Vad behöver man för att göra sushi
Vad behöver man för redskap för att göra sushi och kan man ex be dem i charken att skära upp lax skivor. Sen undrar jag också vad man kan ha i rullarna förutom lax och krabbsticks?
Vad behöver man för redskap för att göra sushi och kan man ex be dem i charken att skära upp lax skivor. Sen undrar jag också vad man kan ha i rullarna förutom lax och krabbsticks?
du behöver inte ha några speciella redskap.
du gör "korvarna" med händerna. sen så använder jag en schysst köttkniv till att hacka upp firren med. fast det är förståss bättre med en filékniv.
avocado, morot, gurka tex
Ett bra inköp är en "sushimatta", finns i Asienmathyllan bland sushiris, sjögräsark (jag kan inte de korrekta namnen ) osv. Du behöver också risvinäger och socker till riset.
Du kan ha i avokado, gurka, morötter, purjolök, kräftstjärtar osv
Det var längesedan jag gjorde själv, nu har jag lyxen att bo en stad med måååånga sushirestauranger
jo, om du ska göra rullarna behöver du en sån "bambumatta" att rulla ihop sjögräspappret med. men jag tycker inte om sjögräset såvärst, så jag gör alltid .. korvarna. vad heter korvarna?
Jag använder en såndär "sushimatta" eller vad det heter när jag gör rullarna...
Det är nog bättre att du ber fiskhandlarn om hjälp istället för charken...
Gott i/på sushi:
Tonfisk (färsk som varit fryst)
avocadostrimlor
gurkstrimlor
räkor
sushiris (såklart)
En vass kniv är bra att ha, men jag tycker inte bambumatta som många använder är särskilt nödvändig.
på vissa affärer (här en china market) så finns vinägerblandningen klar med både socker och sake. superenkelt!
jo: riset går utmärkt att byta mot grötris. samma grej, det är bara storleken som skiljer dem åt. och PRISET naturligtvis.
Norimaki = rullar
Nigiri = kuddar/korvar
LAA: tackar!
LAA: tack! Ja, Noriark heter väl sjögräsarken??