• Artik

Överdos E-vitamin

Äter mitt val kvinna samt sedan en dryg månad tillbaka även Omega 3-tabletter (Friggs) för att försöka få ordning på min psoriasis igen (verkar vara dödsdömt..) BM sa att man ska vara lite försiktig m E-vitaminer & jag var så säker på att de ej innehöll några sådana - nu när jag läser på burken ser jag att det gör de visst. Ngn som har lite koll ang vad som kan hända vid ev överdosering av E-vitamin - samt när är det överdosering..? (Herregud vilken harang det krävdes för att få ur sig en lite fråga). Min BM är för tillfället på semester.

• Svar på tråden Överdos E-vitamin
  • Peach

Enligt min vitaminbibel kan en gravid kvinna äta max 400mg e-vitamin om dagen!

• Willa

Jag råkade ta en dubbel dos av Mitt Val Kvinna igår, d v s 4 tabletter. Blev lite orolig och ringde till giftinformationscentralen och det var ingen fara. Vet inte om det hjälper dig, men ring annars till dom, de var väldigt hjälpsamma.

• Artik

Peach - står det möjligtvis ngt om biverkningar om man äter mer än rek dos?

• AnnieSthlm

Min gynekolog sa att jag kunde fortsätta äta e-vitaminer under graviditeten. Hm..Sa bm något om varför man skulle vara försiktig?

• Artik

Träffade min BM idag igen, hon visste nog inte riktigt själv varför, utan vet att de lagras i fettet i stället för att vara vattenlösliga..?? Men det blir man ju inte så mkt klokare på. Vi kom hur som helst på att jag inte behöver äta de andra tillskotten längre.

• Nathalie009

jag har en annan fråga.. ska man vara extra försiktig när d gälle utgångsdatum på matvaror? upptäckte att jag har ätit senap, som gick ut för 1 ½ månad sen.. vilket ajg tycker är lite märkligt för det itne var så länge sen ajg köpte den.. men endå..

någon som vet?

• Artik

Jag tycker nog man kan vara lite extra försiktigt när det gäller utg.datum. Däremot ej sagt att det på ngt sätt skulle vara farligt. Att det ej var så länge sedan Du köpte senapen tyder ju snarare på att den stått i affären i 100 år.. Vet också att vissa grejor inte alls blir sämre egentligen, utan att det helt enkelt enl lag måste sätta bäst före datum på. Men jag håller nog lite extra koll. Om man tänker efter känns det inte så fräsht att använda grejor som stått över ngt år... Tycker jag i alla fall. Upp till var & en.

Svar på tråden Överdos E-vitamin