• Heydatsme84

Oseriös rottweiler uppfödare?

Vad tycker ni om dom som föder upp oreggade rottweilers och haR FLERA KULLAR PÅGÅNG SAMTIDIGT OCH SEN KOSTAR DOM MYCKET.
    jag tycker det verkar så oseriöst alltså.
    och tilloch med säljer hundar på avbetalning:(

• Svar på tråden Oseriös rottweiler uppfödare?
  • giz den allsmäktige

rottisens efterfrågan har ju minskat ganska mycket då dom inte räknas som cool vovve längre, blandisar på pitbull och liknande raser har tagit över den marknaden. nu säger jag inte att alla som har sånna har det för cool faktor men såg redan på slutet av 90 att det var den som började efterfrågas å titta idag på omplacerare så får dom in betydligt mer av dessa blandningar än rottis blandningar.

• Diwa

Jag har köpt mina hundar på avbetalning, varför skulle det vara fult?

sålde dessutom unghunden på avbetalning...skulle jag vara mindre seriös/noggräknad säljare för det?

Noway...hade flera köpare som var villiga att slänga upp kontant men för mig var det viktigare att han kom rätt än att få pengarna direkt...

I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Splach

en kompis tjej köpte för ca 1år sedan en rottis tik, hon skulle vara 8 veckor när dom åkte och hämtade han...

Först virrade upffödaren bort dom i ca 2 timmar, innan dom kom fram till han, sedan var det bara den här tiken kvar, och det fanns inga föräldrar till tiken i närheten, inga papper osv, men han var överseriös med allt annat, hade ett helt häfte, med saker dom fick och inte fick göra, osv..
    Han sa att hon var avmaskad mm, men två dagar senare, spydde hon mask..
    Så kompisen avmaskade hon, och masken försvan, dom var till vet med hon, som tyckte hon såg liten ut för att vara 8 veckor, och som vaccinerade hon..

Efter någon månad fick tjejen för sej att hon inte kunde ha kvar hon längre, "hennes omständigheter i privat livet vart lite ändrade, bland annat dog hennes pappa i hjärnhinneinflamation rätt som det var mm" så hon beslutade att sälja valpen..

I alla fall så satt hon ut den på annons, och flera människor hörde av sej, en av dom ville ringa uppfödaren, för att höra lite om bakgrunden, så hon fick nr mm till uppfödaren, men uppfödaren, blånekade, och sa att han aldrig sålt något rottis, att han inte viste något osv..

det kallar jag OSERIÖS UPPFÖDARE!

Det slutade i alla fall med att hon inte sålde valpen, pg av detta, utan beslutade att ha kvar den..

• Splach
    Diwa skrev 2006-11-10 13:54:20 följande:
    Jag har köpt mina hundar på avbetalning, varför skulle det vara fult?sålde dessutom unghunden på avbetalning...skulle jag vara mindre seriös/noggräknad säljare för det?Noway...hade flera köpare som var villiga att slänga upp kontant men för mig var det viktigare att han kom rätt än att få pengarna direkt... I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
    hon menar nog inte att det är fult att köpa på avbet, utan att det är fult att vara en oseriös uppfödare..
  • giz den allsmäktige

jo men oseriös uppfödare e man inte för att man säljer valpar på avbetalning. där imot att inte vaccenera å id märka valparna ja det är oseriöst

• Diwa
    Splach skrev 2006-11-10 14:03:54 följande:
    Diwa skrev 2006-11-10 13:54:20 följande: Jag har köpt mina hundar på avbetalning, varför skulle det vara fult?sålde dessutom unghunden på avbetalning...skulle jag vara mindre seriös/noggräknad säljare för det?Noway...hade flera köpare som var villiga att slänga upp kontant men för mig var det viktigare att han kom rätt än att få pengarna direkt... I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*hon menar nog inte att det är fult att köpa på avbet, utan att det är fult att vara en oseriös uppfödare..
    aha...då är jag med

men klart det finns oseriösa uppfödare...värst är dock alla privatister som ååå lilla sanna bara måste ha en kull hon är ju såååå söt..
    så parar de med grannens lika snälla såååå söööta hund..(förhoppningsvis av samma ras iaf)
    och så säljs de på blocket och dylikt...

Det är oseriöst det

Avel ska bedrivas av proffs oavsett om det är hästar eller labbråttor
    och helst borde det finnas tvång på att de ska vara godkända av rasens förening och kennelklubben...

Skulle aldrig köpa en valp utan att kolla kennelklubben först...
    och inte heller utan att ha alla papper på hunden med mig från kenneln...
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Heydatsme84

Jag tycker det är oseriöst att ha typ 5 kullar pågång samtidigt och sen sälja på avbetalning.
    allt¨å det är ju en sak om uppfödaren blir tillfrågad om det går att göra en avb.men att sätta ut annonser där det står att avbetalning går bra.Nej det är inte seriöst i mina ögon.
    Massproduktion av en hundras utan stamtavla i kennelklubben:(

• Splach

Så länge man inte har papper mm på hundarna, så blir det för mej en oseriös avel..

