• Katja77

Någon mer med överrörliga och/eller instabila leder?

Jag har så länge jag kan minnas haft överrörliga leder och min axel är instabil och subluxerar. Just nu är det värre än någonsin, särskilt med handlederna, de värker och domnar och jag är jättefumlig. Är det någon mer som har samma problem, kanske kan vi byta tips och erfarenheter?

• Svar på tråden Någon mer med överrörliga och/eller instabila leder?
  • Katja77

Tack! Tyvärr är den tråden avstängd för svar så jag hoppas på fler svar!

• LaFontaine

Jag lider av diverse ledproblem vars orsak inte går att hitta. Det enda läkarna vet är att jag är överrörlig i de flesta leder. Tyvärr förklarar inte det mina lustiga blodprover.

Den här årstiden är fruktansvärd. Det är mestadels händerna (fingrar och handleder), armbågar och tår som värker. Tummarna domnar ibland och lillfingret hoppar liksom snett och halvvägs ur led. Likaså kan armbåge, om jag vrider den för mycket, hoppa till och göra jäkligt ont.

• Katja77

iseika, skönt att inte vara ensam! När jag berättar om mina leder verkar folk aldrig ha hört talas om problemet.

Just nu verkar jag vara inne i en extra jobbig period. Tyvärr verkar det som att mina problem blir värre ju äldre jag blir. Du har inga tips när det gäller värkande handleder? Jag äter Alvedon och Ipren, men det hjälper ingenting. Tubigrip runt handlederna känns skönt som stöd men lindrar inte värken. Jag har provat Orudis gel också utan resultat.

• LaFontaine

Tassa: Använd ALLTID handskar utomhus. Kylan gör saken bara värre. Ipren är bättre än alvedon eftersom det har en lätt antiinflamatorisk effekt. Annars är naproxen mycket bättre, men det får du bara utskrivet av läkare. Varmt vatten när det gör som ondast kan också lindra en del.

• Katja77

iseka, tack för tipset! Jag har tjocka tumvantar på mig när jag är ute. Jag har kombinerat alvedon och ipren, det brukar ge bra smärtlindring men biter tydligen inte på mina leder. Varje gång jag tänker att nu hr det blivit bättre inser jag att jaqg inte är smärtfri, jag har bara vant mig vid hur ont det gör.

• ptoa

du ska satsa på Pilates och styrketräning, sluta med all stretch.
    Du behöver ha det "kompakt" runt ledarna inte töja ut musklerna.Och Tassa, har du kollat om du har Carpel syndrom, vanligt bland gravida och nyblivna mammor? Med tanke på ont i handlederna.

• Katja77

ptoa, nej, det har jag inte kollat men mina handleder har gjort ont vid överansträngning i flera år och jag är varken gravid eller nybliven mamma. Tack för tipset ändå!

• LaFontaine

Tassa: Pilates tränar jag. Det är den enda träningen som inte gör ont. Styrketräning med vikter får jag däremot inte göra eftersom jag är ganska tunn över lederna och riskerar att ta sönder mig själv. Jag har liksom inget stopp i knän och armbågar.

Svar på tråden Någon mer med överrörliga och/eller instabila leder?