• Anonym (räddis)

Ni som har haft missfall efter v.13

Hej, Jag undrar bara hur det har varit för er som har fått missfall efter v.13. Har fostret slutat växa några veckor innan? (så kallad MA) Hur upptäckte ni missfallet? Ultraljud eller blödning? har haft missfall bakom mig (ma). Är nu v. 13+3, har aldrig gått så här långt... men jag är så orolig pga det som har hänt mig tidigare... Och nu när jag har läst här så märker jag att det verkar vara vanligt med sena missfall... Jag förstår att det här är känsligt ämne för många, vill bara ha lite hjälp för att orka kämpa vidare... ***kram***

• Svar på tråden Ni som har haft missfall efter v.13
  • Anonym

Be om ett ul om du är orolig
    det är ju inte meningen att du ska gå omkring och vara de

Dom säger att 90% av missfallen sker innan v 12

• Bigfoot

Risken för missfall efter 12 fullgångna veckor sägs ligga mellan 1-3%. Med andra ord är det inte särskilt vanligt, men jag kan tänka mig att det verkar så om man läser härinne. Men det beror förstås på att de som det går bra för inte "märks" lika mycket.

Själv fick jag missfall i vecka 13 och fostret var nästan helt tillbakabildat. Det hade dött många veckor innan. Jag fick bruna flytningar och åkte in för att kolla och det upptäcktes via vul. Sen kom själva missfallet två veckor senare.

/Biggis - mamma och monster
  • Anonym (räddis)

jag gjorde vul 13+0, då var allt bra iaf:O)Jag är så lycklig att jag den här gången har lyckats gå så här långt... Men samtidigt läser jag här att för några var allt bra fram till v.14-18 och sen slutade hjärtat slå.... Det gör mig så himla orolig och rädd. Jag vill så gärna ha det hör barnet. Har haft ett så jobbigt år bakom mig, missfall, hjärntumör som tack och lov var godartad. Jag orkar inte med fler motgångar.... Hoppas jag får behålla min lilla bebbe....

• Nadjis

Jag fick MA i vecka 15. Fick en liten blödning (typ som flytning) någon dag innan det upptäcktes. Vi var på mvc på kontroll 2 och de skulle lysssna på hjärtljuden men det fanns inga. Fostret hade dött i vecka 12 ungefär. Var också väldigt orolig under grav. nr 2. men man måste försöka fokusera på att njuta av sin graviditet. Jättejobbigt, men jag lugnade mig något efter att ha lyssnat på hjärtljuden och efter rutin ul.

• dexterswife

13+6 upptäcktes mitt ma, fostret hade dött runt v9.

Du ska se att det går vägen den här gången! Grattis!

• Anonym (räddis)

Jag ville bara tacka er för eran lugnande svar:) *kram*

• Anonym (otur?)

Fick mf i v 17. Min dotter (fostret) var perfekt. Jag hade bara tyst öppnat mig. Har tydligen cervixinsuffiens, försvagad livmoderhals.
    Det är så fruktnsvärt orättvist! Men tack och lov ändå ovanligt. Önskar ingen detta helvete.

Hoppas allt är bra med dig TS! Det är det säkert med, men förstår verkligen oron du måste känna som har så jobbig erfarenhet bakom dig.

• Anonym (räddis)

Jag är bara så otroligt orolig att när jag ska på ultraljud v. 18 så ska man upptäcka att hjärtat inte slår längre sen flera veckor tidigare eller att ngt är fel:(

• cloudberry79

Mitt sena MF var i v20, tre dagar efter ett helt normalt UL. Hade en aggressiv infektion (GBS) i moderkakan som inte syntes på UL men startade en blödning som fick livmoderhalsen att öppna sig. Detta är verkligen inte vanligt, min läkare sa att det var det enda fallet på två år på detta sjukhus där detta hänt. Han uppskattade missfallsrisken till mindre än 1% efter ett normalt UL i v19, så risken är väldigt liten.

Jag håller tummarna för att det går vägen för dig, det gör det säkert, så har du din lilla bebis i slutet av sommaren!

Ängeln Adrians mamma
Svar på tråden Ni som har haft missfall efter v.13