• Baskerville

Sockerfri födelsedagstårta

Är det bara jag som inte fattar varför ens barn på sin första födelsedag helt plötsligt ska få smälla i sig tårta med massor med socker, när han eller hon aldrig har fått socker förut? Blir man gladare av det liksom?
    Men det är ju kul med tårta... Är det någon som har förslag på något festligt som ALLA kan äta och som inte är fullknökat med socker? OBS! Lite, lite socker kanske är OK. Hjälp mig, snälla! Vi har kalas på lördag!

• Svar på tråden Sockerfri födelsedagstårta
  • Baskerville

Tack för tipsen! Nu har jag lite att inspireras av.

Om vi nu ska fortsätta att diskutera litegrann kring att ge socker till små barn... Det är ju precis som någon sa ovan, sockret är enormt skadligt t.o.m för vuxna, så varför ska vi dutta i våra oskyldiga små barn GIFT, när det går att undvika? Det finns ju massor med saker som är gott som inte innehåller tillsatt socker. Jo, anledningen är den,tror jag, att det är belönande för den vuxne. Barnet blir fullkomligt tokigt överlyckligt över allt som är sött, vilket var adekvat ur stenåldersperspektiv. Men idag lär barnet inte behöva bekymra sig om att samla på sig ett skyddande fettlager inför vintern.
    Vi ger barn sötsaker för att vi blir lyckliga över att göra våra barn lyckliga. Men är inte det lite lättköpt? Långsiktigt sett blir de ju allt annat än lyckliga av sockerintag. Och i vårt samhälle blir det lätt FÖR stort. Jag tycker att det är mest kärleksfullt att göra det man kan för att barnet åtminstone slipper bli hög på socker när det är litet.

• JoP

ooops, sorry. Var inte meningen att trampa på en öm tå. Var inte menat som kritik utan ville bara veta varför. Hade faktiskt ingen aning om att socker en gång om året var lika skadligt som att dricka alkohol. Alltid lär man sig något nytt.

• JoP

Vill bara tillägga att jag inte ger socker till mitt barn var och varannan dag. Utan försöker hålla en sund livsföring. Han har däremot fått socker i sig vid kalas och festliga tillfällen. Men det var innan jag fick reda på att jag lika gärna kunde ge honom en snaps, får nog se över våra rutiner.

• Baskerville

JoP

Det var inte meningen att vara aggressiv. Jag är av en diskussionslysten sort.

• MuminMy
    JoP skrev 2006-11-09 23:09:59 följande:
    Vill bara tillägga att jag inte ger socker till mitt barn var och varannan dag. Utan försöker hålla en sund livsföring. Han har däremot fått socker i sig vid kalas och festliga tillfällen. Men det var innan jag fick reda på att jag lika gärna kunde ge honom en snaps, får nog se över våra rutiner.
    Nja, nu läste du nog in lite mycket i min kommentar.

Det är principiellt samma sak att med motivet "lite grann skadar inte" ge en 13-åring en snaps som att ge en 13-månaders socker.

INTE att det är lika skadligt att ge en 13-månaders socker som snaps

SJÄLVKLART är det inte skadligt med EN bulle eller EN sked glass (om man är barn), det är inte heller skadligt med EN flaska vin eller EN joint (om man är vuxen) - det är liksom inte det som är poängen - utan att man i möjligaste mån vill undvika att ge sina barn sånt som är potentiellt skadligt för dem - i längden. Frågan är ju vad den där enstaka bullen, skeden glass, vinaren eller jointen leder till i förlängningen? Tids nog kommer barnet själv att vara nyfiket och fråga efter saker som bullar, glass, kakor och godis och DÅ kan man försöka att introducera dessa saker på ett vettigt sätt.

Det är vår uppgift som föräldrar att vara ledsagare för våra barn, att visa var den bästa vägen är, att ge dem sunda och hälsosamma liv!

I VÅR familj förekommer sällan sådana saker överhuvudtaget, vi fikar inte med fikabröd (ens på helgen), vi har inte sylt på gröten och vi äter bara godis vid speciella tillfällen, vi har i princip aldrig läsk (däremot smaksatt vatten) och bara saft med minimalt med socker, därför faller det sig naturligt att våra barn ska leva samma livsstil och efter samma principer som oss.

Det gör mig inget att andra väljer andra vägar, men jag tycker man ska göra ett MEDVETET val, inte bara göra som alla andra utan att tänka SJÄLV.

