• Scruffy

Hjälp jag vill få min fina farfarsklocka att fungera!!!!

Hej,

Det verkar som om man kan få hjälp med det mesta.

Vi har en gammal men mycket fin farfarsklocka som inte har fungerat sedan vi flyttade. Nu ska vi flytta den till ett annat rum, men jag behöver någon kunning som är villig att komma och hjälpa mig att få igång den.

Finns det någon här som kan sådant? Har ni något namn och kontaktinfo till personen. Vi bor i Järfälla.

• Svar på tråden Hjälp jag vill få min fina farfarsklocka att fungera!!!!
  • turia

lämna in till urmakare el ring de för råd..de kan sånt...lycka till

• Scruffy

Ett förtydligande, det här är en sådan väggklocka som är ca 180 cm hög, med pendel och allt.

• turia

jisses, det var värst...men vet du om den funkar då?..experterna bruka väl bara skruva upp den o starta pendeln.

• Scruffy

Den har funkat.

Den fungerade i vår förra lägenhet. Innan flyttet stannade jag bara uret, tog bort pendeln och tejpade upp alla kedjor. Men den vill inte funka i den nya lägenheten. Vi har haft den i hallen, men nu efter att vi har tapetserat vardagsrummet ska vi flytta den in dit och då vill vi att den ska fungera.

• musli

ojojoj... har samma problem med min mormors och morfars gamla golvur... se till så att kedjorna hänger rätt, att tyngderna hänger på rätt sida, dra upp med kedjorna och dra upp uret, sätt igång pendeln... ställ klockan men glöm inte att låta alla heltimmar får slå klart innan du fortsätter till nästa heltimme...
    ring en klockmästare, urmakare... inte nån klockaffär på stan då utan en riktig sådan och be om hjälp om det inte löser sig!!! lycka till!!!

(ps. min mamma gör det åt mig... ds.)

Svar på tråden Hjälp jag vill få min fina farfarsklocka att fungera!!!!