Måla kökskakel?
Hej,
I vårt nyinköpta hus sitter ett kökskakel som vi verkligen inte gillar och funderar nu på att måla om det. Är det någon här inne som har erfarenhet av det? Hur gjorde ni? Hur blev resultatet? Har ni några före/efter-bilder?
Hej,
I vårt nyinköpta hus sitter ett kökskakel som vi verkligen inte gillar och funderar nu på att måla om det. Är det någon här inne som har erfarenhet av det? Hur gjorde ni? Hur blev resultatet? Har ni några före/efter-bilder?
Jag målade kaklet i vårt kök när vi flyttade in i vårt lilla hus. Köpte färg på Flugger, först målar man med någon typ av "häftgrund" - någonslags grundfärg som gör att den vanliga färgen sen fäster. Detta luktar rätt starkt, när det torkat rollade jag kaklet med vit färg (rekommenderad av färgaffären). Jag målade vårt kök för drygt ett år sen och färgen har hållit sig klockren, inte avskavt eller flagat bort någonstans.
Vi har ett liiitet kök med ganska lite kakel, tror det kostade MAX 500 kr för all färg, roller osv. Jag tror jag har före och efter bilder i mitt galleri under rubriken "Lilla Rucklet...."
Lycka till! ![]()
Jag har sett kakelfärg på K-rauta också.
Om ni hade långt till bauhaus.........
Vilken bra tråd! Har också gått och funderat på att måla om kaklet i köket i vårt hus gillar inte kakel med måsar som dyker :)
Tack för tipsen ska testa!
Målar alla fogarna som har målat kakel?
Tycker att det kan vara snyggt om fogarna får vara vita,men man kanske ska måla dom oxå?
Ussen: Ser ju jättefint ut!
Hoppas bara att man själv vågar sig på att börja kleta. Är inte så kul om det inte blir bra...
Tror nog att man ska satsa på helvitt, även fogarna. Blir ljust och fräscht tycker jag.
Inga fler som har bilder, så kul att se hur resultatet blivit!
Hjälper till och puffar lite eftersom vi också funderar på att måla kökskaklet och behöver en massa tips.
Var på Bauhaus igår men de hade bara ett fåtal kakelfärger, vit, svart, blå, silver och någon mer. Kostade 160kr för en liten burk och den vara instängt i ett dragskåp och säljaren menade på att det berodde på att de var mer giftiga än andra färger.
Men helvit vill inte jag ha så jag får väl leta vidare.....
Vi har målat kaklet i köket, det blev kanon ! Först målar man med häftgrund sedan med nåt som heter bengalack (Jotun), det finns i flera färger. Det är en lackfärg som luktar mycket när man målar men det torkar fort ! Vi fick ett nytt kök för en billig penning.
Vilka färger har ni sett?
Vi har också målat kaklet och det blev SKITBRA! Det är absolut ingen livstidlösning men funkar i några år innan jag vinner på Lotto och helrenoverar köket :)
Finns bild i mitt galleri på före och efter med både luckor (som vi målat och bytt handtag på) och kakel!
Vi målade först med häftgrund några gånger och sen med nån speciell färg från Jotun.
Tänk bara på att rengöra MEGANOGA först!!
Lycka till!!