Lycka till med era små barn!
    /m
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Tjohalia

Vet inte hur mycket socker det är i dom färdiga tårtbottnarna som finns att köpa, men man kan ju baka egna! Sen väljer man ju själv vad man sätter mellan och ovanpå. Vi körde med mosad banan och grädde mellan och frukt ovanpå. Grädden är ju inte söt, bara fet men det är ju inte skadligt om det inte blir för ofta.

Joline ska få ett syskon i februari
  • Bebben84

Hur f*n kan man sitta och jämföra socker med sprit och knark?? Det handlar ju om EN gång om året!!! Barnet fyller år!! Varför INTE ge lite tårta? Jag är uppvuxen i Brasilien där man ger tårta och sånt till barn vid kalas och inte f*n är jag en gnutta överviktig eller sockerberoende idag! Däremot är min pappa alkis!Så jämför inte socker och sprit!

• MuminMy
    Och så kanske Bebben84 ska ta av sig sina ilskna läsglasögon och fundera EN GÅNG TILL på vad jag EGENTLIGEN skrev.

Jag tolererar f*n inte att du svär och gormar och inte kommer med några VETTIGA motargument - det är INTE god debattsed! *tummen ner*

Förtydligar en en gång:
    Att ge socker med motivet "en gång skadar inte" är samma sak som att med principen "en gång skadar inte" ge en 13-åring en snaps (eller att som vuxen ta en joint). PRINCIPEN diskuterar vi här, inte handlingen.

(däremot är socker faktiskt lika beroendeframkallande som alkohol men det är en helt annan diskussion - och ja, jag ÄR sockerberoende själv.)

Det är ju inte som så att barnen ALDRIG ska få äta något socker - SÅ korkade är vi nog inte    utan det handlar mer om att man inte ska introducera saker för barnen som de inte kräver om de inte behöver det. De BEHÖVER inte socker - alltså bör man (enligt mig) inte ge dem det innan de själva BEGÄR det. En ettåring BEGÄR sällan att få äta tårta - h*n är förmodligen precis lika lycklig över lite frukt och bär

Varför är det så kontroversiellt att inte vilja ge sitt barn socker under de första levnadsåren? Varför blir andra föräldrar så upprörda?

Myten om att ge barnen "något extra" bottnar ju i våra egna värderingar och vanor om vad något extra är - vi tror automatiskt att barnet har samma referensramar, det har det ju inte! Jag tror det är viktigt att man som förälder tänker "en gång till" och funderar på var ens egna värderingar och ståndpunkter bottnar i så att vi kan göra MEDVETNA och KLOKA val för våra barn.

Så Bebben84: Om DU gör ett MEDVETET val att ge ditt barn socker - med kunskap om vad det ev. KAN leda till så är det din fulla rätt som förälder, precis som det är min rätt som mamma till min son att göra det MEDVETNA VALET att INTE ge honom tillsatt socker innan kan själv begär/kräver det.

Jag diskuterar och debatterar gärna - på ett civiliserat sätt - ilskna och ogenomtänka inlägg besvaras förmodligen inte av mig.

/m
  • Lejån

Håller också med, varför ge en "drog" som de inte efterfrågar!? Varför jag kallar det drog är för att jag ser DIREKT vad socker har för inverkan på mitt barn. Hon åt ett tag mjölkfri gröt och blev helt galen, orsaken var att den innehöll socker. Hon går igång på socker precis som en narkoman går igång på sitt uppåttjack!

Varför är socker så himla viktigt att ge dem? Vad vet de om tårta när de är ett år? Slår vad om att de gladeligen mumsar i sig en banan lika gärna! Det gör iaf min tjej. Flört

• Bebben84

Varför man blir förbannad är för att jag har sett vad sprit kan göra med en människa/familj. Den förstörde min familj. Socker kan verkligen inte jämföras på samma sätt. Min dotter är 9 månader gammal och får inget socker alls. Men självklart kommer hon få tårta på sin 1-årsdag.Jag kommer inte inte agrea militär och inte unna henne tårta en gång om året. Hon mår verkligen inte dåligt av det. Och visst, hon skulle lika gärna kunna vara utan. Men varför ska alla andra barn få äta tårta på hennes födelsedag och inte hon? Och visst är det upp till var och en vad man ger sitt barn, men snälla jämför inte socker med sprit och droger, för det förstör verkligen människors liv.Jag håller med till 100% att socker inte är bra för barn, men inte är det detsamma som sprit!

