• Anonym (Maria)

Är det möjligt att ta igen förlorad sömn, och hur? (vetenskapligt)

Eftersom jag har haft en lång depression, är jag fortfarande väldigt stresskänslig. Vid minsta orosmoment/ förändring på jobbet eller om jag måste upp tidigt så rubbar det min sömn helt.... Många sömnlösa nätter har det blivit..

Nu till frågan: GÅR det att ta igen förlorad sömn? Alltså reparerar sig kroppen på samma sätt om man t.ex. sover extra mkt kommande natt? Eller är det SAMMANHÄNGANDE 8 timmar som gäller?

Jag har hört och läst väldigt olika om detta, vad vet ni?

Och om det är möjligt att ta igen, är det bättre att ta det samma eftermiddag eller i slutet på veckan? Eller kan man vänta ännu längre med att "fylla på sömnlagret"??

• Svar på tråden Är det möjligt att ta igen förlorad sömn, och hur? (vetenskapligt)
  • Lyxmorsan

Vad jag har läst/hört under min utbildning så kan man INTE ta igen sömn. Det är som när du var hungrig igår men inte hann äta och därför äter extarmycket idag, sa vår psykologidocent.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Anonym (Maria)

Mmmm...läst det med. Men varför skriver tidningar ibland om "sömnkonto" tro? *grubbel*

• Wagram

Nej, det ar inte mojligt. Mne daremot finns det ju natruligtvis tekniker for att sova battre, bade sadana dar man tar medicin och andra utan.

• Lyxmorsan

När man under lång tid sover för lite så blir man sjuk efetr ett tag, så ett minussaldo på sömnkontot är ju inte bra. Däremot tror jag inte att man kan ha sömn tillgodo, att sova en extra timme varje natt för att nästa vecka kunna slippa sova överhuvudtaget funkar ju inte. Men nog kan man sova lite längre på morgonen för att t.ex. orka vara vaken längre om kvällen. Men ändå är man ju rätt trött morgonen efter, fast man kanske sov extra morgonen innan.
    Sömn är en färskvara.

• Anonym (Maria)

Intressant....*tänker*

Mer???

• Anonym (Maria)

Ni förstog väl hur jag menade?

Alltså om det är MINDRE SKADLIGT/ohälsosamt om man tar igen sömnen senare jämfört med om man sover 8 timmar oavbrutet en natt?

Alltså om man kan ta igen sömnen och på det viset undvika ohälsa? (Menar inte trötthet, för jag är ändå alltid trött pga depressionen)

• Lyxmorsan

menar du att sova några timmar på natten o sedan även lite på dagen därefter? För man kan ju inte skjuta up sömnen hur länge som helst. Och det som är mest hälsosam är ju just den ostörda, sammanhängade nattsömnen.

• Anonym (Maria)

mammis: EXAKT! Jag menar just det; om man inte lyckats sova under natten, är det då SAMMA sak om man tar igen resten av timmarna t.ex. på e.m. eller nästa natt?? Alltså blir det jämförbart hälsomässigt?

• Lyxmorsan

Nja, jag vet inte. Men det är nog bättre än att inte sova något alls under dagen.
    Det skulle vara intressant att fråga en sömnforskare om det.
    Men såvitt jag vet är det INTE bra att endast sova i snuttar om ett par tre timmar under en längre tid, då kommer ju kroppen ändå inte ner i den djupa sömnen som behövs för att återhämta sig.

• Anonym (Maria)

Mmmm....det vore intressant att fråga, ja.... Nä, det är ju absolut onyttigt att sömnen avbryts, men vore kul att få veta HUR onyttigt det är osv......

• dagdrömmare

Har fått proffetionell hjälp mot mina sömnproblem och lärde mig att

-kroppen klarar sig på kärnsömn under lång lång tid även om man själv är trött och slite.
    -man kan sova ikapp, man sover längre djupsömn naten efter en dålig natt. Man behöver alltså inte sova längre för att ta igen sömn man sover bara mer effektivt.
    -man får vila när man är vaken också man behöver inte sova för att återhämta kroppen

Ett bra råd väd klockan så att ni inte kan se hur lite sömn i får, det är bara stressande och stressen gör det ännu svårare att somna.

• Anonym (Maria)

dagdrömmare: Intressant!! Verkligen... Vet du om det finns nån slags bra info om detta på nätet eller någonstans? Jag har också haft sömnbesvär länge... Skulle behöva just sån kunskap.....

Självklart oroar man sig över sin sömn om den rubbas....hm.

• Essica

Har inte läst inläggen ovan.

Min läkare har sagt till mig att man inte kan ta igen förlorad sömn, m,en om jag sovit dåligt och varit stressad haft mycket under en längre tid så resulterar dety alltid i att jag blir hängig. Sen sängliggandes i minst ett dygn. Äter bara då. Sen är jag pigg och go igen....

• Anonym (Maria)

Essica: Känner igen det där hur man blir av stressen....

Intressant med så olika info.....vill veta mer!

Fler här???

• Lyxmorsan
    dagdrömmare skrev 2006-11-09 22:02:05 följande:
    Har fått proffetionell hjälp mot mina sömnproblem och lärde mig att-kroppen klarar sig på kärnsömn under lång lång tid även om man själv är trött och slite.-man kan sova ikapp, man sover längre djupsömn naten efter en dålig natt. Man behöver alltså inte sova längre för att ta igen sömn man sover bara mer effektivt.-man får vila när man är vaken också man behöver inte sova för att återhämta kroppenEtt bra råd väd klockan så att ni inte kan se hur lite sömn i får, det är bara stressande och stressen gör det ännu svårare att somna.
    Ja, det med klockan fick jag också rådet om. Och det stämmer ju, för ser jag en klocka ligger jag bara vaken och ojar mig över hur snart jag måste gå upp. Ser jag inte den somnar jag oftast om i god tro att jag ju kan sova lääänge till.
  • dagdrömmare

min behandling utgick från boken sov bättre -8 steg av Linton (tror den hette så)
    jätte bra bok finns på bibloteket här

• anariset

Att ta igen sömn går INTE. Dettta har jag både prövat och läst om. Att sova för lite är i långa loppet förödande för kroppen eftersom muskler och hjärna är förberedda för aktivitet så länge man är vaken. Därför är kontinuerlig sömn, 8 - 10 timmar per natt att föredra. Sover man lite och jobbar man mycket under en längre period så ökar riskerna för diabetes, hjärt och kärl sjukdomar, utmattningsdepression m.m

Svar på tråden Är det möjligt att ta igen förlorad sömn, och hur? (vetenskapligt)