• Baskerville

Sockerfri födelsedagstårta

Är det bara jag som inte fattar varför ens barn på sin första födelsedag helt plötsligt ska få smälla i sig tårta med massor med socker, när han eller hon aldrig har fått socker förut? Blir man gladare av det liksom?
    Men det är ju kul med tårta... Är det någon som har förslag på något festligt som ALLA kan äta och som inte är fullknökat med socker? OBS! Lite, lite socker kanske är OK. Hjälp mig, snälla! Vi har kalas på lördag!

• Svar på tråden Sockerfri födelsedagstårta
  • MuminMy

Håller med - min "stackars" son fick inte heller tårta

Vill man kan man ju göra sockerfria våfflor och servera en våffeltårta med färsk frukt och grädde

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • krakel

Förstår din syn fast jag är en av dem som vill eller ja tycker det är lite till en tradition att barnet ska äta tårta själv på 1 års daen... men jag är villig att ändra min uppfattning eller i a f gå med på ett bättre alternativ om nån kommer med det så jag följer din tråd av nyfikenhet.......

• Strawberry

Hej!

Fick ett tårt-recept från Nestlé.

Ta färdiga eller baka själv tårtbottnar. På den första bottnen skivar du bananer och smetar på någon god osockrad puré. Lägger sen på botten nr.2 o där lägger du på någon annan osockrad puré + vispgrädde. Garnera med färsk frukt.

• MuminMy

krakel: på sin ettårsdag kunde inte sonen äta själv så det hade mest blivit "matat katterna" av det hela

Iofs är jag lite "hårdare"- snart 15 månader gammal har han fortfarande inte fått "tillsatt socker" i någon form. Och han har inte heller frågat efter sånt så det har ju varit lätt

• krakel

nej men det är ju det som är så gulligt heheh skitlarvigt ja vet men ja sån är jag hehhe

däremot blev jag inställd på den tårtan som strewberry sa...

• MuminMy

men färdiga tårtbottnar är ju knappast sockerfria....

• Strawberry

MuminMy: Säkert inte, men då kan man baka rulltårtsbotten själv o ta bort sockret...så är det löst.
    //Anna

• MuminMy
    Hittar du ett bra sockerfritt sockerkaksrecept så vill jag mer än gärna ha det
  • JoP

Varför? I vad ligger den stora skadan av att få lite tårta med socker i en gång om året?

• MuminMy
    JoP
    DET är ju en helt annan diskussion Sockrets skadliga inverkan på människokroppen är ganska väl utrett, detta i samband med att en ettårings lever inte är fullt utvecklad och alltså inte kan ta hand om kroppens slaggprodukter på samma sätt som hos en vuxen är för mig ett fullgott skäl att undvika socker (tillsatt socker inte naturligt fruktsocker i t.ex. färsk frukt) i möjligaste mån.

För mig är det samma sak som att ge en 13-åring en snaps med motivationen "vad är den stora skadan i att dricka lite alkohol" Förvånad en hel del!!!

Skulle du välja att ge ditt barn socker fastän det varken behöver det eller kräver det så är det ditt val, du får också respektera att vi försöker ge våra barn sunda och hälsosamma kostvanor som de förhoppningsvis behåller hela livet.

Varför INTE välja det SUNDA alternativet?
Svar på tråden Sockerfri födelsedagstårta