JoP skrev 2006-11-09 23:09:59 följande:
Vill bara tillägga att jag inte ger socker till mitt barn var och varannan dag. Utan försöker hålla en sund livsföring. Han har däremot fått socker i sig vid kalas och festliga tillfällen. Men det var innan jag fick reda på att jag lika gärna kunde ge honom en snaps, får nog se över våra rutiner.
Nja, nu läste du nog in lite mycket i min kommentar.
Det är principiellt samma sak att med motivet "lite grann skadar inte" ge en 13-åring en snaps som att ge en 13-månaders socker.
INTE att det är lika skadligt att ge en 13-månaders socker som snaps
SJÄLVKLART är det inte skadligt med EN bulle eller EN sked glass (om man är barn), det är inte heller skadligt med EN flaska vin eller EN joint (om man är vuxen) - det är liksom inte det som är poängen - utan att man i möjligaste mån vill undvika att ge sina barn sånt som är potentiellt skadligt för dem - i längden. Frågan är ju vad den där enstaka bullen, skeden glass, vinaren eller jointen leder till i förlängningen? Tids nog kommer barnet själv att vara nyfiket och fråga efter saker som bullar, glass, kakor och godis och DÅ kan man försöka att introducera dessa saker på ett vettigt sätt.
Det är vår uppgift som föräldrar att vara ledsagare för våra barn, att visa var den bästa vägen är, att ge dem sunda och hälsosamma liv!
I VÅR familj förekommer sällan sådana saker överhuvudtaget, vi fikar inte med fikabröd (ens på helgen), vi har inte sylt på gröten och vi äter bara godis vid speciella tillfällen, vi har i princip aldrig läsk (däremot smaksatt vatten) och bara saft med minimalt med socker, därför faller det sig naturligt att våra barn ska leva samma livsstil och efter samma principer som oss.
Det gör mig inget att andra väljer andra vägar, men jag tycker man ska göra ett MEDVETET val, inte bara göra som alla andra utan att tänka SJÄLV.
Lycka till med era små barn!
/m