För vill man avla, kan man köpa en hund med papper, som man även vet bakgrunden om!

köpte min hund på avbet, eller ja jag är mitt inne i avbet, då han bara är 11 veckor än, har 2ggr till att betala, inget oseriöst med det..
    Hon jag köpte han av, har vi tidigare köpt en valp av, hon är godkänd av kennelklubben mm, och följer SKKs regler..

Jag har alla papper på min lilla, från stamtavla till vaccinationsbevis.

• giz den allsmäktige

splach: är väll bara ägarbeviset du inte fått på din hund än?
    det höllt min uppfödare fram till att hundarna var betalda.
    gick utmärkt att försäkra dom iaf

tycker det e suveränt att avb finns även på valpar, en perfekt familj kanske inte kan hosta upp 12000 men där imot har dom råd med 1000kr plus försäkring å mat i månaden.

men den uppfödare ts pratar om är ju ngt helt annat, en totalt rudis person tydligen, tur jag inte vet vem det är för då hade jag nog gjort mej olycklig.

• Splach
    giz is back skrev 2006-11-10 15:28:15 följande:
    splach: är väll bara ägarbeviset du inte fått på din hund än? det höllt min uppfödare fram till att hundarna var betalda.gick utmärkt att försäkra dom iaf tycker det e suveränt att avb finns även på valpar, en perfekt familj kanske inte kan hosta upp 12000 men där imot har dom råd med 1000kr plus försäkring å mat i månaden.men den uppfödare ts pratar om är ju ngt helt annat, en totalt rudis person tydligen, tur jag inte vet vem det är för då hade jag nog gjort mej olycklig.
    ägarbevis har jag fått, enligt SKK måste det följa med hunden..
    Så han står på mej, och jag har ett avtal med uppfödaren om bet plan
  • Splach

anledningen till att jag fick på avbet är att hon känner oss sedan tidigare, då vi tidigare köpt en valp av hon...

Sedan hade vi precis pungat ut nästan 90 000kr på vårat hus, pg av en vattenskada, så vi hade inte riktigt 8500 att bara punga ut sådär.. då alla våra sparade pengar har gått till huset!
    Så jag är jätte glad att jag fick chansen att betala på av bet, då detta var en bra komb som jag verkligen ville ha en valp från..

• neo78

är ju jättetrist me doseriösa uppfödare men om folk fortsätter att kpa hundarna slutar dem ju aldrig att föda upp.

Fanns (Finns?) en sån uppfödare i en kommun nära stockholm ngnstans som tar typ 12000 och parar alla hundar hejvilt med varandra, vad jag fattar så reggar uppfödaren hundarn ahos kennelklubben men med fel föräldrar (behöver man inga bevis för att hundarna är föräldrar till valparna, räcker det att man fyller i et papper? Isåfall är ju stamtavlan i sig onödig och man kan vara lika oseriös ändå)

hundarna är ofta, enligt utsago, sjuka och har ledskador (höfter)och mentalt jätteinstabila.

mtcket tråkigt tycker jag folk borde inte få leka gud sådär ....

fast hundrasen är väldigt vacker

• giz den allsmäktige

aj katten tror jag hitta den ts pratar om....... men där är ju valparna vaccenerade, id märkta osv....... hmmm vågar tyvärr inte länka.

• Längtar efter en liten
    Heydatsme84 skrev 2006-11-10 07:52:53 följande:
    Vad hände då?Har du kvar hunden?
    Ja jag har kvar hunden och jag och uppfödaren har lite kontakt än idag. Hunden är 1 år gamal nu och fick henne vid 12 veckors ålder
    Lyckliga (L)
  • Heydatsme84

jag tycker inte att det är okej oavsett om valparna är vaccinerade,chipmärkta och avmaskade när man tar typ 11000:-
    för en valp,som räknas som blandras.

• Heydatsme84

och värst av allt är väll ändå att föda upp 4 kullar på engång.

• giz den allsmäktige

är det samma ts så letar dom ju även efter en drös fodervärdar.

kan va så här : giz har en teori (som vanligt)

att istället för å sälja valparna så sätter man dom som ser lovande ut på foder och då blir det många kullar, det är kennelägaren som är ansvarig för försäljningen och wops så har man 5 kular som ska ut.
    (detta är inte ovanligt där marknaden fortfarande efterfågar rasen)

tyvärr så är marknaden ganska "mättad" på rottis.

Svar på tråden Oseriös rottweiler uppfödare?