• Tigger is a she

Eftersom jag har hög moral skriver jag med asterisk?

Varför skriver ni sk*ter, f*n, j*vlar, kn*lla, f*tta, h*ra, k*k, dvs med en asterisk på valt ställe i ordet istället för en bokstav.

Visst kan vissa ord fastna i det glesa fl-filtret (eller hur det nu är med det) men långt ifrån alla ord, och jag tror inte det är huvudsaken varför folk skriver på det sättet.

Blir ordet mindre fult bara för att ni inte skriver ut varenda bokstav? Folk kan ju ändå se vilka ord som menas (fan, jävlar, knulla, fitta, hora, kuk) och eftersom betydelsen ändå är densamma så...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-09 20:14:08:

Varför använda sig av ett "starkt" ord om man är en person som känner sig obekväm med att använda ordet?

• Svar på tråden Eftersom jag har hög moral skriver jag med asterisk?
  • teomommy

Jag vet att man inte får anmärka om stavning enligt Fl-regler, och snälla ta inte illa upp, men är det asterisk eller asterix(ks)? Är själv ordblind så jag har inte den blekaste för tillfället. Öppen för diskussion?!

• Aaliyah

Ja, de där asteriskerna är fruktansvärt fåniga. Antingen skriver man ut det "fula" ordet eller också väljer man ett annat ord.

• teomommy

Asterisk! Jahaaaa! Jag har trott det varit som feta lilla vadhannuär Asterix i hela mitt liv, hahaha!

• danitra

Ja du TS, det har jag också funderat på.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • danitra

Kanske är det för att avdramatisera ordet.

Jag brukar avdramatisera ordet "fucking" genom att stava det "fukking".

• Tigger is a she

(teomommy: Jag hade inte tagit illa upp ens om ordet var felstavat . Är jag en språkpolis vill jag helst skriva rätt och då är det ju bättre att bli rättad än att skriva fel om och om igen - jag vet ju att jag har mina begränsningar .)

• danitra
    Tigger is a she skrev 2006-11-09 19:37:52 följande:
    (teomommy: Jag hade inte tagit illa upp ens om ordet var felstavat . Är jag en språkpolis vill jag helst skriva rätt och då är det ju bättre att bli rättad än att skriva fel om och om igen - jag vet ju att jag har mina begränsningar .)
    Du kan få ta min sidfot!
  • Tigger is a she

danitra: hade jag haft plus hade jag snott den rakt av direkt

Svar på tråden Eftersom jag har hög moral skriver jag med asterisk?