skall se om det hjälper,,har ätit mindre med,,pruttar å bara gallskirker rakt ut,,,innan så var hon hur tyst som hälst,,men sissta veckan bara skrik å då ser man å känner att det är magen som blir gasig å hårdQ

• Johannas mamma

När vi började med flaska på vår dotter så blev hon oerhört pruttig o luftig i magen. Köpte då en nappflaska med ventil i botten som gör att barnen inte får i sej lika mycket luft när dom suger..Vips,mycket mindre pruttar

• Dionadel

Pruttar! Jag tycker det är brakskitar. Vi satt på prematurgruppen igår och pratade, sju par med respektive barn, och Viggo drar av en lång brakskit så det blev helt tyst i rummet. Han verkar inte ha ont av det så ofta. Han kan skrika litegrann på kvällarna av gaser men annars säger han inget. Bara pruttar. Folk tror inte att det är han, dom tror det är jag. Generad

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • Marie82

Vi frågade bvc om det var någon fara att leo släppte sig mycket men det gör ingenting så länge som de inte har ont. Enligt henne så kan barn som inte rapar mycket släpper sig istället och sedan så kan det bara vara så att dom släpper sig mer än andra barn. Precis som vuxna människor vi släpper oss olika mycket. =0)

• hammarby

Hihi...min son lägger också riktiga brakare! Ibland verkar han ha ont i magen också men vi kör på med minifom och det har blivit bättre. Fast han pruttar fortfarande enormt mycket..och det luktar illa.....huuuaaaaaaaa

• Thessan79

När jag slutade med ersättning och bytte till gröt blev min lilla tjej mindre pruttig. Har även provat ett anis-fänkål och kummin te som även ökar mjölkproduktionen för er som både ammar och ger ersättning.

• Maria 1976

Min son pruttade också jättemycket tidigare. När vi började med smakprover av gröt och pureer (4 mån) minskade pruttandet.

• Johannas mamma

Thessan79:
    Vad var det för te och funkar det??

Har såna problem med amningen och måste därför ge ersättning. Vill helst slippa ersättningen.

• nallisen

Hej har köpt sånt te, man köper det i hälsokostaffärer. Dricker också luzern te som jag blev rekommenderad. Fick ett recept på bvc hur man gör eget te. Här kommer receptet: Anis och fänkålste (anses sedan gammalt vara mjölkstimulerande). Tag 2 tsk anis och 2 tsk fänkål till 1 liter vatten. Koka upp (använd inte aluminiumkastrull). Låt dra i 10 min. Sila. Låt stå framme (tex i en tillbringare). Bör drickas rumsvarmt under dagen, helst mellan måltiderna.
    Känns som om det hjälper lite, vågar i alla fall inte sluta med teet, + man behöver ändå dricka extra med vätska.

• Johannas mamma

nallisen:
    Tackar, är ju värt att prova iallafall.

• underbara jag

min dotter pruttar också jättemycket men jag ser det som ett tecken att  gaserna kommer ut.

behöver inte oroa mig för att hon har ont i magen.

• udda3

min dotter pruttar högt och långt.... sen blir hon hur nöjd som hellst direkt efteråt.. hon liksom suckar av lättnad.. så j_vla gulligt.. hon äter oxå babysemp.. enbart dock.. och jag tror att det beror på den.. men så länge dom inte lider så är det ju bara gulligt

Min Prinsessa Clara
Svar på tråden Pruttig bebis