• MuminMy
    Men HALLÅÅÅÅÅ jag har inte jämfört socker med sprit - läs mitt inlägg för jössenamn! Förvånad

och du - det handlar inte om att agera "militär" det handlar om att göra det man är ÖVERTYGAD om är BÄST FÖR SITT BARN - om du är övertygad om att det skadar ditt barn mer att hon "tvingas se på" när andra barn äter tårta än att hon får äta tårta så ger du henne tårta - är jag övertygad om motsatsen låter jag bli. Och du kan inte ha läst mitt inlägg eftersom du återigen säger "unna henne" tårta - jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det - det DU anser vara "något extra" är inte nödvändigtvis "något extra" för ditt barn.

Ingen här har heller sagt att barnet INTE ska få tårta - men varför inte göra en tårta som är lite bättre för både barn och vuxna?

Faktum är att de flesta barn inte tycker att socker är gott - de upplever den söta smaken ungefär som vi upplever starkt (chili typ).

Vill du inte debbatera sakfrågan förstår jag inte vad du skriver i tråden för - ärligt talat. Du kommer ju inte med några motargument eller bemöter mina argument (eller läser mina argument för den delen.)
  • Bebben84

Då tycker jag att du ska omformulera ditt inlägg, för jag uppfatar fortfarande att du jämför socker och sprit. Har bett flera andra läsa inlägget och de uppfattade det som jag. Jag tycker det också att man kan försöka göra en nyttigare tårta, men hur lätt är det? Och sen behöver man faktist inte göra en tårta som är proppad med socker. Alla får göra som man vill men man måste ändå få säga sin mening. Du kanske kan förstå att vissa människor tycker att sprit är en känslig punkt. Så är det för mig. Jag skulle aldrig jämföra socker med sprit, men därmemot kan jag jämföra sprit (när spriten har blivit vardag och tagit över ens liv) med knark. Men förstå mig rätt- jag tycker att varken du eller jag har fel. Vi ser bara olika på den frågan och ingen av oss kan säga vad som är rätt. Vi kan bara säga vad som är rätt för vårt/våra barn.

• MuminMy
    Då tar jag väl det igen då:
    Att ge ett spädbarn socker med MOTIVET (alltså "principen") att "en gång skadar inte" är i min värld lika dumt som att ge en 13-åring en snaps med MOTIVET (princpen) att " en gång skadar inte" eller att själv, som vuxen, röka en joint och säga "en gång skadar inte".

Jag talar här alltså inte om själva handlingen att ge en 13-åring en snaps eller att som vuxen ta en joint utan om att använda "en gång skadar väl inte" som MOTIV/SKÄL att göra saker som man EGENTLIGEN vet kanske inte är det mest hälsosamma.

Jag jämför alltså inte att ge ett barn socker med att ge en 13-åring en snaps, jag jämför SKÄLET att göra det. Varför då använda denna analogi: Jo för att sätta "ge barn socker" i ett annat perspektiv.

Nyttigare/sockerfri tårta
    Var ju just det som TS i denna tråd ville ha tips om, och just det som du kom in och dissade *förvirrad*. Och nej, det är INTE svårt att göra en sockerfri tårta, man måste bara ha lite fantasi och vara lite kreativ.

Känsliga tår
    Om man i varje inlägg man skriver skulle ta hänsyn till alla människor som eventuellt skulle kunna ta illa upp skulle det inte bli mycket skrivet. Det är upp till dig som läsare att fundera på vilka "glasögon" du har på dig och vilken kontext och vilken förförståelse du har som gör att du reagerar på ett visst sätt och sedan formulera dina inlägg utifrån det. Jag som inläggsskrivare kan inte och tänker inte ta hänsyn till att du och andra eventuellt tycker att något jag skriver är "känsligt".

God ton och god debattteknik
    tycker jag ändå att man kan ha, och jag ser fortfarande inte att du bemöter mina argument och har något konkret arguement för att komma med när det gäller "ge sitt barn tårta med socker i på ettårsdagen" - mer än "det skadar väl inte med tårta en gång om året). Den här tråden handlar INTE om alkoholens skadeverkningar.
  • sturen

vanlig tårta bakad utan eller med lite socker, använd FRUKT / BÄR som sötningsmedel

Svar på tråden Sockerfri födelsedagstårta